Indfødsretsudvalget 2024-25
L 217
Offentligt
3026976_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 9. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 104 til L 217
efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 104 til L 217:
Vil ministeren til lovforslagets § 3, nr. 64 garantere, at ansøgeren reelt er statsløs
og ikke har ret til statsborgerskab andet sted, samt redegøre for ansøgerens foræl-
dres oprindelseslande, fødested, fødeår og forældrenes statsborgerskabsforhold
med angivelse af, om et barn har ret til statsborgerskab via sine forældre iht. lan-
denes lovgivning? Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lov-
forslaget om, at meddelelse af indfødsret til ansøgeren er betinget af, at ansøgeren
reelt var statsløs på tidspunktet for fødslen i Danmark, at ansøgeren ikke har ret til
noget andet statsborgerskab, og at vedkommendes danske indfødsret er ugyl-
dig/en nullitet (ex tunc) hvis det viser sig, at vedkommende havde ret til et andet
statsborgerskab på tidspunktet for fødslen i Danmark?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at ministeriet i besvarelsen
af IFU L 217 spørgsmål 50 har redegjort nærmere for, hvordan ministeriet undersø-
ger en ansøgers statsborgerretlige forhold, når ministeriet modtager en ansøgning
om dansk statsborgerskab efter børnekonventionen eller statsløsekonventionen.
Ministeriet har videre i besvarelsen af IFU L 217 spørgsmål 59 redegjort for de i alt
63 ansøgere, som er optaget på lovforslaget efter cirkulæreskrivelsens § 17, herun-
der disses forældres fødselsdato og nationalitet. Der henvises derfor til de to be-
svarelser.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at indholdet af det ønskede
ændringsforslag vil indebære, at meddelelsen af dansk indfødsret til den pågæl-
dende person er betinget af, at den pågældende på fødselstidspunktet ikke havde
eller havde ret til statsborgerskab i et andet land, således at hvis det senere kan
lægges til grund, at hvis en person ikke var statsløs eller ikke havde udnyttet en
umiddelbar adgang til at opnå fremmed statsborgerskab, vil meddelelsen af dansk
indfødsret kunne anses for at være en nullitet, således at den pågældende aldrig
har erhvervet dansk indfødsret.
Side
1/3
22. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 7331
3191827
L 217 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm., om garanti for at ansøgeren (§ 3, nr. 64) reelt er statsløs og teknisk bistand til ændringsforslag om at meddelelse af indfødsret til ansøgeren er betinget af, at ansøgeren reelt var statsløs på tidspunktet for fødslen i Danmark
Det følger allerede af indfødsretsloven, at der skal ske frakendelse af statsborger-
skabet ved dom, hvis en naturaliseret dansk statsborger i forbindelse med sin er-
hvervelse af dansk indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsætligt
at afgive urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger,
hvis det udviste forhold har været bestemmende for erhvervelsen, medmindre
dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det er efter min opfattelse åbenlyst fornuftigt, at indfødsretten frakendes, hvis man
ukorrekt har påberåbt sig at være statsløs og på dette grundlag har opnået dansk
indfødsret på lempeligere betingelser, end man faktisk var berettiget til.
Men det vil ikke være formålstjenligt systematisk at lade enhver statsløs, som er
optaget på lovforslaget efter de lempelige kriterier, der er opstillet i cirkulæreskri-
velsen, svæve i uvished resten af deres liv, om de faktisk har erhvervet dansk ind-
fødsret.
Regeringen kan derfor ikke støtte det ønskede ændringsforslag, som vil kunne for-
muleres på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
(L 217)
Af (…):
Til § 3
1)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Meddelelsen af indfødsret til nr. 64 er betinget af, at den pågældende på
fødselstidspunktet ikke havde eller havde ret til statsborgerskab i et andet land.«
[Betingelse om statsløshed for erhvervelse af indfødsret]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil indebære, at meddelelsen af dansk indfødsret til ansøgeren
under nr. 64, der er optaget på lovforslagets § 3 som statsløs, er betinget af, at den
pågældende på fødselstidspunktet ikke havde eller havde ret til statsborgerskab i
et andet land.
Det betyder, at hvis det senere kan lægges til grund, at ansøgeren under nr. 64 om-
fattet af § 3 som statsløs, ikke var statsløs eller ikke havde udnyttet en umiddelbar
adgang til at opnå fremmed statsborgerskab, vil meddelelsen af dansk indfødsret
Side
2/3
L 217 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm., om garanti for at ansøgeren (§ 3, nr. 64) reelt er statsløs og teknisk bistand til ændringsforslag om at meddelelse af indfødsret til ansøgeren er betinget af, at ansøgeren reelt var statsløs på tidspunktet for fødslen i Danmark
kunne anses for at være en nullitet, således at den pågældende aldrig har erhvervet
dansk indfødsret.”
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3