Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velásquez (EL), Karsten Hønge (SF) og Samira Nawa (RV)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2069
22. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 19
(L 208), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL), Karsten Hønge (SF) og Samira Nawa (RV).
Spørgsmål nr. 19:
”Vil
ministeren bekræfte at lovbestemmelserne om arbejdspligt er underlagt forstå-
elsen, at en pligt om deltagelse i arbejdspligt for en borger ikke må ske, når det er
dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at den pågæl-
dendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i arbejdspligten? Hvis dette
ikke er tilfældet, bedes ministeren yde teknisk bistand til at udforme et ændrings-
forslag, som omfatter dette”.
Svar:
Jeg vil indledningsvist bemærke, at formålet med den kommende arbejdspligt er at
bringe en gruppe af borgere, som tidligere har stået uden for arbejdsmarkedet, tæt-
tere på ordinær beskæftigelse. Arbejdspligten har således ikke som primært formål
at udvikle den enkeltes arbejdsevne
Kontanthjælp er et midlertidigt forsørgelsesgrundlag for de borgere, der ikke er i
stand til at forsørge sig selv eller deres familie. Hvis borgerens arbejdsevne er væ-
sentligt og varigt nedsat, og der ikke er en rimelig udsigt til at den pågældende kan
komme i arbejde eller uddannelse, så skal borgeren hjælpes videre fra kontant-
hjælpssystemet.
Det gælder derudover helt generelt i beskæftigelsessystemet, at indsatsen altid skal
tilpasses borgerens forudsætninger og helbredsmæssige situation på baggrund af en
konkret og individuel vurdering.
Lovgivningen om arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder beskæftigelses- og
opholdskravene i kontanthjælpssystemet, ændrer således ikke på de gældende mu-
ligheder for, at borgeren kan blive fritaget helt eller delvist for indsats.