Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3019473_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2025
Sikkerhedskontoret
Anders Svane Restorff
Caspersen
2025-05497
3715445
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218).
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. maj 2025.
Peter Hummelgaard
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om hvordan forslaget lever op til kravet om “necessity in a democratic society, jf. Big Brother Watch (EMD, 2021)
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Flere organisationer har udtrykt bekymring for, at lovforslaget
ikke lever op til Danmarks forpligtelser i henhold til EMRK og
EU-retten. Vil ministeren redegøre for, hvordan forslaget lever
op til kravet om “necessity in a democratic society”, jf. Big
Brother Watch (EMD, 2021), herunder hvilke garantier der er
indbygget for at undgå vilkårlig og uforholdsmæssig indsamling
og adgang til data?”
Svar:
1.
Justitsministeriet forstår spørgsmålet således, at det angår den foreslåede
ordning vedrørende større sammenhængende datasæt.
Med lovforslagets § 1, nr. 14, lægges der op til at indføre en ordning, som
vil medføre, at der oprettes et særskilt »miljø« ved siden af de almindelige
regler i PET-loven, hvor det vil være muligt for PET inden for nærmere
bestemte rammer at opbevare og foretage bestemte ikke-personrettede
behandlinger af større sammenhængende datasæt. I det særskilte miljø vil
PET f.eks. kunne oversætte oplysninger og foretage generelle analyser til
brug for trusselsvurderinger som led i tjenestens arbejde med at tilvejebringe
det efterretningsmæssige grundlag for dansk sikkerhedspolitik. Ønsker PET
at foretage en behandling af oplysningerne, som er rettet mod bestemte
personer, f.eks. ved at søge i et større sammenhængende datasæt på et
bestemt navn som led i en efterforskning, vil det ikke kunne ske inden for
det særskilte miljø, men vil skulle ske i henhold til de almindelige regler i
PET-loven for behandling af oplysninger, jf. den foreslåede § 10 d, jf. § 10
f, stk. 2. Det følger derudover af den foreslåede § 10 f, stk. 3, at hvis en
behandling af oplysninger i større sammenhængende datasæt medfører, at
er udfindes oplysninger om bestemte fysiske eller juridiske personer, eller
der i medfør af behandlingen udarbejdes efterretnings- eller
analyserapporter eller andet materiale, finder lovens almindelige regler om
behandling af oplysninger anvendelse.
2.
Hvad angår den foreslåede ordnings forenelighed med Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, er der i lovforslaget pkt. 4 redegjort
nærmere herfor, herunder i lyset af nyere praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol. Som det fremgår heraf, er det
Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede ordning vedrørende PET’s
Side 2/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om hvordan forslaget lever op til kravet om “necessity in a democratic society, jf. Big Brother Watch (EMD, 2021)
indsamling, indhentning, opbevaring og andre former for behandling af
større sammenhængende datasæt kan gennemføres inden for rammerne af
EMRK artikel 8.
Det fremgår således af lovforslagets pkt. 4.3., at den foreslåede ordning,
hvorefter der oprettes et særskilt »miljø« ved siden af de almindelige regler
i PET-loven, hvor det vil være muligt for PET inden for nærmere bestemte
rammer at opbevare og foretage bestemte ikke-personrettede behandlinger
af større sammenhængende datasæt, har til formål at medvirke til at sikre, at
PET til stadighed er i stand til så tidligt og effektivt som muligt at
identificere og håndtere de alvorlige og komplekse trusler, som tjenesten har
til opgave at forebygge, efterforske og modvirke, og kan således begrundes
i hensynet til den nationale sikkerhed, offentlig tryghed og forebyggelse af
uorden og forbrydelse. Der kan bl.a. peges på, at det fremgår af Vurdering
af Terrortruslen mod Danmark fra marts 2024, at Center for Terroranalyse
under PET samlet set vurderer, at terrortruslen mod Danmark fortsat er i
niveauet alvorlig, hvilket svarer til niveau fire ud af fem. Det bemærkes i
den forbindelse, at det fremgår af Vurdering af Terrortruslen mod Danmark
fra 2025, at Center for Terroranalyse under PET fortsat vurderer, at
terrortruslen mod Danmark er i niveauet alvorlig. De foreslåede ordninger
har således til formål at sikre, at PET i lyset af det digitaliserede samfund
og den alvorlige terrortrussel mod Danmark til stadighed har de redskaber,
der skal til for at udføre tjenestens opgaver effektivt.
Der kan endvidere peges på, at PET vil kunne anvende den foreslåede
ordning i udarbejdelsen af analyser til brug for f.eks. trusselsvurderinger,
ligesom PET skal kunne anvende større sammenhængende datasæt til at
blive opmærksom på fysiske eller juridiske personer, som der er grundlag
for at indlede undersøgelser mod, f.eks. fordi vedkommende planlægger et
terrorangreb, eller til at fremsøge og sammenstille oplysninger som led i en
undersøgelse eller efterforskning. Ordningen skal således varetage hensynet
til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed og til at forebygge uro
eller forbrydelse.
Derudover fremgår det af lovforslagets pkt. 4.3., at den foreslåede ordning
efter Justitsministeriets opfattelse er nødvendig for at varetage de nævnte
hensyn. Justitsministeriet har i den forbindelse særligt lagt vægt på, at PET
med den foreslåede ordning f.eks. vil få redskaberne til i højere grad at følge
informationsstrømmene på internettet, som kan indeholde værdifuld
information for tjenesten. Den foreslåede ordning vil også udvide PET’s
Side 3/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om hvordan forslaget lever op til kravet om “necessity in a democratic society, jf. Big Brother Watch (EMD, 2021)
mulighed for at arbejde med større sammenhængende datasæt, som PET
indhenter fra andre, herunder FE og udenlandske efterretningstjenester.
Sådanne oplysninger kan – bl.a. når de sammenstilles og samkøres med
andre oplysninger – være afgørende for at opdage potentielle terror- eller
spionagetrusler i tide. Der kan derudover peges på, at det fremgår af
evalueringen af PET-loven fra juni 2022, at de uafhængige
efterretningseksperter bemærker, at behandlingen af store datamængder er
en generel tendens inden for bl.a. efterretningsvirksomhed, og at eksperterne
har anbefalet, at der hos PET udvikles en egentlig kapacitet til at indsamle,
analysere, opbevare og anvende meget store datamængder, som indeholder
personhenførbare oplysninger, herunder datasæt.
Videre fremgår det, at Justitsministeriet derudover har lagt vægt på, at den
foreslåede ordning om større sammenhængende datasæt indeholder en
række væsentlige foranstaltninger, der har til formål at begrænse eventuelle
indgreb i enkeltpersoners privatliv mest muligt. Disse foranstaltninger vil
medvirke til at sikre, at ordningen ikke går videre end nødvendigt for at
varetage hensynet til den nationale sikkerhed, offentlig tryghed og
forebyggelse af uorden og forbrydelse.
For det første vil PET’s behandling af større sammenhængende datasæt
være omfattet af størstedelen af de databeskyttelsesregler, der gælder for
PET’s behandling af oplysninger efter de nugældende regler, bl.a. at
behandlingen skal ske til saglige formål, og at behandlingen i det hele skal
ske i overensstemmelse med god databehandlingsskik. For det andet vil
større sammenhængende datasæt som hovedregel skulle slettes, hvis de ikke
længere vurderes at kunne have betydning for PET’s varetagelse af sine
opgaver og som hovedregel senest 5 år efter indhentningen, indsamlingen
eller modtagelsen. Dette vil gælde uanset, om der er tale om oplysninger om
fysiske eller juridiske personer eller andre oplysninger. For det tredje vil det
med ordningen være sikret, at behandlingen af oplysninger, der fremgår af
et større sammenhængende datasæt, ikke kan være rettet mod bestemte
fysiske eller juridiske personer, medmindre PET følger PET-lovens
almindelige regler, hvilket bl.a. omfatter, at en fysisk eller juridisk person
kan anmode Tilsynet med Efterretningstjenesterne om at undersøge,
hvorvidt PET uberettiget behandler oplysninger om den pågældende. For
det fjerde vil PET’s anvendelse af den foreslåede ordning være underlagt
tilsynets kompetence. Det vil medføre bl.a., at tilsynet kan efterprøve, om et
datasæt opfylder betingelserne for opbevaring, og at datasættet slettes i
overensstemmelse med de foreslåede regler. Tilsynet med PET’s
Side 4/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om hvordan forslaget lever op til kravet om “necessity in a democratic society, jf. Big Brother Watch (EMD, 2021)
anvendelse af den foreslåede ordning vil i det hele følge bestemmelserne
fastsat i PET-lovens kapitel 9, der fastsætter tilsynets beføjelser, og hvor det
fremgår bl.a., at tilsynet udøver sine funktioner i fuld uafhængighed, samt
at PET skal underrette tilsynet og uden unødigt ophold forelægge sagen for
justitsministeren, hvis tjenestens undtagelsesvis beslutter ikke at følge en
henstilling i en udtalelse fra tilsynet. Tilsynet kan hos PET kræve enhver
oplysning og alt materiale, der kan have betydning for dets virksomhed.
Endelig fremgår det af lovforslaget, at større sammenhængende datasæt vil
kunne indeholde enhver form for oplysning om juridiske eller fysiske
personer, herunder kontaktoplysninger, økonomiske oplysninger og
helbredsoplysninger. Det er efter Justitsministeriets vurdering nødvendigt,
at PET skal kunne opbevare, indhente og opbevare større sammenhængende
datasæt uden at sondre mellem karakteren af de enkelte oplysninger i
datasættet, da oplysningerne som udgangspunkt ikke umiddelbart kan
overskues og håndteres ved almindelig manuel behandling, men først kan
gøres anvendelige og værdifulde for PET’s arbejde gennem videre
bearbejdning med brug af it-systemer. Det vil således ikke være muligt for
PET at separere de pågældende oplysninger uden at foretage yderligere
behandling, ligesom PET’s opgaver nødvendiggør, at tjenesten kan
behandle mange forskellige typer af oplysninger samlet for bl.a. at følge
udviklingen og tendenser over tid. Dette gør sig således også gældende i
forhold til PET’s indhentning af større sammenhængende datasæt bestående
af oplysninger fra en anden dansk forvaltningsmyndighed. PET’s adgang til
at opbevare kopier af andre danske myndigheders registre i PET’s egne
systemer vil dels gøre det muligt for PET at anvende oplysningerne som led
i udarbejdelsen af analyser til brug for f.eks. trusselsvurderinger og dels gøre
det muligt for PET – inden for rammerne af den nugældende lovgivning –
at søge i et indhentet register, uden at den konkrete søgning kan afdækkes i
en log i den myndighed, der råder over det pågældende register.
3.
Som det i øvrigt fremgår af mit brev af 8. maj 2025 til Folketingets
Retsudvalg, har jeg anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i
Folketinget udskydes. Jeg forventer at indkalde til politiske forhandlinger
med Folketingets partier.
Side 5/5