Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3058704_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. august 2025
Strafferetskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2025-05497
3785533
Besvarelse af spørgsmål nr. 54 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 54 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. juni 2025.
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Dataetisk Råd om konsekvensvurdering af lovforslaget
Spørgsmål nr. 54 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Dataetisk Råd
om dataetisk konsekvensvurdering af lovforslag, jf. bilag 13?”
Svar:
Dataetisk Råd har ved sit brev af 19. juni 2025 til Folketingets Retsudvalg
sendt en dataetisk konsekvensvurdering af lovforslaget. Justitsministeriet
har forstået brevet sådan, at der sigtes til det med lovforslaget foreslåede
kapitel 6 a om større sammenhængende datasæt (lovforslagets § 1, nr. 14).
I forhold til spørgsmålet om nødvendighed tager lovforslaget på dette punkt
afsæt i Justitsministeriets evaluering af PET-loven fra juni 2022, som blev
udarbejdet med udgangspunkt i bidrag fra PET, Tilsynet med
Efterretningstjenesterne
og
to
uafhængige
udenlandske
efterretningseksperter med baggrund i henholdsvis de norske og britiske
sikkerheds- og efterretningstjenester samt bidrag fra Institut for
Menneskerettigheder og Justitia.
De to uafhængige efterretningseksperter har i deres bidrag til evalueringen
bemærket, at behandlingen af store datamængder er en generel tendens
inden for bl.a. efterretningsvirksomhed. Eksperterne har i den forbindelse
anbefalet, at der udvikles en egentlig kapacitet til at indsamle, analysere,
opbevare og anvende meget store datamængder, som indeholder
personhenførbare oplysninger, herunder datasæt.
PET har i deres bidrag til evalueringen anført bl.a., at den teknologiske og
samfundsmæssige udvikling på en række fronter påvirker PET’s
arbejdsbetingelser som efterretnings- og sikkerhedstjeneste. PET har
desuden anført bl.a., at der fremadrettet vil være behov for at opdatere
lovgivningen, hvis det skal sikres, at PET til stadighed er i stand til så tidligt
og effektivt som muligt at identificere og håndtere de alvorlige og
komplekse trusler, som tjenesten har til opgave at forebygge, efterforske og
modvirke. Dette gælder bl.a. i forhold til at sikre PET’s muligheder for i
øget omfang af behandle oplysninger ved brug af tidssvarende teknologier
og metoder.
Side 2/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Dataetisk Råd om konsekvensvurdering af lovforslaget
For så vidt angår lovforslagets forhold til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) er der under pkt. 4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger redegjort nærmere herfor, herunder i lyset af
nyere praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Som det fremgår af bemærkningerne, er det Justitsministeriets vurdering, at
den foreslåede ordning om PET’s indsamling, indhentning, opbevaring og
andre former for behandling af større sammenhængende datasæt kan
gennemføres inden for rammerne af EMRK artikel 8.
Justitsministeriet har ved vurderingen lagt vægt på bl.a., at den foreslåede
ordning indeholder en række væsentlige foranstaltninger, som har til formål
at begrænse indgreb i enkeltpersoners privatliv mest muligt, og som vil
medvirke til at sikre, at den foreslåede ordning ikke går videre end
nødvendigt for at varetage hensynet til den nationale sikkerhed, offentlig
tryghed og forebyggelse af uorden og forbrydelse. Det vedrører bl.a., at den
foreslåede ordning vil være omfattet af størstedelen af de
databehandlingsregler, der gælder for PET’s behandling af oplysninger efter
de nugældende regler, og at PET’s anvendelse af den foreslåede ordning vil
være underlagt Tilsynet med Efterretningstjenesternes kontrol.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af 7. juli 2025 af spørgsmål nr. 29 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget, hvor der er redegjort
nærmere for bl.a. reglerne for databehandling ved behandling af datasæt.
Der kan endvidere henvises til besvarelsen af 3. juli 2025 af spørgsmål nr.
41 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget, hvor de foreslåede
regler for sletning af datasæt er nærmere gennemgået.
Om baggrunden for at undtage den foreslåede ordning om datasæt fra PET-
lovens § 13 om indirekte indsigt kan der henvises til besvarelsen af 3. juli
2025 af spørgsmål nr. 43 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
lovforslaget.
Som bekendt har jeg ved brev af 8. maj 2025 til Folketingets Retsudvalg (L
218 – bilag 8) anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i Folketinget
udskydes. Jeg ser frem til at fortsætte drøftelsen af lovforslaget med
Folketingets partier.
Side 3/3