Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3049934_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. juli 2025
Strafferetskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2025-05497
3729396
Besvarelse af spørgsmål nr. 34 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, hvilke betingelser skal opfyldes for, at PET må overføre data fra det særskilte miljø til deres øvrige system
Spørgsmål nr. 34 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Hvilke betingelser skal opfyldes for, at PET må overføre data
fra det særskilte miljø til deres øvrige system?”
Svar:
Det med lovforslaget foreslåede kapitel 6 a om PET’s behandling af større
sammenhængende datasæt (lovforslagets § 1, nr. 14) vil medføre, at der
oprettes et særskilt »miljø« ved siden af de almindelige regler for behandling
af oplysninger i PET-loven, hvor det vil være muligt for PET at indsamle,
indhente og opbevare nærmere afgrænsede større sammenhængende
datasæt efter den foreslåede bestemmelse i § 10 c, og hvor PET vil kunne
foretage en række bestemte ikke-personrettede behandlinger af disse større
sammenhængende datasæt efter den foreslåede bestemmelse i § 10 d.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 10 f, stk. 2, at PET-lovens
almindelige regler om behandling af oplysninger finder anvendelse, hvis der
foretages andre behandlinger af oplysninger i et større sammenhængende
datasæt end de i § 10 c og § 10 d nævnte, herunder behandling rettet mod
bestemte fysiske eller juridiske personer. PET-lovens almindelige regler om
behandling af oplysninger vil således skulle iagttages, i det omfang PET’s
behandling af oplysningerne i et større sammenhængende datasæt får en
mere målrettet karakter, f.eks. ved at tjenesten som led i en undersøgelse
eller efterforskning foretager søgninger på bestemte fysiske eller juridiske
personer i et indsamlet datasæt.
En sådan behandling af oplysninger i et større sammenhængende datasæt,
som er rettet mod bestemte personer, vil skulle have hjemmel i enten PET-
lovens § 7, stk. 1, der angår oplysninger om fysiske personer, eller § 8, stk.
1, der angår oplysninger om juridiske personer. Desuden vil behandlingen
skulle ske i henhold til bl.a. reglerne for databehandling i PET-lovens § 6 a.
Hvis PET f.eks. som led i en undersøgelse eller efterforskning foretager en
søgning på en bestemt fysisk person i et større sammenhængende datasæt
med hjemmel i PET-lovens § 7, stk. 1, vil PET skulle kopiere eventuelle
fundne oplysninger ind på vedkommendes sag, hvor vedkommende bl.a. vil
have ret til indirekte indsigt efter PET-lovens § 13, og hvor oplysningerne
skal opbevares og slettes efter PET-lovens § 9 og § 9 a.
Side 2/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, hvilke betingelser skal opfyldes for, at PET må overføre data fra det særskilte miljø til deres øvrige system
Derudover følger det af den foreslåede bestemmelse i § 10 f, stk. 3, at hvis
en behandling efter § 10 d medfører, at der udfindes oplysninger om
bestemte fysiske eller juridiske personer, eller der i øvrigt i medfør af en
sådan behandling udarbejdes efterretnings- eller analyserapporter eller
andet materiale, finder PET-lovens almindelige regler om behandling af
oplysninger anvendelse for den videre behandling af de udfundne
oplysninger eller udarbejdede rapporter mv.
Hvis PET f.eks. foretager en analyse af et større sammenhængende datasæt
med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i § 10 d, og produktet af denne
analyse er en rapport, der indgår i f.eks. tjenestens opgave med at holde
justitsministeren underrettet om forhold af betydning for landets indre
sikkerhed, vil rapporten skulle opbevares på den relevante sag og behandles
efter de almindelige regler for behandling af oplysninger i PET-loven mv.
Ved »udfindes oplysninger om bestemte fysiske eller juridiske personer« vil
navnlig skulle forstås den situation, hvor PET foretager en analyse af et
større sammenhængende datasæt med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse i § 10 d, og hvor der på baggrund af analysen fremfindes
eventuelle målpersoner, der vil kunne blive genstand for nærmere
undersøgelse eller efterforskning. Den videre undersøgelse eller
efterforskning af personer, som eventuelt måtte blive fremfundet, vil således
skulle følge de almindelige regler for behandling af oplysninger i PET-
loven. Det betyder bl.a., at den analyse, der har udpeget en bestemt fysisk
eller juridisk person, vil skulle opbevares på vedkommendes sag, hvor
vedkommende bl.a. vil have ret til indirekte indsigt efter PET-lovens § 13,
og hvor oplysningerne skal opbevares og slettes efter PET-lovens § 9 og §
9 a.
Der henvises til pkt. 3.1.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Som bekendt har jeg ved brev af 8. maj 2025 til Folketingets Retsudvalg (L
218 – bilag 8) anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i Folketinget
udskydes. Jeg forventer at indkalde til politiske forhandlinger med
Folketingets partier.
Side 3/3