Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222
Offentligt
3060570_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 21. august 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 34 til L 222, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scave-
nius (UFG).
Spørgsmål nr. 34:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag til § 2, så hø-
ringsprocessen for bekendtgørelser ikke fjernes helt, men kun forkortes,
hvis det vurderes absolut nødvendigt? Formålet med ændringsforslaget
er at fjerne kattelemmen i lovforslagets bemærkninger afsnit 3.2.2 (side
8), hvor der åbnes for, at høringsprocesser kan erstattes af “en indivi-
duel
høring af de berørte ministerier”. Offentlige høringer er afgørende
for, at borgere, journalister, forskere, politikere, etc. har kendskab til
statens forvaltning og byggeprojekter. Individuel høring af berørte mi-
nisterier giver i dette lovforslag ikke mening, da loven jo netop giver
forsvarsministeren og beredskabsministeren beføjelser til at overtage
de andre ministeriernes myndighed.”
Svar:
1.
Det foreslås med lovforslagets § 2 at bemyndige vedkommende mi-
nister til efter forhandling med henholdsvis forsvarsministeren og mini-
steren for samfundssikkerhed og beredskab at fastsætte regler om gen-
nemførelse af et konkret bygge- og anlægsprojekt eller en konkret drifts-
aktivitet omfattet af § 1 og i den forbindelse fastsætte regler om over-
tagelse af beføjelser, der efter anden lovgivning er tillagt andre ministre
eller myndigheder, hel eller delvis fravigelse af anden nærmere angivet
lovgivning eller afskæring af klageadgang inden for nærmere angivet
lovgivning.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 2, at regler om over-
tagelse af beføjelser, fravigelse af anden lovgivning og afskæring af kla-
geadgang vil skulle fastsættes i en bekendtgørelse, der efter sædvanlig
procedure som altovervejende hovedregel vil skulle sendes i offentlig
høring forud for udstedelsen. I visse tilfælde vil offentlig høring over be-
kendtgørelsen indebære en vis risiko for at bringe aktivitetens formål
eller gennemførelse i fare. I sådanne tilfælde vil der således ikke kunne
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
29. august 2025
Lovgivning
2025/008491
1122527
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til § 2, så høringsprocessen for bekendtgørelser ikke fjernes helt, men kun forkortes, hvis det vurderes absolut nødvendigt
ske offentlig høring forud for bekendtgørelsens udstedelse, men derimod
i forbindelse med udstedelsen.
Det fremgår endvidere af afsnit 3.2.2, 3.3.2 og 3.4.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, at udkast til bekendtgørelse som ud-
gangspunkt forudsættes sendt i fire ugers høring, og at det i de tilfælde,
hvor det af hensyn til væsentlige nationale forsvarsformål eller væsent-
lige civile beredskabsformål ikke er muligt at sende et udkast til bekendt-
gørelse i høring med sædvanlig frist, forudsættes at vedkommende mi-
nister i relevant omfang vil foretage en individuel høring af de berørte
myndigheder.
Med lovforslaget lægges der således op til en model, hvor det altoverve-
jende udgangspunkt er en offentlig høring efter sædvanlig praksis, og
hvor fravigelser herfra skal være konkret begrundet. Forsvarsministeriet
kan i den forbindelse henvise til udkast til bekendtgørelse om gennem-
førelse af bygge- og anlægsprojekt i forbindelse med etablering af nati-
onal ammunitionsproduktion i Elling, som var i offentlig høring i over fire
uger.
2.
Med spørgsmålet ønsker spørgeren teknisk bistand til udarbejdelse af
et ændringsforslag, der indebærer, at høringsprocessen for bekendtgø-
relser ikke fjernes helt, men kun forkortes, hvis det vurderes absolut
nødvendigt.
Ændringsforslaget vil indebære, at der ikke vil kunne tages højde for de
særlige tilfælde, hvor det af hensyn til væsentlige nationale forsvarsfor-
mål eller væsentlige civile beredskabsformål ikke er muligt at sende et
udkast til bekendtgørelse i offentlig høring forud for udstedelsen. Rege-
ringen kan på den baggrund ikke støtte et ændringsforslag med dette
indhold.
Et ændringsforslag vil dog kunne formuleres på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktivi-
teter med væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige
civile beredskabsformål
(L 222)
Ændringsforslag
Af
(…),
tiltrådt af:
(…)
Sagsnr.: 2025/008491
Dok.nr.: 1122527
Side 2 af 3
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag til § 2, så høringsprocessen for bekendtgørelser ikke fjernes helt, men kun forkortes, hvis det vurderes absolut nødvendigt
Til § 2
1)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Regler, der fastsættes efter stk. 1, skal sendes i fire ugers
offentlig høring forud for udstedelse. Høringsperioden kan forkortes, hvis
det er absolut nødvendigt.
[Krav om offentlig høring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det fastsat som
§ 2, stk. 3,
at regler, der
fastsættes efter stk. 1, skal sendes i fire ugers offentlig høring forud for,
at reglerne udstedes. Høringsperioden kan forkortes, hvis det er absolut
nødvendigt.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at bemyndigelsen i stk. 1 til at
fastsætte regler om fravigelse af anden lovgivning m.v., kun kan anven-
des, når et udkast til reglerne har været i fire ugers offentlig høring. Der
vil alene kunne gennemføres offentlig høring af kortere varighed end de
sædvanlige fire uger, hvis det vurderes at være absolut nødvendigt.”
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/008491
Dok.nr.: 1122527
Side 3 af 3