Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222
Offentligt
3064641_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 4. september 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 57 til L 222, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scave-
nius (UFG).
Spørgsmål nr. 57:
"Spørgeren takker for ministerens svar på L 222- spm. 54, hvor ministe-
ren berigtiger sit svar på L 222
spm. 28 og erkender, at artikel 6 i
Århus-konventionen ikke handler om klageadgang, og derfor i sit svar
på spørgsmål 54 nu refererer korrekt til artikel 9 i Århus-konventionen i
stedet for. Ministeren skriver endvidere i svaret, at der “ikke efter Århus-
konventionen [er] krav om, at der skal være adgang til administrativ
rekurs, så længe der er adgang til at anlægge civile søgsmål ved dom-
stolene”. Ministeren skriver også, at Århus-konventionens
artikel kræ-
ver, at enhver skal kunne få sin sag prøvet “ved en
domstol eller ved et
andet uafhængigt og upartisk organ, etableret ved lov.”
Dette mener spørgeren ikke er en korrekt udlægning af artikel 9. Det er
korrekt, at der i artikel 9. stk. 1 står, “at enhver [...] har adgang til at få
sagen prøvet enten ved en domstol eller ved et andet uafhængigt og
upartisk organ, etableret ved lov.” Men i den efterfølgende sætning bliver
det præciseret, at domstolsprøvelse ikke kan erstatte den administrative
revurdering. Der står således: “I tilfælde hvor en part giver adgang
til
sådan prøvelse ved en domstol, sikrer denne, at en sådan person også,
uden eller mod beskedent vederlag, har adgang til en hurtig og ved lov
etableret procedure, hvorved en offentlig myndighed revurderer sagen
eller et uafhængigt og upartisk organ, der ikke er en domstol, prøver
sagen.” (fremhævning af spørger)
Her fremgår det tydeligt, at domstolsprøvelse ikke erstatter en hurtigere
og nemmere praksis. Det er i overensstemmelse med hele konventio-
nens formål, som netop er - som det også er beskrevet i
artikel 9 “at
give den berørte offentlighed vid adgang til klage og domstolsprøvelse
inden for rammerne af denne konvention”. Det bemærkes endvidere, at
formålsparagraffen i Århus-konventionen specificerer, at der er tale om
for domstolsprøvelse og klage, netop fordi Århus-konventionen udvider
borgernes mulighed for kvalificering af beslutninger truffet inden for kon-
ventionens område. Artikel 1, Århus-konventionen
lyder således: “Med
henblik på at bidrage til beskyttelsen af den ret, der tilkommer ethvert
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
8. september 2025
Lovgivning
2025/009019
1131221
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 4
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om ministeren vil kommentere den citerede del af artikel 9 og artikel 1 i Århus-konventionen og igen svare på, hvorvidt afskæringen af klageadgang i L 222 er i overensstemmelse med Århus-konventionen
3064641_0002.png
menneske i denne og kommende generationer, til at leve i et miljø, der
er tilfredsstillende for hans eller hendes sundhed og velbefindende, ga-
ranterer hver part retten til adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i
beslutningsprocesser og adgang til klage og domstolsprøvelse i overens-
stemmelse med bestemmelserne i denne konvention” (fremhævning af
spørger)
Ministeren bedes i lyset af ovenstående kommentere den citerede del af
artikel 9 og artikel 1 i Århus-konventionen og igen svare på, hvorvidt
afskæringen af klageadgang i L 222 er i overensstemmelse med Århus-
konventionen.”
Svar:
Indledningsvist kan det for god ordens skyld oplyses, at besvarelsen af
spørgsmål nr. 54 til L 222 ikke er en berigtigelse af besvarelsen af
spørgsmål nr. 28. Tværtimod blev det i besvarelsen understreget, at
spørgerens antagelse om, at der skulle være refereret til en forkert arti-
kel i besvarelsen af spørgsmål nr. 28, byggede på en misforståelse.
Det af spørgeren anførte om artikel 9 bygger ligeledes på en misforstå-
else.
I spørgsmålet citerer spørgeren artikel 9, stk. 1, i Århus-konventionen,
som imidlertid vedrører klage og domstolsprøvelse vedrørende adgang
til aktindsigt i miljøoplysninger efter konventionens artikel 4.
Artikel 9, stk. 1, har følgende ordlyd (fremhævelse foretaget her):
”Artikel 9
Adgang til klage og domstolsprøvelse
1. Hver part sikrer, inden for rammerne af dens nationale lovgiv-
ning, at enhver, som mener, at hans eller hendes anmodning om
adgang til oplysninger efter artikel 4 ikke er besvaret, urigtigt af-
slået, enten helt eller delvist, utilstrækkeligt besvaret eller på anden
måde ikke behandlet i overensstemmelse med bestemmelserne i
denne artikel, har adgang til at få sagen prøvet enten ved en dom-
stol eller ved et andet uafhængigt og upartisk organ, etableret ved
lov.
I tilfælde hvor en part giver adgang til sådan prøvelse ved en dom-
stol, sikrer denne, at en sådan person også, uden eller mod beske-
dent vederlag, har adgang til en hurtig og ved lov etableret proce-
dure, hvorved en offentlig myndighed revurderer sagen eller et uaf-
hængigt og upartisk organ, der ikke er en domstol, prøver sagen.
Endelige afgørelser efter dette stk. 1 er bindende for den offentlige
myndighed, der ligger inde med oplysningerne. Der skal gives skrift-
lig begrundelse, i hvert fald i de tilfælde, hvor adgang til oplysninger
er blevet afslået efter
denne bestemmelse.”
Sagsnr.: 2025/009019
Dok.nr.: 1131221
Side 2 af 4
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om ministeren vil kommentere den citerede del af artikel 9 og artikel 1 i Århus-konventionen og igen svare på, hvorvidt afskæringen af klageadgang i L 222 er i overensstemmelse med Århus-konventionen
3064641_0003.png
Spørgsmålet om afskæring af klageadgang på miljøområdet i medfør af
lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 3, skal imidlertid som udgangspunkt vurde-
res efter konventionens artikel 9, stk. 2. Artikel 9, stk. 2, regulerer så-
ledes klage og domstolsprøvelse i forbindelse med offentlig deltagelse i
afgørelser vedrørende konkrete aktiviteter efter konventionens artikel 6.
Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 54, følger det af artikel 9, at
enhver skal have adgang til at få nærmere bestemte afgørelser på mil-
jøområdet prøvet enten ved en domstol eller ved et andet uafhængigt
og upartisk organ, etableret ved lov.
Artikel 9, stk. 2, har følgende ordlyd (fremhævelser foretaget her):
”2. Hver part sikrer, inden for rammerne af dens nationale lovgiv-
ning, at medlemmer af den berørte offentlighed
a) som har tilstrækkelig interesse, eller, alternativt,
b) hvis en parts administrative regler stiller krav herom, som hæv-
der, at en rettighed er krænket,
har adgang til ved en domstol og/eller et andet ved lov etableret
uafhængigt og upartisk organ at få prøvet den materielle og proces-
suelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller undladelse, der
er omfattet af bestemmelserne i artikel 6 og, hvor der er hjemmel i
national ret og, med forbehold for stk. 3 nedenfor, af andre rele-
vante bestemmelser i denne konvention.
Hvad der udgør tilstrækkelig interesse eller en krænkelse af en
rettighed fastsættes i overensstemmelse med kravene i national ret
og i overensstemmelse med det mål at give den berørte offentlighed
vid adgang til klage og domstolsprøvelse inden for rammerne af
denne konvention. Med henblik herpå skal den interesse, som en
hvilken som helst ikke-statslig organisation, der opfylder de krav,
der er fastsat i artikel 2, stk. 5, måtte have, anses for at være til-
strækkelig i relation til formålet med litra a) ovenfor. Sådanne or-
ganisationer skal også anses for at have rettigheder, der kan kræn-
kes med henblik på formålet med litra b) ovenfor. Bestemmelserne
i dette stk. 2 udelukker ikke muligheden for foreløbig prøvelse ved
en administrativ myndighed og påvirker ikke krav om udtømning af
administrative klagemuligheder forinden sagen påklages eller ind-
bringes for domstolen, hvor et sådant krav måtte eksistere efter
national ret.”
Århus-konventionens artikel 9, stk. 2, stiller således krav om, at det skal
være muligt for den berørte offentlighed, der har tilstrækkelig interesse,
at klage eller gå til domstolene, hvis man vil anfægte en afgørelse eller
undladelse omfattet af Århus-konventionens bestemmelser. Ordlyden af
formålsbestemmelsen i artikel 1 ændrer ikke herpå.
Sagsnr.: 2025/009019
Dok.nr.: 1131221
Side 3 af 4
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om ministeren vil kommentere den citerede del af artikel 9 og artikel 1 i Århus-konventionen og igen svare på, hvorvidt afskæringen af klageadgang i L 222 er i overensstemmelse med Århus-konventionen
Som tidligere oplyst i besvarelserne af spørgsmål nr. 28 og 54 forhindrer
Århus-konventionens krav om adgang til klage og domstolsprøvelse
ikke, at den administrative klageadgang kan afskæres. Konventionens
krav om adgang til prøvelse skal dog så sikres i forbindelse med adgang
til domstolsprøvelse.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/009019
Dok.nr.: 1131221
Side 4 af 4