Retsudvalget 2024-25
L 199
Offentligt
3020488_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. maj 2025
Proces- og
Insolvensretskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2025-05354
3723791
Besvarelse af spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af værgemålsloven og lov om social service
(Initiativer med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos
Familieretshuset i værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for
antal værgemål m.v.) (L 199)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om
ændring af værgemålsloven og lov om social service (Initiativer med
henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos Familieretshuset i
værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for antal værgemål m.v.) (L
199), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12.
maj 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 199 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om som teknisk bistand udarbejde udkast til et ændringsforslag, der anvender erklæringsmodellen i stedet for attestmodellen
Spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af værgemålsloven og lov om social service (Initiativer med
henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos Familieretshuset i
værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for antal værgemål m.v.)
(L 119):
”Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde udkast til et
ændringsforslag, der anvender erklæringsmodellen i stedet for
attestmodellen, og vil ministeren støtte et sådant
ændringsforslag?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at der ønskes teknisk
bistand til et ændringsforslag, der tilpasser den med lovforslagets § 1, nr.
10, foreslåede attestordning til alene at angå personlige anliggender.
2.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.3.2, har Familieretshuset oplyst,
at ved en stor del af de værgemål, der i dag etableres, er det en nær
pårørende, der udpeges som værge for en ældre. Der er oftest tale om en
forælder, der ikke længere er i stand til at varetage sine personlige
anliggender og har behov for hjælp til en række betalinger af dispositioner
til underhold. Familieretshuset oplyser samtidig, at denne gruppe af
værgemål meget ofte er problemfrie. På den baggrund har Justitsministeriet
lagt op til at etablere den foreslåede attestordning, som kan give adgang til
at bistå med at varetage sådanne dispositioner.
Det er således Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede ordning, der
både omfatter personlige anliggender og en begrænset række økonomiske
dispositioner, vil være et brugbart alternativ for en række borgere.
Begrænses ordningen til alene at angå personlige anliggender, forventes
færre at finde ordningen anvendelig, og flere forventes derfor fortsat at have
behov for at få etableret et værgemål. Med en sådan begrænsning vil en nær
pårørende til en ældre, der ikke modsætter sig flytning, men som mangler
evnen til at give informeret samtykke til en flytning, f.eks. kunne tiltræde en
indstilling om optagelse i et botilbud eller på et plejehjem, men den
pågældende vil ikke have kompetence til at varetage de økonomiske
dispositioner, der kan opstå i den forbindelse, som f.eks. betaling af husleje.
Side 2/4
L 199 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om som teknisk bistand udarbejde udkast til et ændringsforslag, der anvender erklæringsmodellen i stedet for attestmodellen
Begrænsningen af ordningen må derfor forventes at føre til, at den i mindre
grad vil bidrage til at begrænse antallet af etableringssager. Da formålet med
lovforslaget er at bidrage til at nedbringe Familieretshusets lange
sagsbehandlingstider på værgemålsområdet, kan regeringen derfor ikke
støtte dette ændringsforslag.
3.
Et ændringsforslag, hvor attestordningen begrænses til alene at angå
varetagelse af personlige anliggender, kan udformes på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af værgemålsloven og lov om social service
(Initiativer med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos
Familieretshuset i værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for antal
værgemål m.v.) (L 199)
Ændringsforslag
Af (…) tiltrådt af (…):
Til § 1
1)
I den under
nr. 10
foreslåede
kapiteloverskrift
udgår: »m.v.« og i det
foreslåede
§ 25 a, stk. 1,
udgår: »og løbende økonomiske dispositioner til
underhold, der betales til en offentlig myndighed eller private kreditorer, der
opkræver bolig- eller forsyningsudgifter,«
[Den foreslåede attestordning afgrænses til alene at angå personlige
anliggender]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at den med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslåede § 25 a i
værgemålsloven ændres, så attestordningen alene giver adgang til at
varetage personlige anliggende for en nær pårørende, der har behov for
bistand dertil, og at kapiteloverskriften til bestemmelsen tilrettes i
overensstemmelse hermed.
Side 3/4
L 199 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om som teknisk bistand udarbejde udkast til et ændringsforslag, der anvender erklæringsmodellen i stedet for attestmodellen
Forslaget indebærer, at den foreslåede attestordning ikke vil give adgang til
at varetage løbende økonomiske dispositioner til underhold til offentlige
myndigheder eller private kreditorer, der opkræver bolig- eller
forsyningsudgifter, for en nær pårørende, der har behov for bistand dertil.”
Side 4/4