Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3050817_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. juli 2025
Strafferetskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2025-05497
3728173
Besvarelse af spørgsmål nr. 29 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 29 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om lovforslaget indebærer en lempelse af reglerne for PET’s databehandling
Spørgsmål nr. 29 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Vil ministeren redegøre for, om lovforslaget indebærer en
lempelse af reglerne for PET’s databehandling? Lovforslaget
lægger op til, at større datasæt kan behandles i et såkaldt
'særskilt miljø' med mindre streng regulering end den, der
gælder efter PET-loven, fordi dataene ikke anses for
personrelaterede. Samtidig fremgår det dog, at PET kan foretage
personrettede søgninger i dette miljø, hvilket rejser spørgsmålet,
om persondata dermed behandles under lempeligere vilkår end
normalt”
Svar:
1.
Det med lovforslaget foreslåede kapitel 6 a om PET’s behandling af større
sammenhængende datasæt (lovforslagets § 1, nr. 14) vil medføre, at der
oprettes et »særskilt miljø« ved siden af de almindelige regler for behandling
af oplysninger i PET-loven, hvor det vil være muligt for PET at indsamle,
indhente og opbevare nærmere afgrænsede større sammenhængende
datasæt efter den foreslåede bestemmelse i § 10 c, og hvor PET vil kunne
foretage en række bestemte ikke-personrettede behandlinger af disse større
sammenhængende datasæt efter den foreslåede bestemmelse i § 10 d.
Ikke-personrettede behandlinger af et større sammenhængende datasæt, der
kan foretages i medfør af § 10 d, vil være f.eks. udarbejdelse af analyser
som led i målopdagelse og af generelle analyser til brug for en
trusselsvurdering som led i PET’s opgaver. Det vil være en betingelse for at
foretage sådanne ikke-personrettede behandlinger efter § 10 d, at den
pågældende behandling kan have betydning for varetagelsen af PET’s
opgaver.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 10 f, stk. 2, at PET-lovens
almindelige regler om behandling af oplysninger finder anvendelse, hvis der
foretages andre behandlinger af oplysninger i et større sammenhængende
datasæt end de i § 10 c og § 10 d nævnte, herunder behandling rettet mod
bestemte fysiske eller juridiske personer.
Desuden følger det af den foreslåede bestemmelse i § 10 f, stk. 3, at hvis en
behandling efter § 10 d medfører, at der udfindes oplysninger om bestemte
fysiske eller juridiske personer, eller der i øvrigt i medfør af en sådan
behandling udarbejdes efterretnings- eller analyserapporter eller andet
Side 2/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om lovforslaget indebærer en lempelse af reglerne for PET’s databehandling
materiale, finder PET-lovens almindelige regler om behandling af
oplysninger anvendelse for den videre behandling af de udfundne
oplysninger eller udarbejdede rapporter mv.
En behandling, der er rettet mod bestemte fysiske eller juridiske personer i
medfør af § 10 f, stk. 2, og en videre behandling af udfundne oplysninger
om enkeltpersoner efter § 10 f, stk. 3, vil skulle opfylde en af betingelserne
i PET-lovens § 7 eller § 8. Det vil således være en betingelse for, at der kan
foretages sådanne behandlinger, at behandlingen enten sker med samtykke,
må antages at have betydning for varetagelsen af PET’s opgaver vedrørende
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12
og 13 eller er nødvendig for varetagelsen af PET’s øvrige opgaver.
Kriteriet »kan have betydning« indeholder et krav om generel relevans i
modsætning til kriteriet »må antages at have betydning«, som indeholder et
krav om konkret relevans som betingelse for behandling af oplysninger.
2.
PET’s behandling af oplysninger i et større sammenhængende datasæt i
medfør af § 10 c og § 10 d vil være omfattet af størstedelen af de
databehandlingsregler, der i dag gælder for PET’s behandling af
oplysninger.
For at understøtte PET’s arbejde med større sammenhængende datasæt er
der lagt op til at fastsætte med den foreslåede bestemmelse i § 10 f, stk. 1,
at PET ved de nævnte typer af behandlinger i § 10 c og i § 10 d ikke skal
iagttage databehandlingsreglen i § PET-lovens § 6 a, stk. 3, som indeholder
krav om, at oplysningerne skal være relevante og tilstrækkelige og ikke
omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil
oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere
behandles.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at der ved større sammenhængende
datasæt vil være tale om store og omfangsrige samlinger af oplysninger,
hvor antallet af oplysninger i sig selv vil medføre, at der i praksis ikke vil
kunne foretages en manuel vurdering af hver enkelt oplysnings betydning
for PET’s opgavevaretagelse. Et større sammenhængende datasæt vil
således typisk være karakteriseret ved, at oplysningerne som udgangspunkt
ikke umiddelbart kan overskues og håndteres ved almindelig manuel
behandling, men at de kan gøres anvendelige og værdifulde for PET’s
arbejde gennem videre bearbejdning med brug af it-systemer.
Side 3/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om lovforslaget indebærer en lempelse af reglerne for PET’s databehandling
Behandling af oplysninger i medfør af § 10 c og § 10 d vil ikke herudover
være undtaget de databehandlingsregler, der gælder efter PET-lovens § 6 a.
PET vil således ved de nævnte typer af behandlinger i § 10 c og i § 10 d
skulle iagttage bl.a. kravet i PET-lovens 6 a, stk. 1, hvorefter behandlingen
skal være i overensstemmelse med god databehandlingsskik, og kravet i
PET-lovens § 6 a, stk. 2, hvorefter behandling af oplysninger skal ske til
udtrykkeligt angivne og saglige formål, og at senere behandling af
oplysningerne ikke må være uforenelig med disse formål.
PET vil ved behandlinger omfattet af § 10 c og § 10 d også skulle iagttage
bl.a. det datakvalitetskrav, der følger af PET-lovens § 6 a, stk. 4.
Der er herudover lagt op til med den foreslåede bestemmelse i § 10 f, stk. 1,
at PET ved de nævnte behandlinger i § 10 c og i § 10 d ikke skal iagttage de
gældende regler for sletning af oplysninger i PET-lovens § 9 a, stk. 1 og 2.
Der er som en del af det foreslåede kapitel 6 a lagt op til, at der i stedet
fastsættes særlige regler for sletning af større sammenhængende datasæt
med den foreslåede bestemmelse i § 10 c.
Endelig er der lagt op til med den foreslåede bestemmelse i § 10 f, stk. 1, at
den indirekte indsigtsordning i PET-lovens § 13 ikke skal finde anvendelse
for behandling af oplysninger i større sammenhængende datasæt efter § 10
c og § 10 d.
I forhold til større sammenhængende datasæt vil det i langt de fleste tilfælde
først være ved den eventuelle fremsøgning af en bestemt persons
oplysninger, at oplysningerne vil komme til PET’s kendskab. PET-lovens §
13 ville således, hvis den skulle finde anvendelse, medføre, at oplysninger
om de personer, som søger om indirekte indsigt, vil komme til medarbejdere
i PET’s kendskab alene som følge af anmodningen om indirekte indsigt. Det
er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at PET-lovens § 13 i
praksis ikke vil kunne fungere efter hensigten, hvis den skal finde
anvendelse for behandlinger af større sammenhængende datasæt efter § 10
c og § 10 d.
Der henvises til pkt. 3.1.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 4/5
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om lovforslaget indebærer en lempelse af reglerne for PET’s databehandling
3.
Som anført under pkt. 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil
PET’s opbevaring af oplysninger i større sammenhængende datasæt adskille
sig væsentligt fra PET’s indsamling og indhentning af oplysninger som led
i undersøgelser og efterforskninger rettet mod bestemte personer.
Indsamling, indhentning og opbevaring af større sammenhængende datasæt
er ikke rettet mod enkeltpersoner, og størstedelen af de personer, hvis
oplysninger vil indgå i et større sammenhængende datasæt, vil sandsynligvis
hverken have eller få individuel efterretningsmæssig betydning for PET.
PET’s opbevaring af oplysninger om fysiske eller juridiske personer i form
af større sammenhængende datasæt fremstår derfor betydeligt mindre
indgribende, end hvis oplysningerne behandles som led i undersøgelser eller
efterforskninger rettet mod de pågældende personer efter PET-lovens
almindelige regler om behandling af oplysninger.
4.
Som bekendt har jeg ved brev af 8. maj 2025 til Folketingets Retsudvalg
(L 218 – bilag 8) anmodet om, at behandlingen af lovforslaget i Folketinget
udskydes. Jeg forventer at indkalde til politiske forhandlinger med
Folketingets partier.
Side 5/5