Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 208
Offentligt
3026261_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Samira Nawa (RV)
[email protected]
Dina Raabjerg (KF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2069
22. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 26
(L 208), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Samira Nawa
(RV) og Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål nr. 26:
”Vil
ministeren oversende den fulde ordlyd og uddybe svaret, der indgår i artiklen
”Ministerium justerer forklaring: Ikke ulovligt at undtage adopterede”, berling-
ske.dk, den 13. marts 2025, og vil ministeren samtidig redegøre for, hvad der for-
stås med ”sagligt grundlag” for undtagelse af særlige grupper, og hvori det saglige
grundlag for at undtage adopterede ligger?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har oversendt følgende citater til Ritzau den 11. marts
2025:
”Beskæftigelsesministeriet
har tidligere oplyst bl.a. til Information, at reglerne om
arbejdspligt er baseret på objektive kriterier, så der ikke sker ulovlig forskelsbe-
handling. Det er dog ikke ensbetydende med, at man ikke kan lave en undtagelse af
en helt særlig gruppe, som fx internationalt adopterede. Men det skal ske på et sag-
ligt grundlag.
Der arbejdes nu på at udforme en undtagelse af internationalt adopterede, så de
ligesom personer født i Danmark
ikke kommer til at modtage mindstesats, eller
bliver omfattet af arbejdspligten, alene fordi de tidligere er blevet adopteret.
Hvorvidt en undtagelse er baseret på et sagligt grundlag, skal vurderes i forhold til
den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 14. Når det skal vurderes,
om en person har været udsat for forskelsbehandling, er det nødvendigt at vurdere,
om andre personer, der befinder sig i en lignende eller sammenlignelig situation,
nyder en mere fordelagtig behandling, og hvis det er tilfældet, om der er en objek-
tiv og rimelig begrundelse for forskelsbehandlingen. Det forhold, at der er visse
forskelle mellem personer eller grupper af personer, udelukker ikke, at der kan
være tale om sammenlignelige situationer.
Som der også redegøres for i svaret på BEU-spørgsmål 25 til L 208 (samling 2024-
25), er det blevet vurderet, at internationalt adopterede kan undtages fra opholds-
og beskæftigelseskravet på det saglige grundlag, at internationalt adopterede er
L 208 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm., om den fulde ordlyd af de svar, som ministeriet eller ministeren har givet i artiklen Omstridt arbejdspligt målrettet udlændinge vil også ramme adopterede, Information.dk, den 12. februar 2025
sammenlignelige med personer, som
ikke
er indrejst i riget, idet internationalt
adopterede også i anden lovgivning sidestilles med børn født her i riget. Dette afle-
des af, at hensigten med international adoption netop er, at de pågældende børn
skal indgå i og fuldt ud være en del af en familie bosiddende her i riget.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2