Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 208
Offentligt
3026324_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2069
22. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 19. maj 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 29 (L 208
bilag 7), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 29:
”Vil
ministeren kommenterer henvendelsen af 12/5-25, jf. L 208
bilag 7?”
Svar:
Jeg kan ikke tage stilling til den konkrete sag, men jeg kan oplyse om de regler, der
gælder på området.
Vi stiller krav om ophold og beskæftigelse som adgang til højere ydelser i kontant-
hjælpssystemet. Alle er sikret et forsørgelsesgrundlag. Borgere, som ikke opfylder
både opholds- og beskæftigelseskravet, skal deltage i arbejdspligt. Men arbejds-
pligten skal tilrettelægges efter den enkelte borgers forudsætninger for at deltage.
Det betyder, at kommunen har pligt til at sammensætte et forløb, som passer til den
enkelte borger.
Personer med særlige udfordringer kan visiteres til STU, hvor de bevarer deres for-
sørgelsesgrundlag, f.eks. kontanthjælp eller førtidspension. STU gives efter lov om
særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (stu-loven) til unge, der har særlige behov
og ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Så længe
man deltager i et STU-forløb, er man ikke omfattet af arbejdspligten.
Hensigten med STU er, at den unge kan komme videre, f.eks. i forhold til uddan-
nelse eller beskæftigelse, herunder i et fleksjob. Såfremt dette ikke lykkes, og den
unge vender tilbage til kontanthjælpssystemet, vil den pågældende igen blive om-
fattet af arbejdspligten. Hvis borgeren har væsentlige og varige nedsættelser af ar-
bejdsevnen skal kommunen overveje, om kontanthjælp er den rette ydelse.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister