Indenrigsudvalget 2024-25
L 216
Offentligt
3027742_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 22-05-2025
Enhed: Valgenheden
Sagsbeh: miskh
Sagsnr.:2025 - 498
Dok. nr.: 340066
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af partiregnskabsloven og
partistøtteloven (Forbud mod udenlandske donationer til politiske
partier og kandidater) (L 216)
Ændringsforslag
Af (…):
Til § 1
1) I det under
nr. 2
foreslåede
§ 2 a, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »tilskud«: »på over
20.000 kr. (2017-niveau)«.
[Indførelse af bagatelgrænse for udenlandske donationer]
2) I den under
nr. 9
foreslåede ændring af
§ 2 b, stk. 1, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., og
stk.
2, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., indsættes efter »tilskudsyder«: »i strid med § 2 a, stk. 2-5«.
[Konsekvensændring]
3) Efter
nr. 10
indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 5 a, stk. 1,
indsættes efter »§ 2 a, stk. 1«: »og 2«.
[Konsekvensændring]
Til § 2
4) I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 10 c, stk. 1, 4. pkt.,
der bliver 5. pkt.,
indsættes efter »tilskudsyder«: »i strid med § 2 a, stk. 2-5 i partiregnskabsloven«.
[Konsekvensændring]
5) I den under
nr. 8
foreslåede ændring af
§ 10 c, stk. 2, 5. pkt.,
der bliver 6. pkt.,
indsættes efter »tilskudsyder«: »i strid med § 2 a, stk. 2-5 i partiregnskabsloven«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
L 216 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der indfører en bagatelgrænse for størrelsen af donationer og bidrag
Til nr. 1
Det fremgår af partiregnskabslovens § 2 a, stk. 1, at politiske partier, herunder
regionale og kommunale kandidatlister, fra en tilskudsyder ikke må modtage anonyme
tilskud på over 20.000 kr. (2017-niveau).
Med lovforslaget foreslås det at indføre et forbud mod udenlandske donationer til
politiske partier og kandidater.
Det foreslås med ændringsforslaget at indføre en bagatelgrænse for det foreslåede
forbud mod udenlandske donationer på samme niveau som beløbsgrænsen for
anonyme tilskud.
Den foreslåede ændring vil medføre, at forbuddet mod udenlandske donationer ikke
vil omfatte tilskud, som er mindre end 20.000 kr. (2017-niveau).
Til nr. 2
Det fremgår af partiregnskabslovens § 2 b, stk. 1, 1. pkt., at en kandidatliste, der har
deltaget i det senest afholdte regionsrådsvalg, og som enten ikke er berettiget til eller
ikke ønsker at få udbetalt tilskud efter § 3 i lov om økonomisk støtte til politiske partier
m.v., til regionsrådet skal indsende en erklæring med oplysning om den samlede
størrelse af anonyme tilskud, kandidatlisten har modtaget i det foregående kalenderår,
og oplysning om den samlede størrelse af de beløb, kandidatlisten i det foregående
kalenderår har returneret til tilskudsyder henholdsvis overført til en konto hos
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a.
Det fremgår desuden af partiregnskabslovens § 2 b, stk. 2, 2. pkt., at erklæringen alene
skal indsendes for kalenderår, hvor kandidatlisten har modtaget et anonymt tilskud på
over 20.000 kr. (2017-niveau), og erklæringen skal indsendes inden udgangen af det
efterfølgende kalenderår.
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det, at erklæringen også skal indeholde oplysning
om den samlede størrelse af udenlandske tilskud i det foregående kalenderår, som
kandidatlisten har returneret til tilskudsyder henholdsvis har overført til en konto hos
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf. stk. 2-5, samt oplysninger om
navn og adresse på og størrelsen af tilskuddene fra den enkelte udenlandske
tilskudsyder.
Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det endvidere, at erklæringen skal indsendes for
kalenderår, hvor kandidatlisten har modtaget et tilskud fra udlandet.
Det foreslås med ændringsforslaget, at erklæringen skal indsendes for kalenderår,
hvor kandidatlisten har modtaget et tilskud fra udlandet i strid med forbuddet, frem
for at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor kandidatlisten har modtaget et
tilskud fra udlandet i det hele taget.
Den foreslåede ændring vil medføre, at forpligtelsen til at indsende erklæring med
oplysninger om modtagne tilskud fra udlandet følger beløbsgrænsen for forbuddet,
således at en kandidatliste ikke forpligtes til at indsende erklæring med oplysninger
Side 2
L 216 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der indfører en bagatelgrænse for størrelsen af donationer og bidrag
om tilskud fra udlandet, såfremt kandidatlisten alene har modtaget tilskud fra
udlandet under beløbsgrænsen.
Til nr. 3
Det fremgår af partiregnskabslovens § 5 a, stk. 1, at beløbene i § 2 a, stk. 1, § 2 b, stk.
1 og 2, og § 3, stk. 2, hvert år den 1. januar reguleres med 2,0 pct. tillagt eller
fratrukket tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, og afrundes opad til nærmeste beløb, der kan deles med 100
kr.
Det foreslås med ændringsforslaget, at beløbet for den foreslåede bagatelgrænse på
20.000 kr. (2017-niveau) for forbuddet mod udenlandske donationer for politiske
partier og kandidater vil blive reguleret efter samme regler som de øvrige beløb.
Den foreslåede ændring vil medføre, at bagatelgrænsen vil blive reguleret årligt.
Beløbsgrænsen vil således være 24.500 kr. i 2025.
Til nr. 4
Det fremgår af partistøttelovens § 10 c, stk. 1, 1. pkt., at hvis den regionale
organisation for et parti, der er omfattet af § 8, stk. 2, 3. pkt., enten ikke er berettiget
til eller ikke ønsker at få udbetalt tilskud efter § 3, skal partiets kredsorganisationer i
vedkommende region indsende en erklæring til regionsrådet, hvis organisationen i det
foregående kalenderår fra samme private tilskudsyder har modtaget et eller flere
tilskud, der tilsammen overstiger 20.000 kr. (2017-niveau).
Det fremgår desuden af partistøttelovens § 10 c, stk. 1, 3. pkt., at erklæringen
endvidere skal indeholde oplysning om den samlede størrelse af eventuelle anonyme
tilskud til organisationen og oplysning om den samlede størrelse af de beløb, der er
returneret til tilskudsyderen eller overført til en konto hos Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, jf. § 2 a i partiregnskabsloven.
Det fremgår endvidere af partistøttelovens § 10 c, stk. 1, 4. pkt., at erklæringen alene
skal indsendes for kalenderår, hvor organisationen har modtaget et eller flere tilskud,
der tilsammen overstiger 20.000 kr. (2017-niveau), eller hvor organisationen har
modtaget et anonymt tilskud.
Med lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås det, at erklæringen endvidere skal indeholde
oplysning om den samlede størrelse af udenlandske tilskud i det foregående
kalenderår, som organisationen har returneret til tilskudsyder henholdsvis har overført
til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf. stk. 2-5, i
partiregnskabsloven, samt oplysninger om navn og adresse på og størrelsen af
tilskuddene fra den enkelte udenlandske tilskudsyder.
Med lovforslagets § 2, nr. 6, foreslås det endvidere, at erklæringen skal indsendes for
kalenderår, hvor organisationen har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder.
Det foreslås med ændringsforslaget, at erklæringen skal indsendes for kalenderår,
hvor organisationen har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder i strid med
forbuddet, frem for at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor organisationen
har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder i det hele taget.
Side 3
L 216 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der indfører en bagatelgrænse for størrelsen af donationer og bidrag
Den foreslåede ændring vil medføre, at forpligtelsen til at indsende erklæring med
oplysninger om modtagne tilskud fra udlandet følger beløbsgrænsen for forbuddet,
således at organisationen ikke forpligtes til at indsende erklæring med oplysninger om
tilskud fra udlandet, såfremt organisationen alene har modtaget tilskud fra udlandet
under beløbsgrænsen.
Til nr. 5
Det fremgår af partistøttelovens § 10 c, stk. 2, 1. pkt., at hvis den regionale
organisation for et parti, der er omfattet af § 8, stk. 2, 3. pkt., enten ikke er berettiget
til eller ikke ønsker at få udbetalt tilskud efter § 3, skal partiets kandidater, der opstiller
for partiet til folketingsvalg i en storkreds i vedkommende region, indsende en
erklæring til regionsrådet, hvis kandidaten i det foregående kalenderår fra samme
private tilskudsyder har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger
20.000 kr. (2017-niveau).
Det fremgår desuden af partistøttelovens § 10 c, stk. 2, 4. pkt., at erklæringen
endvidere skal indeholde oplysning om den samlede størrelse af eventuelle anonyme
tilskud, der er modtaget af kandidaten.
Det fremgår endvidere af partistøttelovens § 10 c, stk. 2, 5. pkt., at erklæringen alene
skal indsendes for kalenderår, hvor kandidaten har modtaget et eller flere tilskud, der
tilsammen overstiger 20.000 kr. (2017-niveau), eller hvor kandidaten har modtaget et
anonymt tilskud.
Med lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det, at erklæringen endvidere skal indeholde
oplysning om den samlede størrelse af udenlandske tilskud i det foregående
kalenderår, som kandidaten har returneret til tilskudsyder henholdsvis har overført til
en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 2 a, stk. 6, jf. stk. 2-5, i
partiregnskabsloven, samt oplysninger om navn og adresse på og størrelsen af
tilskuddene fra den enkelte udenlandske tilskudsyder.
Med lovforslagets § 2, nr. 8, foreslås det endvidere, at erklæringen skal indsendes for
kalenderår, hvor kandidaten har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder.
Det foreslås med ændringsforslaget, at erklæringen skal indsendes for kalenderår,
hvor kandidaten har modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder i strid med
forbuddet, frem for at erklæringen skal indsendes for kalenderår, hvor kandidaten har
modtaget tilskud fra en udenlandsk tilskudsyder i det hele taget.
Den foreslåede ændring vil medføre, at forpligtelsen til at indsende erklæring med
oplysninger om modtagne tilskud fra udlandet følger beløbsgrænsen for forbuddet,
således at organisationen ikke forpligtes til at indsende erklæring med oplysninger om
tilskud fra udlandet, såfremt kandidaten alene har modtaget tilskud fra udlandet
under beløbsgrænsen.
Side 4