Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222
Offentligt
3060255_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 15. august 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 10 til L 222, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Ras-
mussen (EL).
Spørgsmål nr. 10:
”Vil
ministeren lave en redegørelse i skemaform, som viser forskellene i
planlægningsmuligheder mellem aftale om brintinfrastruktur til Tyskland
af 6. februar 2025, klimaaftale om grøn strøm og varme fra 25. juni 2022
og L 222?
Hvorfor har regeringen ikke valgt at nøjes med de tiltag som er i aftale
om brintinfrastruktur til Tyskland af 6. februar 2025 og klimaaftale om
grøn strøm og varme fra 25. juni 2022 i stedet for at foreslå de vidtgå-
ende muligheder i L 222?”
Svar:
Aftalen om
”Brintinfrastruktur
til Tyskland: Muliggørelse af Syvtallet” af
6. februar 2025 angår et konkret projekt i form af et brintrør fra Esbjerg
til Tyskland. Herved var det allerede ved aftalens indgåelse muligt at
fastlægge, hvilke tiltag der forventes at være nødvendige.
”Klimaaftale
om grøn strøm og varme 2022” af 25. juni 2022 udgør derimod en ram-
meaftale med få overordnede tiltag for hurtigere processer. Aftalen har
dannet udgangspunkt for opfølgende aftaler, hvis formål er at søge at
indfri ambitionerne i
”Klimaaftale
om grøn strøm og varme 2022”.
Lovforslag nr. L 222 vil kunne omfatte en række forskelligartede projek-
ter og aktiviteter med et væsentligt nationalt forsvarsformål eller et væ-
sentligt civilt beredskabsformål. Lovforslaget indeholder ikke detaljerede
bestemmelser om konkrete tiltag, da det vil afhænge af det konkrete
bygge- og anlægsprojekt eller den konkrete driftsaktivitet.
Lovforslag nr. L 222 skal ses i lyset af, at Danmark står i den mest al-
vorlige sikkerhedspolitiske situation i årtier. Som følge af den sikker-
hedspolitiske situation er det afgørende hurtigt at styrke Forsvarets
kampkraft. Formålet med lovforslaget er derfor at sikre hurtigere gen-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
29. august 2025
Lovgivning
2025/008282
1118005
1
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil udarbejde en redegørelse i skemaform, som viser forskellene i planlægningsmuligheder mellem aftale om brintinfrastruktur til Tyskland af 6. februar 2025, klimaaftale om grøn strøm og varme fra 25. juni 2022 og L 222? Hvorfor har regeringen ikke valgt at nøjes med de tiltag som er i aftale om brintinfrastruktur til Tyskland af 6. februar 2025 og klimaaftale om grøn strøm og varme fra 25. juni 2022 i stedet for at foreslå de vidtgående muligheder i L 222?
nemførelse af bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væ-
sentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabsfor-
mål.
Det er imidlertid vigtigt at understrege, at det er forudsat, at vedkom-
mende minister altid foretager en konkret vurdering af, hvilke regler i
anden lovgivning der er nødvendige at fravige for at opnå projektets eller
aktivitetens formål. Det fremgår blandt andet af afsnit 3.1.2 i de almin-
delige bemærkninger til lovforslaget.
Den konkrete vurdering indebærer bl.a., at der vil skulle foretages en
afvejning mellem på den ene side formålet bag det konkrete projekt eller
den konkrete aktivitet og på den anden side hensynet bag den regel,
som fraviges. Fravigelser af mere indgribende karakter vil dermed kræve
særdeles tungtvejende grunde, og vedkommende minister forudsættes
i almindelighed at udforme de konkrete fravigelser på den mindst indgri-
bende måde.
Når det i det enkelte tilfælde skal vurderes, hvilke fravigelser m.v. der
er nødvendige for at opnå formålet med et konkret projekt eller en kon-
kret aktivitet, vil der potentielt kunne være projekter, hvor der skal fast-
sættes tiltag, der vil kunne minde om de tiltag, der findes i aftalerne om
henholdsvis
”Brintinfrastruktur
til Tyskland: Muliggørelse af Syvtallet” af
6. februar 2025 og
”Klimaaftale
om grøn strøm og varme 2022” af 25.
juni 2022.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 4 til
L 222.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/008282
Dok.nr.: 1118005
Side 2 af 2