Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3068394_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. september 2025
Strafferetskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2025-05497
3732537
Besvarelse af spørgsmål nr. 51 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 51 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvilke overvejelser regeringen har gjort sig om risikoen for at udenlandske stater og efterretningstjenester får mulighed for at hacke og få adgang til de datasæt, som PET har indhentet og behandler mv.
Spørgsmål nr. 51 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Vil ministeren redegøre for, hvilke overvejelser regeringen har
gjort sig om risikoen for at udenlandske stater og
efterretningstjenester får mulighed for at hacke og få adgang til
de datasæt, som PET har indhentet og behandler, herunder
hvordan det konkrete valg af analyse- og overvågningssystem
påvirker denne risiko?”
Svar:
Justitsministeriet har ved besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at der
sigtes til det med lovforslaget foreslåede kapitel 6 a om PET’s behandling
af større sammenhængende datasæt (lovforslagets § 1, nr. 14).
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra PET, som har oplyst følgende:
”Danmark står helt generelt i den mest alvorlige
sikkerhedspolitiske situation siden afslutningen af den kolde
krig. Trusselsbilledet er mere komplekst og er i dag i langt
højere grad end tidligere præget af aktører – herunder stater –
der besidder høj kapacitet.
Det betyder, at PET i højere grad end tidligere er afhængig af
data og it-løsninger i det operative arbejde. Derfor er PET også
yderst varsom med at fortælle om kapaciteter, kapabiliteter og
arbejdsmetoder, da indblik heri kan udnyttes af fjendtlige
aktører.
I en verden, der forandrer sig hastigt, og hvor PET’s
modstandere får stadig flere teknologiske muligheder, er PET
optaget af at passe på tjenestens data og systemer. PET har
derfor foranstaltninger til at passe på de oplysninger, som
behandles i PET. Det gælder også foranstaltninger på it-
området, og det gælder også i forhold til eksterne leverandører.
PET kan supplerende oplyse, at det efter de gældende regler i
PET-lovgivningen er et krav, at tjenesten træffer de fornødne
tekniske og organisatoriske foranstaltninger mod, at oplysninger
om fysiske og juridiske personer hændeligt eller ulovligt
kommer uvedkommende til kendskab.”
Der kan endvidere henvises til Justitsministeriets besvarelse af 12. maj 2025
af spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.
Side 2/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvilke overvejelser regeringen har gjort sig om risikoen for at udenlandske stater og efterretningstjenester får mulighed for at hacke og få adgang til de datasæt, som PET har indhentet og behandler mv.
Det fremgår heraf bl.a., at der som en del af det foreslåede kapitel 6 a om
større sammenhængende datasæt er lagt op til at indsætte en
bemyndigelsesbestemmelse i § 10 f, stk. 6, hvorefter justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om PET’s behandling af større sammenhængende
datasæt.
Der vil i medfør heraf skulle fastsættes nærmere regler om bl.a.
behandlingssikkerhed i relation til større sammenhængende datasæt. Det vil
bl.a. kunne være en regel svarende til PET-sikkerhedsbekendtgørelsens § 3,
1. pkt., hvor det fremgår, at PET skal træffe de fornødne tekniske og
organisatoriske foranstaltninger mod, at oplysninger om fysiske og juridiske
personer hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt
mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab.
Som bekendt har jeg ved brev af 8. maj 2025 til Folketingets Retsudvalg (L
218 – bilag 8) anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i Folketinget
udskydes. Jeg ser frem til at fortsætte drøftelsen af lovforslaget med
Folketingets partier.
Side 3/3