Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3068620_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. september 2025
Strafferetskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2025-05497
3729696
Besvarelse af spørgsmål nr. 46 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om redegørelse for den gældende praksis om PETs direkte adgang til andre forvaltningsmyndigheder
Spørgsmål nr. 46 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Vil ministeren redegøre for den gældende praksis om PETs
direkte adgang til andre forvaltningsmyndigheder og om denne
praksis er i overensstemmelse med EU chartrets artikel 8 om
beskyttelse af personoplysninger?”
Svar:
1.
Der er på bestemte områder i dag hjemmel til, at PET kan indhente
oplysninger fra andre myndigheder ved anvendelse af direkte
systemadgange. Det gælder ordningerne fastsat i straffuldbyrdelseslovens §
66 b, stk. 2, og i udlændingelovens § 45 a, stk. 4.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 66 b, stk. 2, at PET kan indhente
oplysninger om indsatte direkte fra registre og systemer i kriminalforsorgen,
i det omfang indhentelsen må antages at have betydning for varetagelsen af
efterretningstjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning
af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, og at PET-lovens kapitel
2 om tilvejebringelse af oplysninger finder anvendelse for indhentning af
oplysninger efter bestemmelsen.
Efter udlændingelovens § 45 a, stk. 4, kan PET og FE uden udlændingens
samtykke elektronisk indhente oplysninger om en udlænding fra registre og
systemer i Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, Hjemrejsestyrelsen, Udlændinge- og Integrationsministeriet,
Flygtningenævnet og Udlændingenævnet, i det omfang indhentelsen kan
have
betydning
for
efterretningstjenesternes
varetagelse
af
sikkerhedsmæssige opgaver.
Der kan i øvrigt henvises til pkt. 3.3.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, hvor der er redegjort nærmere for ordningerne.
2.
EU’s Charter om grundlæggende rettigheder (herefter ”Chartret”) finder
i henhold til artikel 51, stk. 1, kun anvendelse over for medlemsstaterne, når
de ”gennemfører EU-retten”. EU-Domstolen har i sin retspraksis fastslået,
at dette skal forstås således, at Chartret finder anvendelse, når EU-retten
finder anvendelse.
Side 2/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om redegørelse for den gældende praksis om PETs direkte adgang til andre forvaltningsmyndigheder
Da behandling af personoplysninger, der foretages af PET, er undtaget fra
databeskyttelsesforordningens
og
retshåndhævelsesdirektivets
anvendelsesområder, jf. henholdsvis databeskyttelseslovens § 3, stk. 2, og
retshåndhævelseslovens § 1, stk. 2, finder Chartret ikke anvendelse på
PET’s brug af de nævnte direkte systemadgange.
3.
PET’s behandling af oplysninger, der indhentes gennem de nævnte
systemadgange, er omfattet af de almindelige regler for behandling af
oplysninger i PET-lovens kapitel 5 og er underlagt Tilsynet med
Efterretningstjenesternes kontrol efter regler i PET-lovens kapitel 9.
Side 3/3