Indfødsretsudvalget 2024-25
L 217
Offentligt
3031337_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 9. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 75 til L 217
efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 75 til L 217:
Vil ministeren i forlængelse af pressemeddelelsen »Justitsministeren vil bruge ban-
deværktøj på kriminelle familier«, justitsministeriet.dk den 5. maj 2025, hvor det
fremgår, at 334 familiemedlemmer fra 35 kriminelle familier endnu ikke har dansk
indfødsret, redegøre for, om der er en eller flere af de omtalte familiemedlemmer
oplistet på lovforslaget, og vil ministeren i bekræftende fald fremsætte eller yde
teknisk bistand til og støtte et ændringsforslag om udtagelse?
28. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 7202
3190389
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug
for ministeriets bidrag til besvarelsen indhentet
en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har den 30. april 2025 oversendt et nationalt overblik
over kriminelle familier, som er relevante for politiet at være særligt
opmærksom på, til Justitsministeriet. Det fremgår bl.a. af overblik-
ket, at Rigspolitiet på baggrund af registerdata foreløbigt har identi-
ficeret 35 familier, der falder inden for den registerbaserede af-
grænsning af kriminelle familier, som Rigspolitiet har foretaget, samt
at politikredsene i forbindelse med kvalificeringen af den database-
rede analyse har peget på yderligere familier, som ud fra kredsenes
lokalkendskab politifagligt vurderes at være relevante. Der pågår nu
et arbejde med at kvalificere overblikket yderligere i samarbejde
med politikredsene.
Rigspolitiet vil i det videre arbejde overveje, hvordan der kan etable-
res en konkret model for iværksættelse af en moniteringsindsats i
Side
1/2
L 217 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm., om familiemedlemmer fra kriminelle familier er oplistet på lovforslaget og om teknisk bistand til et ændringsforslag om udtagelse
forhold til de familier, der måtte stå bag den mest alvorlige organise-
rede kriminalitet. Politiet foretager allerede i dag systematisk politi-
mæssig monitering af kriminelle grupper og kriminelle netværk, der
begår alvorlig eller organiseret kriminalitet, og en vis andel af de per-
soner, der er identificeret som medlemmer af en kriminel familie,
optræder allerede i politiets PED-database. En moniteringsindsats af
udvalgte kriminelle familier vil være et tillæg til den eksisterende mo-
niteringsindsats.
Det nationale overblik vil således være et internt arbejdsredskab for
politiet, som indeholder sensitive oplysninger om, hvilke navngivne
personer fra kriminelle familier der kan blive underlagt politiets mo-
nitering. Videregivelse af disse oplysninger eller oplysninger, som kan
bidrage til at identificere de pågældende personer, bekræfter der-
med, hvilken viden politiet har, herunder hvilke personer der efter
politiets vurdering tilhører kriminelle familier, som kan være rele-
vante for politiet at være særligt opmærksom på.
Videregivelse af oplysninger fra overblikket indebærer derfor en ri-
siko for kompromittering
tilsigtet eller utilsigtet
af politiets frem-
adrettede indsats mod kriminelle familier. Det gælder også, selv om
oplysningerne videregives fortroligt.””
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt oplyse, at behandlingen af
ansøgninger om naturalisation sker efter de retningslinjer, som er udmøntet i cir-
kulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation.
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 19, stk. 2, at ansøgere, der er idømt betinget
eller ubetinget fængselsstraf eller foranstaltninger efter straffelovens kapitel 9, er
udelukket fra at kunne erhverve statsborgerskab ved naturalisation. Det følger end-
videre af cirkulæreskrivelsens § 19, stk. 5, at ansøgere, der i øvrigt er straffet, ikke
kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse før udløbet af en vis ka-
renstid, medmindre forholdet ikke er karensgivende.
3.
Jeg kan generelt oplyse, at ansøgere om dansk statsborgerskab, der opfylder de
betingelser, der er fastsat i cirkulæreskrivelsen, naturligvis vil fremgå af det lov-
forslag om indfødsrets meddelelse, der fremsættes for Folketinget.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2