Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3019477_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2025
Sikkerhedskontoret
Anders Svane Restorff
Caspersen
2025-05497
3715432
Besvarelse af spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. maj 2025.
Peter Hummelgaard
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvilken betydning det vil have for den demokratiske kontrol, hvis offentlige myndigheder fremover ikke længere skal være bevidste om, hvilke data PET tilgår
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Vil ministeren vurdere, hvilken betydning det vil have for den
demokratiske kontrol, hvis offentlige myndigheder fremover
ikke længere skal være bevidste om, hvilke data PET tilgår? I
Ekimdzhiev v. Bulgarien (EMD, 2022) og Centrum för rättvisa
v. Sverige (EMD, 2021) understreges det, at der skal være klare
mekanismer for overvågning og ekstern kontrol for at sikre mod
vilkårlighed og misbrug.”
Svar:
1.
Justitsministeriet forstår spørgsmålet således, at det angår den foreslåede
ordning vedrørende etablering af direkte elektroniske adgange til andre
forvaltningsmyndigheders systemer.
Med lovforslagets § 1, nr. 8 (den foreslåede bestemmelse i PET-lovens § 4,
stk. 2), lægger der op til, at andre forvaltningsmyndigheder efter anmodning
fra PET kan etablere direkte elektronisk adgang for tjenesten til relevante
registre og systemer med henblik på tjenestens indsamling af oplysninger
omfattet af den nugældende bestemmelse i PET-lovens § 4 (der med den
foreslåede ændring bliver § 4, stk. 1), hvis tjenesten vurderer, at en sådan
adgang er nødvendig for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12
og 13.
Det bemærkes, at den foreslåede ordning ikke vil berøre det
indholdsmæssige område for, hvilke oplysninger PET kan indsamle ved
brug af en etableret direkte elektronisk adgang. PET vil således fortsat
kunne indsamle oplysninger i overensstemmelse med den nugældende
bestemmelse i PET-lovens § 4 (der med den foreslåede bestemmelse bliver
§ 4, stk. 1), og den foreslåede ordning vedrører derfor alene den metode, der
anvendes til at fremskaffe de pågældende oplysninger. Den foreslåede
bestemmelse vil ikke indebære, at andre forvaltningsmyndigheder vil skulle
videregive oplysninger i videre omfang, end hvad der allerede følger af
PET-lovens § 4 (der med den foreslåede bestemmelse bliver § 4, stk. 1), og
bestemmelsen giver således ikke adgang til via direkte elektroniske adgange
at indhente større sammenhængende datasæt efter reglerne i det foreslåede
kapitel 6 a.
Side 2/4
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvilken betydning det vil have for den demokratiske kontrol, hvis offentlige myndigheder fremover ikke længere skal være bevidste om, hvilke data PET tilgår
PET’s anvendelse af den foreslåede ordning, herunder indhentning af
konkrete oplysninger via direkte elektroniske adgange, vil være underlagt
Tilsynet med Efterretningstjenesternes kontrol.
Det fremgår af bemærkningerne til ordningen, at det forudsættes, at
etablering af direkte elektroniske adgange alene vil kunne ske efter
forudgående godkendelse fra chefen for PET eller tjenestens juridiske chef.
Det forudsættes i den forbindelse, at der i alle tilfælde udarbejdes og
opbevares en skriftlig begrundelse for, at etableringen af en direkte
elektronisk adgang opfylder de foreslåede betingelser. Denne begrundelse
vil skulle udleveres til Tilsynet med Efterretningstjenesterne, hvis tilsynet
anmoder om det, jf. PET-lovens § 20, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, er derudover suppleret af flere
selvstændige bestemmelser om Tilsynet med Efterretningstjenesternes
kontrol med den foreslåede ordning.
Det foreslås således i § 4, stk. 3, at PET underretter Tilsynet med
Efterretningstjenesterne om etablering, anvendelse, ændring eller
nedlæggelse af en direkte elektronisk adgang. Dette vil medføre bl.a., at PET
med passende mellemrum vil skulle orientere Tilsynet med
Efterretningstjenesterne om, hvilke direkte elektroniske adgange – etableret
med hjemmel i den foreslåede bestemmelse – der eksisterer, samt i hvilket
omfang tjenesten har gjort brug af de pågældende adgange.
Det foreslås endvidere i PET-lovens § 20, stk. 9, at i det omfang det er
nødvendigt for Tilsynet med Efterretningstjenesternes kontrol med PET’s
direkte elektroniske adgang til en anden forvaltningsmyndigheds registre
eller systemer, finder PET-lovens § 20, stk. 1 og 8 tilsvarende anvendelse
for tilsynets adgang til oplysninger og materiale hos den pågældende
forvaltningsmyndighed. Det vil bl.a. indebære, at Tilsynet med
Efterretningstjenesterne også hos den myndighed, til hvis register eller
system, der er etableret direkte elektronisk adgang, vil kunne kræve enhver
oplysning og alt materiale, der kan have betydning for tilsynets virksomhed,
hvis PET f.eks. ikke er besiddelse af de oplysninger, tilsynet påtænker at
indhente i forbindelse med en konkret kontrol. Det forudsættes imidlertid
som klart udgangspunkt, at tilsynet vil kunne indhente de fornødne
oplysninger hos PET.
Side 3/4
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvilken betydning det vil have for den demokratiske kontrol, hvis offentlige myndigheder fremover ikke længere skal være bevidste om, hvilke data PET tilgår
2.
Justitsministeriet bemærker derudover, at der på bestemte områder i dag
er hjemmel til, at PET kan indhente oplysninger fra andre myndigheder ved
anvendelse af direkte systemadgange. Det gælder ordningerne i
straffuldbyrdelseslovens § 66 b, stk. 2, og udlændingelovens § 45 a, stk. 4.
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 66 b, stk. 2, at PET kan indhente
oplysninger om indsatte direkte fra registre og systemer i kriminalforsorgen,
i det omfang indhentelsen må antages at have betydning for varetagelsen af
efterretningstjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning
af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, og at PET-lovens kapitel
2 om tilvejebringelse af oplysninger finder anvendelse for indhentning af
oplysninger efter bestemmelsen.
Det er endvidere i udlændingelovens § 45 a, stk. 4, fastsat, at PET og FE
uden udlændingens samtykke elektronisk kan indhente oplysninger om en
udlænding fra registre og systemer i Udlændingestyrelsen, Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, Hjemrejsestyrelsen, Udlændinge-
og Integrationsministeriet, Flygtningenævnet og Udlændingenævnet, i det
omfang indhentelsen kan have betydning for efterretningstjenesternes
varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver.
3.
Som det i øvrigt fremgår af mit brev af 8. maj 2025 til Folketingets
Retsudvalg, har jeg anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i
Folketinget udskydes. Jeg forventer at indkalde til politiske forhandlinger
med Folketingets partier.
Side 4/4