Retsudvalget 2024-25
L 218
Offentligt
3029501_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2025
Sikkerhedskontoret
Anders Svane Restorff
Caspersen
2025-05497
3711205
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
(PET) (L 218)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2025.
Peter Hummelgaard
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om , hvordan lovforslaget stiller Danmark i forhold til andre landes efterretningstjenesters rammer for at indsamle data?
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) (L 218):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan lovforslaget stiller
Danmark i forhold til andre landes efterretningstjenesters
rammer for at indsamle data?”
Svar:
Lovforslaget bygger på de dele af Justitsministeriets evaluering af PET-
loven fra juni 2022, der ikke er gennemført ved lov nr. 666 af 11. juni 2024
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET), lov om
etablering af et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester og
lov om beskyttelse af whistleblowere (Styrkelse af tilsynet med
efterretningstjenesterne). Justitsministeriets rapport om erfaringerne med
PET-loven (evalueringen) blev den 8. juni 2022 oversendt til Retsudvalget
og Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne, jf. Retsudvalget (REU),
folketingssamling 2021-22, Alm. del, bilag 270.
Evalueringen er udarbejdet med udgangspunkt i bidrag fra PET, Tilsynet
med Efterretningstjenesterne og to uafhængige udenlandske
efterretningseksperter med baggrund i henholdsvis de norske og britiske
sikkerheds- og efterretningstjenester samt bidrag fra Institut for
Menneskerettigheder og Justitia.
De uafhængige efterretningseksperter har i deres bidrag til evalueringen
bemærket, at behandlingen af store datamængder er en generel tendens
inden for bl.a. efterretningsvirksomhed. Eksperterne har i den forbindelse
anbefalet, at der udvikles en egentlig kapacitet til at indsamle, analysere,
opbevare og anvende meget store datamængder, som indeholder
personhenførbare oplysninger, herunder datasæt.
Det fremgår derudover af evalueringen, at PET har oplyst, at den
teknologiske og samfundsmæssige udvikling på en række fronter påvirker
PET’s arbejdsbetingelser som efterretnings- og sikkerhedstjeneste. Som
efterretnings- og sikkerhedstjeneste skal PET både være på forkant med
udviklingen og i tæt samspil med det samfund, som tjenesten har til opgave
at beskytte. Det forudsætter, at PET er i stand til at identificere og udnytte
mulighederne i den teknologiske udvikling, men også imødegå de
udfordringer, som udviklingen indebærer.
Side 2/3
L 218 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om , hvordan lovforslaget stiller Danmark i forhold til andre landes efterretningstjenesters rammer for at indsamle data?
PET bemærker i evalueringen, at selv om PET-lovgivningen – med den
fleksibilitet, den rummer – indtil nu har fungeret som en tilfredsstillende
ramme for PET’s arbejde og kontrollen hermed, er det PET’s vurdering, at
der fremadrettet vil være behov for at opdatere lovgivningen, hvis det skal
sikres, at PET til stadighed er i stand til så tidligt og effektivt som muligt at
identificere og håndtere de alvorlige og komplekse trusler, som tjenesten har
til opgave at forebygge, efterforske og modvirke. Dette gælder bl.a. i forhold
til at sikre PET’s muligheder for i øget omfang af behandle oplysninger ved
brug af tidssvarende teknologier og metoder. PET peger i den forbindelse
på, at det kan være relevant at overveje, om der på visse punkter er behov
for at opdatere og præcisere den retlige ramme for PET’s behandling af
oplysninger, således at lovgivningen i højere grad understøtter data- og
analysebaseret efterretningsvirksomhed.
Justitsministeriet har ikke i øvrigt i forbindelse med udarbejdelsen af
lovforslaget foretaget en nærmere gennemgang af andre landes modeller for
deres efterretningstjenesters behandling af større mængder oplysninger. Det
bemærkes i den sammenhæng, at den foreslåede ordning vedrørende større
sammenhængende datasæt er udarbejdet i lyset af den eksisterende struktur
i den gældende PET-lov og sammenhængen med denne.
Som bekendt har jeg ved brev af 8. maj 2025 anmodet om, at behandlingen
af lovforslaget i Folketinget udskydes. Jeg forventer at indkalde til politiske
forhandlinger med Folketingets partier.
Side 3/3