Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Samira Nawa (RV)
Dina Raabjerg (KF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2069
22. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 26
(L 208), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Samira Nawa
(RV) og Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål nr. 26:
”Vil
ministeren oversende den fulde ordlyd og uddybe svaret, der indgår i artiklen
”Ministerium justerer forklaring: Ikke ulovligt at undtage adopterede”, berling-
ske.dk, den 13. marts 2025, og vil ministeren samtidig redegøre for, hvad der for-
stås med ”sagligt grundlag” for undtagelse af særlige grupper, og hvori det saglige
grundlag for at undtage adopterede ligger?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har oversendt følgende citater til Ritzau den 11. marts
2025:
”Beskæftigelsesministeriet
har tidligere oplyst bl.a. til Information, at reglerne om
arbejdspligt er baseret på objektive kriterier, så der ikke sker ulovlig forskelsbe-
handling. Det er dog ikke ensbetydende med, at man ikke kan lave en undtagelse af
en helt særlig gruppe, som fx internationalt adopterede. Men det skal ske på et sag-
ligt grundlag.
Der arbejdes nu på at udforme en undtagelse af internationalt adopterede, så de
–
ligesom personer født i Danmark
–
ikke kommer til at modtage mindstesats, eller
bliver omfattet af arbejdspligten, alene fordi de tidligere er blevet adopteret.
”
Hvorvidt en undtagelse er baseret på et sagligt grundlag, skal vurderes i forhold til
den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 14. Når det skal vurderes,
om en person har været udsat for forskelsbehandling, er det nødvendigt at vurdere,
om andre personer, der befinder sig i en lignende eller sammenlignelig situation,
nyder en mere fordelagtig behandling, og hvis det er tilfældet, om der er en objek-
tiv og rimelig begrundelse for forskelsbehandlingen. Det forhold, at der er visse
forskelle mellem personer eller grupper af personer, udelukker ikke, at der kan
være tale om sammenlignelige situationer.
Som der også redegøres for i svaret på BEU-spørgsmål 25 til L 208 (samling 2024-
25), er det blevet vurderet, at internationalt adopterede kan undtages fra opholds-
og beskæftigelseskravet på det saglige grundlag, at internationalt adopterede er