Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3059009_0001.png
Formand Bolette Friderichsen
Dansk Selskab for Almen Medicin
Stockholmsgade 55
2100 København Ø
Dato:
Dok.:
27. august 2025
3791504
Kære Bolette Friderichsen
Først og fremmest tak for dit brev af 1. juli 2025 vedrørende lovforslaget
om ændring af PET-loven. Jeg sætter stor pris på, at du har taget dig tid til
at dele de bekymringer, som lovforslaget har rejst hos Dansk Selskab for
Almen Medicin i forhold til behandlingen af genetiske oplysninger.
Lovforslagets regler om større sammenhængende datasæt tager afsæt i en
evaluering af PET-loven, der blev foretaget i juni 2022, hvor der bl.a. blev
peget på behovet for, at PET kan arbejde med store mængder af data, og
behovet for, at der sker en nærmere regulering heraf. Det drejer sig
grundlæggende om, at PET’s arbejdsredskaber og reguleringen heraf skal
følge med tiden og med den teknologiske udvikling.
Et centralt hensyn bag den foreslåede regulering er at give PET mulighed
for at arbejde med relevant data i lukkede systemer, hvor f.eks. fremmede
efterretningstjenester ikke kan kigge med. Samtidig er det formålet at give
PET bedre mulighed for effektivt at forebygge og afdække terrorisme og
statslige aktørers forsøg på sabotage og spionage, som i stadig stigende grad
foretages eller forberedes digitalt.
I arbejdet med lovforslaget har der selvfølgelig været stor opmærksomhed
på de forskellige balancer, der altid skal være til stede, når vi giver vores
efterretningstjeneste nye beføjelser. I den forbindelse er det særligt værd at
fremhæve, at hvis der er tale om en behandling rettet mod enkeltpersoner,
f.eks. hvis formålet er at undersøge konkrete personer som led i eksempelvis
en efterforskning af et muligt terrorangreb, vil behandlingen skulle ske efter
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm., om kommentar til henvendelsen af 1/7-25 fra Dansk Selskab for Almen Medicin
de samme betingelser, som der gælder i dag. Der lægges altså ikke op til en
øget adgang til at foretage undersøgelser rettet mod enkeltpersoner.
I forhold til, hvad det er for nogle oplysninger, som PET kan indhente som
større sammenhængende datasæt, lægges der op til, at det under forskellige
betingelser vil kunne være offentligt tilgængelige oplysninger, oplysninger
fra andre offentlige myndigheder og oplysninger vedrørende primært
udenlandske personer. Der er tale om oplysningstyper, som PET også i dag
har adgang til at indhente til brug for PET’s arbejde, f.eks. i forbindelse med
konkrete undersøgelser. Det gælder bl.a. sundhedsoplysninger, som PET i
dag kan indhente, hvis betingelserne i PET-lovens § 4 er opfyldt.
Der er i lovforslaget naturligvis taget højde for, at ikke alle oplysninger skal
bedømmes på samme måde, og at der er et særligt hensyn at tage, hvis der
er tale om følsomme oplysninger som f.eks. helbredsoplysninger. Det er
således i bemærkningerne til lovforslaget anført, at det vil skulle tillægges
vægt, at der er tale om følsomme oplysninger såsom helbredsoplysninger,
og det er anført, at sådanne oplysninger kun skal kunne indhentes, hvis der
er tale om varetagelse af særligt vægtige hensyn til PET’s
opgavevaretagelse. Herudover er det i lovforslagets bemærkninger mere
generelt anført, at der kun undtagelsesvis vil være tale om indhentelse af
hele offentlige registre.
Det er derfor langt fra retvisende, når det nogle steder i den offentlige debat
har været fremstillet sådan, at der med lovforslaget lægges op til, at PET får
adgang til at indhente alle oplysninger om alle danskere helt uden
begrænsninger eller efterretningsmæssigt formål.
Samtidig er jeg helt enig i, at behandlingen af genetiske oplysninger rejser
nogle helt særlige spørgsmål og overvejelser, og at der som konsekvens
heraf kan være behov for særskilt at adressere dette i lovforslaget.
Som bekendt har jeg bedt Folketingets Retsudvalg om, at behandlingen af
lovforslaget i Folketinget udskydes, så der kan være tid og plads til en
grundig debat om balancerne i lovforslaget.
Side 2/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm., om kommentar til henvendelsen af 1/7-25 fra Dansk Selskab for Almen Medicin
Derfor sætter jeg også pris på dit brev og bidrag til det videre arbejde med
lovforslaget.
Med venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Side 3/3