Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3067399_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. september 2025
Strafferetskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2025-05497
3728156
Besvarelse af spørgsmål nr. 28 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvem der har adgang til de forskellige lag i datasættene (rådata, analyser, metadata)
Spørgsmål nr. 28 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan Tilsynet med
Efterretningstjenesterne skal kunne have mulighed for at føre
tilsyn med PET i forbindelse med tjenestens arbejde, hvis PET
benytter de store sammenhængende data fra det særskilte
miljø?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har ved besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at der
sigtes til det med lovforslaget foreslåede kapitel 6 a om PET’s behandling
af større sammenhængende datasæt (lovforslagets § 1, nr. 14).
Som det fremgår af pkt. 3.1.3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
forudsættes det med den foreslåede ordning, at PET’s indsamling,
indhentning, opbevaring og andre former for behandling af større
sammenhængende datasæt skal være omfattet af Tilsynet med
Efterretningstjenesternes kompetence efter de gældende regler i kapitel 9 i
PET-loven.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil derved kunne kontrollere, at
PET’s indsamling, indhentning, opbevaring og andre former for behandling
af større sammenhængende datasæt opfylder betingelserne herfor i den
foreslåede ordning og andre regler, herunder interne retningslinjer om
behandlingen af større sammenhængende datasæt, som PET forudsættes at
fastsætte i forbindelse med vedtagelsen af lovforslaget. Tilsynet vil i
forbindelse med en kontrol kunne fastslå bl.a., om oplysningerne skal
opbevares og i øvrigt behandles efter den foreslåede ordning vedrørende
PET’s behandling af større sammenhængende datasæt, eller om
oplysningerne er omfattet af PET-lovens almindelige regler om behandling
af oplysninger.
Det er fremhævet i bemærkningerne, at PET’s analyser og tilsvarende
behandlinger af større sammenhængende datasæt derfor vil skulle udføres
på en sådan måde, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne har mulighed for
at undersøge, hvordan PET har foretaget den enkelte behandling, hvilke
oplysninger der er indgået i behandlingen, og hvordan de it-programmer,
der anvendes, fungerer.
Side 2/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvem der har adgang til de forskellige lag i datasættene (rådata, analyser, metadata)
Tilsynet med Efterretningstjenesternes kontrol på dette område skal i øvrigt
ses i sammenhæng med den styrkelse af tilsynet, der blev gennemført ved
lov nr. 666 af 11. juni 2024 om ændring af lov om Politiets
Efterretningstjeneste (PET), lov om etablering af et udvalg om forsvarets og
politiets efterretningstjenester (UET) og lov om beskyttelse af
whistleblowere (Styrkelse af tilsynet med efterretningstjenesterne). Med
loven er der bl.a. sket en udvidelse af tilsynets kompetence til at omfatte
efterfølgende legalitetskontrol med PET’s operative opgaver, jf. PET-
lovens § 18, stk. 1, og en udvidelse af tilsynets adgang til oplysninger og
materiale hos PET, jf. PET-lovens § 20. Der er med loven også indført
mulighed for bl.a., at Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne i
ekstraordinære situationer kan beslutte at anmode Tilsynet med
Efterretningstjenesterne om at undersøge konkrete sager, sagsforløb,
problemstillinger mv., jf. UET-lovens § 2 a, stk. 5.
2.
Herudover bemærkes det, at der som en del af det foreslåede kapitel 6 a
om større sammenhængende datasæt er lagt op til at indsætte en
bemyndigelsesbestemmelse i § 10 f, stk. 6, hvorefter justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om PET’s behandling af større sammenhængende
datasæt.
Det er i bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse endvidere indlagt
som en forudsætning, at PET skal fastsætte interne retningslinjer for
behandlinger af større sammenhængende datasæt.
Der vil i medfør heraf skulle fastsættes nærmere regler om bl.a.
behandlingssikkerhed i relation til større sammenhængende datasæt. Det vil
f.eks. kunne dreje sig om begrænsninger i forhold til, hvilke medarbejdere
hos PET der skal have adgang til større sammenhængende datasæt. Det vil
f.eks. også kunne være regler om registrering af de behandlinger, der
foretages af oplysningerne i et større sammenhængende datasæt.
Tilsynet med Efterretningstjenesternes kontrol vil også omfatte disse regler.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 14 (til § 10 f).
3.
Som bekendt har jeg ved brev af 8. maj 2025 til Folketingets Retsudvalg
(L 218 – bilag 8) anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i Folketinget
udskydes. Jeg ser frem til at fortsætte drøftelsen af lovforslaget med
Folketingets partier.
Side 3/3