Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3059013_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. august 2025
Strafferetskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2025-05497
3768170
Besvarelse af spørgsmål nr. 53 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 53 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. juni 2025.
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Thomas Birk Kristiansen, praktiserende læge, om PET-lovforslagets adgang til sundhedsdata
Spørgsmål nr. 53 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Thomas Birk
Kristiansen, praktiserende læge, om PET-lovforslagets adgang
til sundhedsdata?”
Svar:
Thomas Birk Kristiansen anfører i sine breve af 13. april 2025 og 22. juni
2025 til Retsudvalget bl.a., at der med lovforslaget lægges op til at give PET
vidtgående muligheder for at indsamle og behandle oplysninger fra andre
myndigheder uden konkret mistanke og uden ekstern kontrol. Thomas Birk
Kristiansen bemærker også bl.a., at lovforslaget på dette punkt rejser en
række alvorlige bekymringer i forhold til indsamling og behandling af
danskernes helbredsoplysninger og genetiske oplysninger, herunder i lyset
af udkast til forslag til lov om Digital Sundhed Danmark. Justitsministeriet
har forstået brevene sådan, at der sigtes til det med lovforslaget foreslåede
kapitel 6 a om større sammenhængende datasæt (lovforslagets § 1, nr. 14).
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 10 c, stk. 2, at PET skal kunne
indhente og opbevare større sammenhængende datasæt bestående af
oplysninger fra andre danske forvaltningsmyndigheder, når datasættet som
helhed »må antages at have betydning for varetagelsen af tjenestens
opgaver«.
Som det fremgår af pkt. 3.1.3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
vil der skulle foreligge en mere konkret formodning for, at f.eks. dele af en
anden myndigheds register vil have betydning for PET’s opgavevaretagelse,
før betingelsen vil være opfyldt. Det er i bemærkningerne desuden indlagt
som en forudsætning, at betingelsen kun undtagelsesvis vil være opfyldt i
forhold til at indhente hele registre fra andre forvaltningsmyndigheder.
I bemærkningerne er det endvidere anført, at det ved vurderingen vil skulle
tillægges vægt, om der er tale om følsomme oplysninger som f.eks.
helbredsoplysninger, og at der i sådanne tilfælde vil skulle foreligge særligt
vægtige hensyn til PET’s opgavevaretagelse, før betingelsen vil være
opfyldt for at indhente disse oplysningstyper som datasæt.
Der henvises derudover til pkt. 3.1.3.5 i lovforslagets almindelige
bemærkninger. Som det fremgår heraf, forudsættes det med den foreslåede
Side 2/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Thomas Birk Kristiansen, praktiserende læge, om PET-lovforslagets adgang til sundhedsdata
ordning, at PET’s indsamling, indhentning, opbevaring og andre former for
behandling af større sammenhængende datasæt vil være omfattet af Tilsynet
med Efterretningstjenesternes kompetence efter de gældende regler i kapitel
9 i PET-loven.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil derved kunne kontrollere, at
PET’s indsamling, indhentning, opbevaring og andre former for behandling
af større sammenhængende datasæt opfylder betingelserne herfor i den
foreslåede ordning og andre regler, herunder interne retningslinjer om
behandlingen af større sammenhængende datasæt, som PET forudsættes at
fastsætte i forbindelse med en eventuel vedtagelse af lovforslaget.
Tilsynet med Efterretningstjenesternes kontrol på dette område skal i øvrigt
ses i sammenhæng med den styrkelse af tilsynet, der blev gennemført ved
lov nr. 666 af 11. juni 2024 om ændring af lov om Politiets
Efterretningstjeneste (PET), lov om etablering af et udvalg om forsvarets og
politiets efterretningstjenester (UET) og lov om beskyttelse af
whistleblowere (Styrkelse af tilsynet med efterretningstjenesterne). Med
loven er der bl.a. sket en udvidelse af tilsynets kompetence til at omfatte
efterfølgende legalitetskontrol med PET’s operative opgaver, jf. PET-
lovens § 18, stk. 1, og en udvidelse af tilsynets adgang til oplysninger og
materiale hos PET, jf. PET-lovens § 20. Der er med loven også indført
mulighed for bl.a., at Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne i
ekstraordinære situationer kan beslutte at anmode Tilsynet med
Efterretningstjenesterne om at undersøge konkrete sager, sagsforløb,
problemstillinger mv., jf. UET-lovens § 2 a, stk. 5.
For så vidt angår bemærkningerne om udkast til forslag til lov om Digital
Sundhed Danmark henvises der til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 55
vedrørende forslag til lov om ændring af lov om Politiets
Efterretningstjeneste (PET) (L 218) fra Folketingets Retsudvalg.
Som bekendt har jeg ved brev af 8. maj 2025 til Folketingets Retsudvalg (L
218 – bilag 8) anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i Folketinget
udskydes. Jeg ser frem til at fortsætte drøftelsen af lovforslaget med
Folketingets partier.
Side 3/3