Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3067404_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. september 2025
Strafferetskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2025-05497
3729405
Besvarelse af spørgsmål nr. 38 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 38 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvem der har ansvar for beslutninger truffet på baggrund af AI-analyse
Spørgsmål nr. 38 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Vil ministeren oplyse, hvem der har ansvar for beslutninger
truffet på baggrund af AI-analyse?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har ved besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at der
sigtes til det med lovforslaget foreslåede kapitel 6 a om PET’s behandling
af større sammenhængende datasæt (lovforslagets § 1, nr. 14).
Der er ikke i lovforslaget lagt op til at fastsætte nærmere regler om PET’s
interne beslutningsprocesser og organisering i forhold til, hvem der kan
træffe beslutning om at foretage de behandlinger af større
sammenhængende datasæt, som er omhandlet i de foreslåede bestemmelser
i § 10 c, § 10 d og § 10 f, stk. 2, eller for videre behandling af oplysninger
efter den foreslåede bestemmelse i § 10 f, stk. 3.
Som en del af det foreslåede kapitel 6 a er der lagt op til at indsætte en
bemyndigelsesbestemmelse i § 10 f, stk. 6, hvorefter justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om PET’s behandling af større sammenhængende
datasæt.
Det vil være muligt i medfør heraf eller i de interne retningslinjer, som PET
forudsættes at fastsætte for behandlingen af større sammenhængende
datasæt, eksempelvis at fastsætte regler om, at beslutninger om at foretage
visse behandlinger af større sammenhængende datasæt alene kan ske efter
forudgående godkendelse af chefen for PET eller
den person, som chefen
delegerer kompetencen til.
2.
Det bemærkes herudover, at lovforslaget ikke ændrer på, hvilke
betingelser der skal være opfyldt, hvis PET skal indlede en undersøgelse
mod en bestemt fysisk eller juridisk person. Det fremgår således af PET-
lovens § 5, at PET kan indlede undersøgelser mod fysiske og juridiske
personer, hvis undersøgelserne må antages at have betydning for
varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og
efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13 eller er
nødvendige til varetagelsen af tjenestens øvrige opgaver. Lovforslaget
ændrer endvidere ikke på, at PET skal efterleve de retningslinjer, der er
fastsat af chefen for PET, herunder for fremgangsmåden i forbindelse med
Side 2/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvem der har ansvar for beslutninger truffet på baggrund af AI-analyse
brug af undersøgelser efter PET-lovens § 5, jf. § 6 i PET-bekendtgørelsen.
Der lægges med lovforslaget endvidere ikke op til at tildele PET nye
kompetencer i forhold til at iværksætte strafferetlig efterforskning eller
tvangsindgreb over for fysiske eller juridiske personer. Sådanne
foranstaltninger vil som hidtil alene kunne iværksættes efter retsplejelovens
regler herom, jf. PET-lovens § 6.
3.
Som bekendt har jeg ved brev af 8. maj 2025 til Folketingets Retsudvalg
(L 218 – bilag 8) anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i Folketinget
udskydes. Jeg ser frem til at fortsætte drøftelsen af lovforslaget med
Folketingets partier.
Side 3/3