Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2069
22. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 30
(L 208), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 30:
”Mener ministeren, at reglerne om beskæftigelseskrav overholder FN’s
Børnekon-
vention, herunder retten til at tage en uddannelse, når 21-årige pålægges at have ar-
bejdet i 2,5 år inden for de seneste 10 år for at opfylde kravet?”
Svar:
Kontanthjælpssystemet er det underste økonomiske sikkerhedsnet og dermed subsi-
diær til øvrige forsørgelsesmuligheder, herunder ydelser under uddannelse som ek-
sempelvis SU.
Alle unge har ret til at modtage kontanthjælp uafhængigt af, om de opfylder be-
skæftigelseskravet, hvis de opfylder betingelserne for kontanthjælp. Opholds- og
beskæftigelseskravene har alene betydning for, om de kan modtage mindstesats el-
ler grundsats. Dermed er alle sikret et forsørgelsesgrundlag, uafhængig af om de
opfylder beskæftigelseskravet.
Det fremgår af artikel 28 af FN’s Børnekonvention, at staten har pligt til at
aner-
kende barnets ret til uddannelse, og at staten skal sikre, at grundskolen er gratis og
obligatorisk for alle børn. Det bemærkes, at FN’s Børnekonvention finder anven-
delse for børn under 18 år.
Retten og adgangen til at tage en uddannelse i Danmark er således uafhængig af
betingelserne i kontanthjælpssystemet. Det forhold, at der kan være bestemte betin-
gelser knyttet til de forskellige satser i kontanthjælpssystemet vurderes ikke at være
konventionsstridigt
– ej heller i forhold til FN’s Børnekonventions
artikel 28, idet
betingelserne ikke vurderes at hindre, at børn kan tage en uddannelse.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister