Erhvervsudvalget 2024-25
L 193
Offentligt
3024151_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. maj 2025
Besvarelse af spørgsmål 34 ad L 193 stillet af udvalget den 15. maj 2025
efter ønske fra Pernille Vermund (LA).
Spørgsmål:
Vil ministeren uddybe punkt 8 på slide 8 i præsentationen fra den tekniske
gennemgang af lovforslaget, jf. bilag 8, herunder for hvert initiativ rede-
gøre for, om der er tale reelle materielle ændringer eller tekniske justerin-
ger?
Svar:
På den tekniske gennemgang i Folketingets Erhvervsudvalg den 14. maj
2025 blev lovforslagets væsentligste materielle ændringer præsenteret te-
matisk.
På side 8 i den anvendte præsentation er gennemgangens 8 temaer præsen-
teret i en indholdsfortegnelse. Punkt 9 er en opsamling
af ”Andre emner”
i
forslaget. Under dette punkt 9 introduceredes kort 7 emner (side 25), der
har en vis materiel tyngde, men dog er vurderet relativt mindre end de øv-
rige emner under den tekniske gennemgang. På præsentationens side 25
nævnes desuden i punkt 8, at listen over andre emner ikke er udtømmende.
Det lægges til grund for nærværende besvarelse, at der med det stillede
spørgsmål er et ønske om en redegørelse for, om punkt 8 på side 25 dækker
reelle materielle ændringer eller tekniske justeringer.
Indholdsfortegnelsen til de almindelige bemærkninger i lovforslaget (side
52-55) redegør for forslagets materielle emner. Emner fra indholdsforteg-
nelsen, som ikke er omfattet af de temaer, som blev berørt under den tek-
niske gennemgang, er følgende:
Nr. Emne
Indhold
2.22 Finanstilsynets tavsheds- Ændringen sikrer en direktivnær imple-
pligt
mentering af CRD IVs regler om videre-
givelse af fortrolige oplysninger mellem
myndigheder, herunder anklagemyndig-
heden.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 193 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm., at om uddybe punkt 8 på slide 8 i præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovforslaget, jf. bilag 8,
3024151_0002.png
2/3
2.28 Kollektiv egnethed for
bestyrelsesmedlemmer i
kreditservicevirksomhe-
der
2.32 Kompetencekrav for an-
satte i udbydere af kryp-
toaktivtjenester, der yder
investeringsrådgivning
m.v.
2.38 Justering af reglerne om
underretnings- og tavs-
hedspligt på hvidvask-
området
2.40 Videregivelse af fortro-
lige oplysninger og straf
for overtrædelse af nye
bestemmelser i EMIR
2.41 Beføjelser til at påse
overholdelsen af forord-
ningen om markeder for
kryptoaktiver.
2.43 Strafbelæggelse af over-
trædelse af visse bestem-
melser i crowdfunding-
forordningen.
2.46 Ændring af krav til ope-
ratører af markedsplad-
ser vedr. datakvalitets-
standarder, effektiv posi-
tionsforvaltningskontrol
mv. mhp. forbedret gen-
nemsigtighed på værdi-
papirmarkederne
2.47 Ændring af definitionen
af deltager i betalingssy-
stemer og værdipapiraf-
viklingssystemer.
Ændringen sikrer en implementering af
krav fra NPL-direktivet (Non Perfor-
ming Loans), hvorefter bestyrelsen i en
kreditservicevirksomhed skal sikre, at
dens medlemmer som helhed har den
fornødne viden og erfaring.
Sikrer korrekt implementering af MiFID
II-direktivet efter introduktion af en ny
aktiv klasse (kryptoaktiver) i den finan-
sielle lovgivning med ikrafttrædelse af
MiCA forordningen.
Udvider myndighedernes underretnings-
pligt til Hvidvasksekretariatet ved mis-
tanke om hvidvask eller terrorfinansie-
ring.
Sikrer at Danmark kan opfylde sine for-
pligtelser efter EMIR-forordningen mht.
at dele informationer med Europa-Kom-
missionen.
Sikrer gennemsigtighed om MiCA-ind-
rapporteringskrav til virksomhederne
mhp, at Danmark kan leve op til indbe-
retningsforpligtelserne overfor EBA.
Sikrer korrekt følgelovgivning til crowd-
fundingforordningen, så alle relevante
bestemmelser strafbelægges.
Sikrer korrekt implementering af MiFID
II og følgelovgivning til MiFIR efter re-
vision af denne pakke. Ændringerne har
til formål at forbedre, forenkle og yderli-
gere harmonisere rammerne for gennem-
sigtighed på værdipapirmarkederne.
Justerer en definition af begrebet ”delta-
ger”, der er nødvendiggjort
af National-
bankens beslutning om at flytte afvikling
i danske kroner fra Nationalbankens eget
system (Kronos2) til ECB.
2.51 Præcisering af rammerne Præciserer gældende bestemmelse om
for tilladelseskrav til hvornår et fondsmæglerselskab skal
fondsmæglerselskaber
have tilladelse som pengeinstitut, og
hvilke virksomheder der skal medtages i
koncernens konsoliderede aktiver
L 193 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm., at om uddybe punkt 8 på slide 8 i præsentationen fra den tekniske gennemgang af lovforslaget, jf. bilag 8,
3024151_0003.png
3/3
2.52 Udbytte i sparekasser.
2.53 Afvikling af pengeinsti-
tutter eller realkreditin-
stitutter uden for hensy-
net til offentlighedens in-
teresse.
2.54 Håndtering af nødli-
dende pengeinstitutter,
realkreditinstitutter,
fondsmæglerselskaber
og visse holdingvirk-
somheder og finansie-
ringsinstitut
2.55 Grundlaget for opgørel-
sen af gældsbufferkravet
for realkreditinstitutter i
SIFI-koncerner
Ensretter regler om udbytte for sparekas-
ser med regler for almindelige selska-
bers. Dvs. at sparekassens repræsentant-
skab ikke kan fastsætte højere forrent-
ning af garantkapitalen end foreslået af
sparekassens bestyrelse.
Præcisering af Finanstilsynets mulighed
for at inddrage et nødlidende eller for-
venteligt nødlidende kreditinstituts tilla-
delse, selv om afvikling ikke skal ske i
regi af Finansiel Stabilitet pga. mang-
lende offentlig interesse.
Sikrer at Danmark har implementeret
BRRD direktivet korrekt for så vidt an-
går en særlig koncernkonstruktion, som
pt ikke anvendes i Danmark
Præciserer hvad gældsbufferen for real-
kreditselskaber i SIFI-koncerner omfat-
ter på baggrund af uklarhed i gældende
ret.
For det fulde indblik i forslagets materielle emner henvises der til lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
Lovforslaget indeholder derudover enkelte ændringer, som det er vurderet
har et yderst begrænset materielt indhold eller er af ren lovteknisk karakter,
at de ikke er behandlet i de almindelige bemærkninger. Der er eksempelvis
korrigeret henvisninger til bestemmelser, der siden henvisningen blev ind-
sat i loven, har skiftet placering. Desuden er der visse steder foretaget rent
sproglige korrektioner, eksempelvis hvor en formulering har vist sig at give
anledning til tvivl.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov