Indenrigsudvalget 2024-25
L 216
Offentligt
3026089_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 21-05-2025
Enhed: Valgenheden
Sagsbeh: miskh
Sagsnr.:2025 - 498
Dok. nr.: 340449
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 (L 216), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 15. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil
ministeren kommentere, om lovforslaget kriminaliserer de situationer, der er
oplistet som punkt a) til i) nedenfor?
a) En lokalbestyrelses brug af en pendlerlejlighed ejet af en dansker bosat i udlandet
til månedlige bestyrelsesmøder.
b) En dansker med bopæl i udlandet deltager i en fundraisingmiddag, hvor
overskuddet går til en kandidats valgkamp. Deltagerprisen er 1.000 kr./kuvert, og
udgifterne udgør 500 kr./kuvert. Overskuddets størrelse er ikke offentligt oplyst ved
tilmelding.
c) En tysker med bopæl i Flensborg smider 50 kr. kontant i en frivillig bidragskasse i
forbindelse med et oplæg hos Slesvigsk Parti i Sønderborg.
d) En dansksindet sydslesviger, der ejer en mark i Tønder, stiller denne vederlagsfrit
til rådighed til opsætning af et markbanner for et dansk parti.
e) En dansk statsborger bosat i Danmark testamenterer sin formue til et dansk parti.
Kort inden dødsfaldet emigrerer personen til Sverige uden at ændre testamentet.
Formuen er hovedsageligt placeret i Danmark (hus, penge, aktier m.m.).
f) Et parti eller en kandidat optager et privat lån fra en person med bopæl i udlandet.
g) En person med bopæl i udlandet er betalende medlem af en dansk forening, som
regelmæssigt uddeler midler til politiske partier som led i sit virke.
h) En professionel oplægsholder fra udlandet, der normalt tager betaling, deltager
vederlagsfrit på et partis landsmøde.
i) En mor, som bor i USA, overfører 50.000 kr. afgiftsfrit til sin søn i Danmark i
henhold til gaveafgiftsloven. Beløbet skal anvendes til sønnens valgkamp.”
Svar:
Jeg kan henvise til pkt. 3.1.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvor der
er givet nogle eksempler på, hvilke tilskud i form af ikke-økonomisk støtte der vil
være omfattet af forbuddet mod udenlandske donationer.
Det er ikke muligt på en udtømmende måde præcist at angive, i hvilket omfang privat
støtte m.v. fra udlandet, der ydes på anden måde end ved pengebeløb, udgør tilskud
i partistøttelovgivningens forstand, men der bør lægges vægt på de overordnede
hensyn og de vejledende kriterier, der er angivet nærmere i vejledning om visse
spørgsmål vedrørende partistøtte (vejledning nr. 9338 af 9. juni 2020).
L 216 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om ministeren vil kommentere på, om lovforslaget kriminaliserer de følgende punkter
Vurderingen af, hvornår noget udgør et tilskud i form af ikke-økonomisk støtte i
partistøttelovgivningens forstand, er desuden den samme uanset ophavet og altså
uanset, om støtten kommer fra en yder i Danmark eller udlandet.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2