Retsudvalget 2024-25
L 220
Offentligt
3028416_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. maj 2025
Politikontoret
Cathrine Hjortdam
2025-05955
3734180
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet og forskellige andre love
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalisering af
stealthing) (L 220)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet og forskellige andre love (Styrket indsats mod
utryghedsskabende adfærd og kriminalisering af stealthing) (L 220), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. maj 2025.
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 220 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, ministeren vil kommentere henvendelsen af 20/5-25 fra Manderådet og Ord mod ord
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet og forskellige andre love (Styrket
indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalisering af
stealthing) (L 220):
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 20/5-25 fra
Manderådet og Ord mod ord, jf. L 220 - bilag 4?”
Svar:
1.
Manderådet har den 20. maj 2025 fremsendt en henvendelse til
Folketinget Retsudvalg vedrørende lovforslag nr. L 220, hvori Rådet
anmoder om foretræde for Retsudvalget. Rådet anfører i henvendelsen, at
mænds retssikkerhed er stærkt kompromitteret ved den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse, og at bestemmelsen bør evalueres grundigt. Rådet
anfører endvidere for så vidt angår den foreslåede kriminalisering af
stealthing i lovforslag nr. L 220, at bevisbyrden vil være svær at løfte i
sådanne straffesager. Endelig anfører rådet, at hverken Manderådet eller
Foreningen Ord Mod Ord er blevet inviteret til et møde, hvor de kunne
fremsætte deres bemærkninger til lovforslaget.
Ifølge straffelovens § 216, stk. 1, 1. pkt., straffes for voldtægt med fængsel
indtil 8 år den, der har samleje med en person, der ikke har samtykket heri.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 2208 af 29. december 2020 om
ændring af straffeloven (Samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse). Som det
fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 13. februar 2025 af spørgsmål
nr. 444 (Alm del) fra Folketingets Retsudvalg, vil regeringen som
opfølgning på beslutningsforslag nr. B 160 gennemføre en evaluering af den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelses anvendelse i retspraksis,
herunder med hensyn til samtykkebegrebet. I forbindelse med en sådan
evaluering iværksættes også en undersøgelse af falske anklager og
anmeldelser i voldtægtssager.
2.
Med lovforslag nr. L 220 foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse
i straffeloven, hvorefter den, som har samleje med en person uden at
anvende et præventionsmiddel mod seksuelt overførbare infektioner og
uønsket graviditet, når anvendelse af et sådant præventionsmiddel var en
forudsætning for personens deltagelse i samlejet, straffes med fængsel indtil
2 år.
Side 2/3
L 220 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, ministeren vil kommentere henvendelsen af 20/5-25 fra Manderådet og Ord mod ord
Efter bestemmelsen vil det således være et krav for at ifalde strafansvar, at
den forurettede – gennem ord eller handling – har etableret en forudsætning
om, at samlejet skulle have været beskyttet. Det kan f.eks. være, hvis
forurettede har rakt et kondom til gerningspersonen, hvorved det blev
tilkendegivet, at samlejet skulle have været beskyttet. Derved adskiller den
foreslåede bestemmelse om stealthing sig fra den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse, hvorefter der gælder et krav om, at man skal sikre,
at den anden part har samtykket i samlejet.
Derudover bemærkes det, at det som på sædvanlig vis vil være
anklagemyndigheden, der skal løfte bevisbyrden i straffesager om
stealthing, dvs. føre bevis for, at gerningspersonen ikke anvendte et
præventionsmiddel mod seksuelt overførbare infektioner og uønsket
graviditet på trods af, at der var etableret en forudsætning om, at samlejet
skulle være beskyttet.
Regeringen anerkender, at der – som i andre straffesager – kan være
bevismæssige udfordringer i sager om stealthing. I de fleste tilfælde vil der
typisk kun have været to parter til stede. Men det udelukker ikke, at der kan
være andet bevismateriale. Derudover vil en kriminalisering sende et vigtigt
signal – ikke mindst til ofrene.
Det bemærkes herudover, at lovforslaget – i overensstemmelse med
sædvanlig praksis – har været i offentlig høring i fire uger fra den 12. marts
2025 til den 9. april 2025. Derudover bemærkes det, at regeringens forslag
til kriminalisering af stealthing i øvrigt har været genstand for offentlig
debat, herunder i pressen.
Endelig kan der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslag nr. L 220. Det fremgår af
besvarelsen, at forslaget om at kriminalisere stealthing ikke er en del af
regeringens tryghedspakke, og at jeg på den baggrund er åben over for at
opdele lovforslaget, hvis det kan fremme behandlingen i Folketinget.
Side 3/3