Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222
Offentligt
3065231_0001.png
8. september 2025
Dok.nr.: 1131646
TALEPAPIR TIL SAMRÅD A OG B TIL L 222 OM ANLÆGS-
LOVFORSLAGET DEN 8. SEPTEMBER 2025 VEDR. ÅRHUS-
KONVENTIONEN
Det talte ord gælder.
Tak for muligheden for at komme i samråd her i dag.
Danmark og Europa står i den mest alvorlige sikkerhedspoliti-
ske situation i årtier.
Derfor er vi nødt til at have de nødvendige handlemuligheder,
når det gælder Danmarks sikkerhed. Og behovet for at styrke
Forsvarets kampkraft er presserende. Vi skal turde se den al-
vorlige sikkerhedspolitiske situation i øjnene.
Det her lovforslag har netop til formål at sikre, at vi hurtigere
kan styrke Danmarks kampkraft.
Men det betyder selvfølgelig ikke, at vi så skal se bort fra Dan-
marks internationale forpligtelser. Det forudsættes netop i lov-
forslaget, at de overholdes.
***
I det første samrådsspørgsmål bliver jeg spurgt til, hvordan jeg
kan sikre, at Århus-konventionen er overholdt, når klagead-
gang afskæres, og der kun er domstolsprøvelse.
Side 1 af 5
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 8/9-25 om Århus-konventionens artikel 9
3065231_0002.png
Inden jeg kommer til spørgsmålet om Århus-konventionen, vil
jeg minde om, at der ikke med lovforslaget sker en automatisk
afskæring af klageadgang. Lovforslaget giver mulighed for at
klageadgang kan afskæres, hvis det konkret vurderes at være
nødvendigt for at opnå projektets eller aktivitetens formål. Den
minister, der udsteder reglerne, vil altid skulle anvende den
mindst indgribende løsning. Og det vil skulle sikres, at de kon-
krete fravigelser er i overensstemmelse med Danmarks inter-
nationale forpligtelser.
Men tilbage til spørgsmålet om overholdelse af Århus-konven-
tionen.
Jeg vil gerne slå fast, at Århus-konventionen ikke stiller krav
om, at der både skal være mulighed for administrativ klagead-
gang og domstolsprøvelse i forbindelse med prøvelse af afgø-
relser vedrørende konkrete aktiviteter på miljøområdet. Det
har Forsvarsministeriet også nærmere redegjort for i de skrift-
lige besvarelser af udvalgsspørgsmålene om emnet.
Århus-konventionen stiller nemlig på det her område alene
krav om, at enhver skal have adgang til at få nærmere be-
stemte afgørelser på miljøområdet prøvet ved en domstol
og/eller ved et andet uafhængigt og upartisk organ, etableret
ved lov. Når der står ”og/eller” i bestemmelsen, betyder det,
at staten kan vælge frit mellem tre løsninger, nemlig om der
kun skal være adgang til domstolsprøvelse, eller om der kun
skal være adgang til prøvelse ved et uafhængigt og upartisk
Sagsnr.: 2025/008934
Dok.nr.: 1131646
Side 2 af 5
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 8/9-25 om Århus-konventionens artikel 9
3065231_0003.png
organ, etableret ved lov, eller om der skal være adgang til prø-
velse begge steder. Det er altså ikke et krav, at der både er
klageadgang og domstolsprøvelse.
Da lovforslaget kun giver mulighed for at fastsætte regler om
afskæring af klageadgang og altså ikke domstolsprøvelse, kan
jeg sige meget klart, at lovforslaget overholder Århus-konven-
tionens artikel 9 om klageadgang og domstolsprøvelse.
Det er da heller ikke nyt, at klageadgange afskæres i forbin-
delse med større statslige anlægsprojekter. Det er gennem
årene sket i en række tilfælde i konkrete anlægslove.
***
Jeg bliver også spurgt til, hvordan meroffentlighed i forhold til
miljøsager sikres, når lovforslaget åbner for at skære den of-
fentlige høringsproces og erstatte den med lukkede ministeri-
elle høringer, der ikke kommer offentligheden til kendskab.
Jeg går ud fra, at spørgsmålet går på, hvordan lovforslagets §
3 lever op til Århus-konventionens krav til offentlig deltagelse
i forbindelse med afgørelser vedrørende konkrete aktiviteter.
Lovforslagets § 3 giver mulighed for, at den relevante minister
i helt særlige tilfælde kan fravige anden lovgivning uden of-
fentlighedens inddragelse for så vidt angår bygge- og anlægs-
projekter og driftsaktiviteter med væsentlige nationale for-
svarsformål eller væsentlige civile beredskabsformål.
Sagsnr.: 2025/008934
Dok.nr.: 1131646
Side 3 af 5
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 8/9-25 om Århus-konventionens artikel 9
3065231_0004.png
I forhold til § 3 vil jeg gerne understrege, at bestemmelsen kun
kan anvendes, hvis der er afgørende hensyn til den nationale
sikkerhed. Bestemmelsen vil altså kun kunne anvendes i yderst
begrænset omfang.
I medfør af § 3 kan der i forbindelse med et konkret projekt
eller en konkret aktivitet træffes beslutning om bl.a. at fravige
nærmere bestemte forpligtelser for det offentlige.
Det er Århus-konventionens artikel 6, der regulerer spørgsmå-
let om offentlig deltagelse i afgørelser vedrørende konkrete ak-
tiviteter.
Her vil jeg gerne fremhæve undtagelsen i artikel 6, stk. 1.
Heraf følger det, at hvis der er hjemmel til det i national ret,
kan man fra sag til sag beslutte ikke at anvende bestemmel-
serne i artikel 6, hvis aktiviteterne tager sigte på nationalt for-
svar, og hvis kravet om offentlighed vil skade dette sigte.
Så også her overholder lovforslaget Århus-konventionen.
***
Til sidst vil jeg gentage, at jeg fuldt ud anerkender, at det her
lovforslag er vidtgående.
Derfor er det godt, at vi får debatteret lovforslaget, både med
samråd og udvalgsspørgsmål.
Sagsnr.: 2025/008934
Dok.nr.: 1131646
Side 4 af 5
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 8/9-25 om Århus-konventionens artikel 9
Og derfor er jeg også glad for, at der nu forhåbentlig er skabt
klarhed om, at lovforslaget selvfølgelig er i overensstemmelse
med Århus-konventionen. Og det vil de regler, der bliver fast-
sat i medfør af lovforslaget, også skulle være.
Tak for ordet.
Sagsnr.: 2025/008934
Dok.nr.: 1131646
Side 5 af 5