Finansudvalget 2024-25
L 224
Offentligt
3067203_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. september 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 (L 224) af 29. august
2025 stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de skatte- og afgiftslettelser, som regeringen har aftalt i
sin regeringsperiode og foreslår i finanslovsforslaget for 2026, opgjort både samlet
og særskilt for den del, der foreslås indført i 2026? Tallene bedes oplyst både
umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd. Desuden bedes oplyst, hvor meget
større forhandlingsreserven kunne være i fravær af disse skatte- og afgiftslettelser
under forudsætning af samme finanseffekt som fremsat i finanslovsforslaget.
Svar
Regeringen har samlet set aftalt eller foreslået at sænke skatter med ca. 22 mia. kr.
målt i umiddelbar virkning (varigt, 2026-niveau),
jf. tabel 1,
og med ca. 16 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd (varigt, 2026-niveau),
jf. tabel 2.
Det bemærkes, at der i
besvarelsen ses bort fra skattestramninger.
Tabel 1 viser de umiddelbare virkninger af skatte- og afgiftslettelser, som aftalt af
regeringen under den nuværende regeringsperiode, samt foreslået på finanslov-
forslaget for 2026. Der ses således bort fra initiativer aftalt under tidligere regerin-
ger. Den samlede provenuvirkning af initiativerne, der foreslås indført i 2026, er
præsenteret særskilt i tabellen.
Tabel 2 viser tilsvarende virkning efter tilbageløb og adfærd.
Det bemærkes, at kommunale skatteændringer ikke er indeholdt i opgørelsen. Den
angivne samlede virkning i perioden udgør derfor et overkantsskøn, idet besvarel-
sen indeholder de kompenserende nedsættelser af bundskatten for ca. 0,6 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd (varigt, 2026-niveau),
jf. tabel 2.
Den ét-årige finanseffekt beskriver virkningen af finanspolitikken i et enkelt år,
målt ved ændringerne i finanspolitikken i forhold til året forinden. For 2026 skøn-
nes den ét-årige finanseffekt til 0,4 pct.-point,
jf. Økonomisk Redegørelse, august 2025.
Den ét-årige finanseffekt i 2026 påvirkes af yderligere skattelempelser i 2026 i for-
hold til 2025, samt af ændringer i den strukturelle beskæftigelse som følge af skat-
telempelserne. Sammenlignet med 2025 indebærer de vedtagne og foreslåede
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de skatte- og afgiftslettelser, som regeringen har aftalt i sin regeringsperiode og foreslår i finanslovsforslaget
3067203_0002.png
Side 2 af 6
skattelempelser i tabel 1 et øget umiddelbart mindreprovenu på omtrent 18,1 mia.
kr. (2026-niveau) i 2026. En tilsvarende virkning på den ét-årige finanseffekt kan
opnås ved at øge det offentlige forbrug med omtrent 6,6 mia. kr. (2026-niveau).
Inden for en uændret ét-årig finanseffekt vil der således umiddelbart være plads til
en forhøjelse af forhandlingsreserven
1
med ca. 6,6 mia. kr., såfremt skattepolitik-
ken i 2026 fastholdes uændret i forhold til 2025.
2
Det bemærkes dog, at aktivitets-
virkningen af en højere forhandlingsreserve vil afhænge af den konkrete udmønt-
ning, der aftales som led i forhandlingerne om finansloven for 2026. Endvidere
bemærkes det, at dele af skattelempelserne som udgangspunkt er midlertidige, fx
lempelsen af elafgiften i 2026 og 2027, mens øget offentlige forbrug som udgangs-
punkt indregnes som varige udgifter.
Tabel 1
Umiddelbare provenuvirkninger af skatte- og afgiftslettelser som aftalt af regeringen
Mio. kr. (2026-niveau)
Lovsamlingen 2022-2023
Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven,
lov om kommunal ejendomsskat og ejendoms-
værdiskatteloven (L3)
Lov om gennemførelse af dobbeltbeskatnings-
overenskomst og tilhørende protokol mellem
Kongeriget Danmark og Den Franske Republik
(L17)
Lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag (L69)
Lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister
for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for
dagplejere (L112)
Lovsamlingen 2023-2024
Ramme til gradvis forhøjelse af loftet for ind-
skud på aktiesparekontoen på 25 mio. kr. fra
og med 2026 (L6)
Forhøjelse af personfradraget for personer un-
der 18 år (L8)
Forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgif-
ten for nulemissionskøretøjer (L93)
Forhøjelse af befordringsfradraget i yderkom-
muner og visse småøer (L93)
Forhøjelse af servicefradraget (L93)
Nedsættelse af bundskatten som følge af kom-
munale skattestigninger (L93)
Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til sø-
skende (L138)
Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften (L138)
Nyt ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
(L138)
Forhøjelse af det ekstra beskæftigelsesfradrag
til enlige forsørgere (L138)
Ny mellemskat samt ny topskat (L138)
Forhøjelse af det almindelige beskæftigelses-
fradrag (L138)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-60
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-35
-60
-65
-140
-75
-765
-
-
-
-
-
-
-35
-60
-165
-140
-75
-765
-
-
-
-510
-
-4.965
-40
-60
-
-140
-75
-765
-
-90
-90
-510
-40
-60
-
-140
-75
-765
-45
-90
-90
-510
-40
-60
-
-
-75
-765
-45
-90
-45
-510
-4.175
-7.670
-40
-60
-
-
-75
-765
-45
-180
-130
-510
-4.175
-7.670
-40
-60
-
-5
-75
-765
-45
-170
-170
-510
-4.175
-7.670
-
-55
-
-
-
-
-
-
-
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Varigt
-
-
-
-
870
-660
-25
-85
-185
-30
-415
-
-30
-
-
-35
-
-
-35
-
-
-35
-
-
-40
5
-5
-4.175 -4.175
-7.670 -7.670
Forhandlingsreserven indgår beregningsteknisk som offentligt forbrug i beregningen af finanseffekterne. I
beregningen lægges det til grund, at ændringen i det offentlige forbrug fordeles som 1/3 realt offentligt vare-
køb og 2/3 offentlig beskæftigelse.
2
Skattelempelser har en mindre efterspørgselseffekt end øget offentligt forbrug, hvorfor det offentlige for-
brug ikke vil kunne forøges tilsvarende skattelempelserne for en given finanseffekt.
1
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de skatte- og afgiftslettelser, som regeringen har aftalt i sin regeringsperiode og foreslår i finanslovsforslaget
3067203_0003.png
Side 3 af 6
Tabel 1
Umiddelbare provenuvirkninger af skatte- og afgiftslettelser som aftalt af regeringen
Mio. kr. (2026-niveau)
Lovsamling 2024-2025
Midlertidig nedsættelse af udligningsafgiften (L
23)
Midlertidig nedsættelse af den kilometerbase-
ret vejafgift for lastbiler (L 23)
1)
Stigningsbegrænsning af dækningsafgift (L
24)
Forhøjelse af fradraget for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed (L 25)
Justering af reglerne om underskudsfremførsel
(L 28)
Forhøjelse af loftet for indskud på aktiespare-
kontoen (L 28)
Midlertidig periode med realisationsbeskatning
af noterede porteføljeaktier (L 28)
Mulighed for realisationsbeskatning af note-
rede porteføljeaktier med tilbagevirkende kraft
fra 1. januar 2015
Forhøjelse af loftet over skattekreditter for for-
søgs- og forskningsaktiviteter (L 28)
Lempelse af bruttoskatteordningen (L 28)
Forhøjelse af progressionsgrænsen for beskat-
ning af personlig aktieindkomst (L 28)
Ophævelse af beskatningen af selskabers ud-
bytter fra unoterede porteføljeaktier (L 28)
Indførelse af nulmoms på personbefordring
med fly (L 79)
Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag
(L117)
Genindførelse af fradrag for grøn istandsæt-
telse i BoligJobordningen og udvidelse af ser-
vicefradraget (L117)
Pengetanksregel (L123)
Værdiansættelse ved overdragelse af er-
hvervsvirksomheder (L123)
Nedsættelse af bo- og gaveafgiften for er-
hvervsvirksomheder til nære familiemedlem-
mer (L 123)
Udskydelse af beskatningstidspunktet, hvor
salgssummen betales som en løbende ydelse
("fantomskatten") (L 171)
Udvidelse af befordringsfradraget til at omfatte
SU-modtagere transport til deres uddannelses-
sted betinget på at de er bosat i yderkommu-
nerne eller småøerne (L 178)
Skattefritagelse af kulturpas (L 178)
Planlagte
Ramme til justering af beskatning af medarbej-
deraktier
Generationsskifte til medarbejdereje (demokra-
tisk virksomhedsform)
Suspension af CO2 afgift for fiskeriet i perioden
2026-2028 samt satsnedsættelse i 2029.
Finanslovsforslaget for 2026
Lempeligere beskatning af naturejendomme og
kolonihaver fra 2021
Motions-, sang- og musikfradrag
Lempelse af krav om tinglysning og tinglys-
ningsafgift for realkreditbelåning af forsynings-
net
Sanering af punktafgifter (kaffe og chokolade)
Ligestilling af søskendes børn med nær familie
ifm. boafgiften
0
-
-
-
-
0
-
-
-
-
0
-
-
-
-
-5
-
-
-
-
-10
-305
-150
-10
-305
-75
-155
-305
-75
-2.640
-140
-160
-305
-75
-2.590
-140
-210
-305
-75
-2.525
-140
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-55
-30
-155
-55
-30
-180
-55
-30
-200
-55
-30
-100
-55
-30
-5
-
-
-1.020
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-795
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-870
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-315
-90
-215
-430
-625
-
-280
-30
-30
-145
-
-
-70
-620
-5
-
-555
-415
-1.265
-440
-160
-375
-385
-205
-190
-25
-55
-55
-
-15
-195
-620
-5
-235
-555
-415
0
-375
-240
-415
-110
-25
-90
-
-175
-30
-300
-620
-5
-235
-555
-405
0
-375
-170
-620
-85
-25
-115
-
-165
-50
-300
-620
-5
-235
-535
-405
-1.265
-440
0
0
-85
-620
-80
-25
-145
-
-145
-65
-300
-620
-5
-235
-535
-395
-1.265
-440
0
0
-30
-620
-20
-25
-25
-
-70
-105
-300
-620
-5
-235
-535
-155
-1.265
-440
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Varigt
-1.265 -1.265
-440
-440
-
-
-
-
-10
-15
-20
-25
-40
-
-
-
-
-
-
-
-5
-50
-5
-50
-
-50
-
-50
-
-50
-
-1.370 -2.690
-
-140
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de skatte- og afgiftslettelser, som regeringen har aftalt i sin regeringsperiode og foreslår i finanslovsforslaget
3067203_0004.png
Side 4 af 6
Tabel 1
Umiddelbare provenuvirkninger af skatte- og afgiftslettelser som aftalt af regeringen
Mio. kr. (2026-niveau)
Fjernelse af bogmoms
Straksafskrivninger for egenudviklet software
Forhøjelse af standardfradrag for dagplejere
Løft af godtgørelse til frivillige
Midlertidig lempelse af elafgiften
Samlede skatte- og afgiftslettelser
Heraf indført i 2026
2)
2022
-
-
-
-
-
-1.020
-
2023
-
-
-
-
-
-700
-
2024
-
-
-
-
-
-2.710
-
2025
-
-
-
-
-
-12.295
-
2026
-190
-160
-45
-20
2027
-380
-200
-45
-20
2028
-380
-155
-45
-20
-
-23.190
-9.190
2029
-380
-120
-45
-20
-
-22.740
-9.200
Varigt
-380
-35
-45
-20
-100
-22.190
-9.140
-9.000 -9.000
-30.395
-16.350
-32.175
-18.080
Anm.: Der er taget udgangspunkt i aftalte skatte- og afgiftslettelser frem til og med 29. august 2025, samt forslag
fremsat ifm.
Finanslovforslaget for 2026.
Der er som udgangspunkt kun inkluderet forslag på Skatteministeriets
område. Provenuskønnene og afrundingerne er baseret på lovforslagene og dertilhørende ændringsforslag og
afspejler således ikke nødvendigvis opdaterede regneprincipper. Der er opregnet til 2026-niveau ved at bruge
BNP-væksten fra
Økonomisk Redegørelse, august 2025.
1) Vejafgiften blev aftalt under den tidligere regering
med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
af 2020. Under den nuværende regering blev afgiften konkretiseret
i forbindelse med
Aftale om Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
af 2023. 2) Provenuvirkninger angiver tiltag, der
er indført med virkning fra 2026 og frem.
Kilde: Skatteministeriet,
Økonomisk Redegørelse, august 2025, Finanslovforslaget for 2026
og lovforslag fra lovsamlingerne
2022-2023, 2023-2024 og 2024-2025.
Tabel 2
Provenuvirkninger af skatte- og afgiftslettelser efter tilbageløb og adfærd som aftalt af regeringen
Mio. kr. (2026-niveau)
Lovsamlingen 2022-2023
Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven,
lov om kommunal ejendomsskat og ejendoms-
værdiskatteloven (L3)
Lov om gennemførelse af dobbeltbeskatnings-
overenskomst og tilhørende protokol mellem
Kongeriget Danmark og Den Franske Republik
(L17)
Lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag (L69)
Lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister
for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for
dagplejere (L112)
Lovsamlingen 2023-2024
Ramme til gradvis forhøjelse af loftet for ind-
skud på aktiesparekontoen på 25 mio. kr. fra
og med 2026 (L6)
Forhøjelse af personfradraget for personer un-
der 18 år (L8)
Forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgif-
ten for nulemissionskøretøjer (L93)
Forhøjelse af befordringsfradraget i yderkom-
muner og visse småøer (L93)
Forhøjelse af servicefradraget (L93)
Nedsættelse af bundskatten som følge af kom-
munale skattestigninger (L93)
Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til sø-
skende (L138)
Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften (L138)
Nyt ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
(L138)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-40
-
-
-
-
-
-
-
-25
-40
-55
-105
-40
-555
-
-
-
-25
-40
-160
-105
-40
-555
-
-
-
-30
-40
-
-105
-40
-555
-
-70
-60
-30
-40
-
-105
-40
-555
-35
-70
-60
-30
-40
-
-
-40
-555
-35
-70
-30
-30
-40
-
-
-40
-555
-35
-135
-90
-30
-40
-
-
-40
-555
-35
-130
-165
-
-45
-
-
-
-
-
-
-
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Varigt
-
-
-
-
870
-390
-25
-85
-105
-25
-415
-
-30
-
-
-30
-
-
-35
-
-
-35
-
-
-40
5
-5
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de skatte- og afgiftslettelser, som regeringen har aftalt i sin regeringsperiode og foreslår i finanslovsforslaget
3067203_0005.png
Side 5 af 6
Tabel 2
Provenuvirkninger af skatte- og afgiftslettelser efter tilbageløb og adfærd som aftalt af regeringen
Mio. kr. (2026-niveau)
Forhøjelse af det ekstra beskæftigelsesfradrag
til enlige forsørgere (L138)
Ny mellemskat samt ny topskat (L138)
Forhøjelse af det almindelige beskæftigelses-
fradrag (L138)
Lovsamling 2024-2025
Midlertidig nedsættelse af udligningsafgiften (L
23)
Midlertidig nedsættelse af den kilometerbase-
ret vejafgift for lastbiler (L 23)
1)
Stigningsbegrænsning af dækningsafgift (L
24)
Forhøjelse af fradraget for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed (L 25)
Justering af reglerne om underskudsfremførsel
(L 28)
Forhøjelse af loftet for indskud på aktiespare-
kontoen (L 28)
Midlertidig periode med realisationsbeskatning
af noterede porteføljeaktier (L 28)
Mulighed for realisationsbeskatning af note-
rede porteføljeaktier med tilbagevirkende kraft
fra 1. januar 2015
Forhøjelse af loftet over skattekreditter for for-
søgs- og forskningsaktiviteter (L 28)
Lempelse af bruttoskatteordningen (L 28)
Forhøjelse af progressionsgrænsen for beskat-
ning af personlig aktieindkomst (L 28)
Ophævelse af beskatningen af selskabers ud-
bytter fra unoterede porteføljeaktier (L 28)
Indførelse af nulmoms på personbefordring
med fly (L 79)
Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag
(L117)
Genindførelse af fradrag for grøn istandsæt-
telse i BoligJobordningen og udvidelse af ser-
vicefradraget (L117)
Pengetanksregel (L123)
Værdiansættelse ved overdragelse af er-
hvervsvirksomheder (L123)
Nedsættelse af bo- og gaveafgiften for er-
hvervsvirksomheder til nære familiemedlem-
mer (L 123)
Udskydelse af beskatningstidspunktet, hvor
salgssummen betales som en løbende ydelse
("fantomskatten") (L 171)
Udvidelse af befordringsfradraget til at omfatte
SU-modtagere transport til deres uddannelses-
sted betinget på at de er bosat i yderkommu-
nerne eller småøerne (L 178)
Skattefritagelse af kulturpas (178)
Planlagte
Ramme til justering af beskatning af medarbej-
deraktier
Generationsskifte til medarbejdereje (demokra-
tisk virksomhedsform)
Suspension af CO2 afgift for fiskeriet i perioden
2026-2028 samt satsnedsættelse i 2029.
Finanslovsforslaget for 2026
Lempeligere beskatning af naturejendomme og
kolonihaver fra 2021
Motions-, sang- og musikfradrag
-
-
-
-
-
-
-5
-
-5
-235
-10
-235
-115
-235
-120
-235
-160
-235
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-50
-25
-65
-50
-25
-70
-50
-25
-70
-50
-25
-30
-50
-25
0
-
-
-500
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-390
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-425
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-245
-90
-160
-270
-305
-
-170
-20
-20
-145
-
-
-45
-485
-15
-
-430
-315
-975
-430
-160
-270
-190
-215
-120
-15
-45
-55
-
0
-115
-485
-15
-175
-430
-310
-975
-430
-
-270
-120
-320
-65
-15
-65
-
-140
-5
-175
-485
-15
-175
-430
-305
-975
-430
-
-270
-85
-535
-50
-15
-85
-
-130
-10
-175
-485
-15
-175
-415
-300
-975
-430
-
-
-40
-535
-45
-15
-105
-
-105
-10
-175
-485
-15
-175
-415
-295
-975
-430
-
-
-20
-535
-10
-15
-20
-
-55
-15
-175
-485
-15
-175
-415
-290
-975
-430
2022
-
-
-
2023
-
-
-
2024
-
-
-
2025
-360
-
-3.590
2026
-360
2027
-360
2028
-360
-1.975
-5.455
2029
-360
-1.975
-5.455
Varigt
-355
-1.930
-5.355
-1.975 -1.975
-5.455 -5.455
-
-
-
-
-10
-20
-30
-35
-50
-
-
-
-
-
-
-
-5
-40
-5
-40
-
-40
-
-40
-
-40
-
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de skatte- og afgiftslettelser, som regeringen har aftalt i sin regeringsperiode og foreslår i finanslovsforslaget
3067203_0006.png
Side 6 af 6
Tabel 2
Provenuvirkninger af skatte- og afgiftslettelser efter tilbageløb og adfærd som aftalt af regeringen
Mio. kr. (2026-niveau)
Lempelse af krav om tinglysning og tinglys-
ningsafgift for realkreditbelåning af forsynings-
net
Sanering af punktafgifter (kaffe og chokolade)
Ligestilling af søskendes børn med nær familie
ifm. boafgiften
Fjernelse af bogmoms
Straksafskrivninger for egenudviklet software
Forhøjelse af standardfradrag for dagplejere
Løft af godtgørelse til frivillige
Midlertidig lempelse af elafgiften
Samlede skatte- og afgiftslettelser
Heraf indført i 2026
2)
2022
-
-
-
-
-
-
-
-
-500
-
2023
-
-
-
-
-
-
-
-
5
-
2024
-
-
-
-
-
-
-
-
-1.795
-
2025
-
-
-
-
-
-
-
-
-9.110
-
2026
-100
2027
-50
2028
-50
-2.475
-110
-340
-115
-35
-15
-
-16.480
-6.275
2029
-50
-2.430
-110
-340
-90
-35
-15
-
-16.175
-6.295
Varigt
-50
-2.370
-110
-340
-25
-35
-15
-100
-15.910
-6.285
-1.285 -2.525
-
-170
-120
-35
-15
-110
-340
-150
-35
-15
-7.100 -7.000
-21.985
-11.745
-23.420
-13.160
Anm.: Der er taget udgangspunkt i aftalte skatte- og afgiftslettelser frem til og med 29. august 2025, samt forslag
fremsat ifm.
Finanslovforslaget for 2026.
Der er som udgangspunkt kun inkluderet forslag på Skatteministeriets
område. Provenuskønnene og afrundingerne er baseret på lovforslagene og dertilhørende ændringsforslag og
afspejler således ikke nødvendigvis opdaterede regneprincipper. Der er opregnet til 2026-niveau ved at bruge
BNP-væksten fra
Økonomisk Redegørelse, august 2025.
1) Vejafgiften blev aftalt under den tidligere regering
med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
af 2020. Under den nuværende regering blev afgiften konkretiseret
i forbindelse med
Aftale om Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
af 2023. 2) Provenuvirkninger angiver tiltag, der
er indført med virkning fra 2026 og frem.
Kilde: Skatteministeriet,
Økonomisk Redegørelse, august 2025, Finanslovforslaget for 2026
og lovforslag fra lovsamlingerne
2022-2023, 2023-2024 og 2024-2025.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister