Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188
Offentligt
3026192_0001.png
Folketinget
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. maj 2025
Straffuldbyrdelseskontoret
Ida Marie Spiegelhauer
2025-06043
3724280
Besvarelse af spørgsmål nr. 176 fra Folketingets Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget udvalg vedrørende
forslag til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas
Forenede Stater m.v. (L 188)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 176 vedrørende forslag til lov
om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v.
(L 188), som Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og
Beredskabsudvalget har stillet til justitsministeren den 12. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om lovforslag L 188 skaber en mere sikker lovhjemmel for danske virksomheders eksport inden for rammerne af F-35-programmet
Spørgsmål nr. 176 fra Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og
Beredskabsudvalget udvalg vedrørende forslag til lov om
forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater
m.v. (L 188):
”I svar på L 188 – spørgsmål 65 henviser forsvarsministeren
spørgsmålet om danske virksomheders eksport inden for F-35-
programmet til justitsministeren. Vil justitsministeren oplyse,
om lovforslaget L 188 skaber en mere sikker lovhjemmel for
danske virksomheders eksport indenfor rammerne af F-35-
programmet?”
Svar:
Efter § 6, stk. 1, i lov om våben og eksplosivstoffer m.v. er det forbudt uden
tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, i
hvert enkelt tilfælde at udføre (eksportere) de våben m.v., som er oplistet i
§ 6, stk. 1, nr. 1-9, herunder våben, ammunition, krigsmateriel og dele hertil
samt eksplosivstoffer.
Det følger af våbenlovens § 8, stk. 2, 1. pkt., at forbuddet mod udførsel af
våben uden tilladelse i § 6, stk. 1, ikke gælder for militære styrker og
militært personel som led i den militære tjenesteudøvelse, forudsat at de
våben m.v., som udføres, forbliver statens ejendom. Forbuddet mod udførsel
af våben uden tilladelse i § 6, stk. 1, gælder endvidere ikke for militære
myndigheders midlertidige udførsel af udrustning og materiel med henblik
på reparation og vedligeholdelse, jf. 2. pkt.
Med lovforslagets § 24 foreslås det at tydeliggøre, at udenlandske militære
styrker og myndigheder og militært personel er omfattet af undtagelsen i
våbenlovens § 8, stk. 1 og 2, således at bestemmelsen også fremover
omfatter det i bemærkningerne til NATO-styrkeloven forudsatte om, at
styrker tilhørende deltagerne i NATO er omfattet af våbenlovens § 8. Dertil
præciseres det i forarbejderne, at undtagelsen i § 8, stk. 2, 1. pkt., finder
anvendelse for udenlandske militære styrkers udførsel af materiel fra dansk
jord, hvis det pågældende materiel er bragt her til landet af de nævnte styrker
efter Forsvarsministeriets godkendelse, og de udenlandske styrker har
ejerskabet på tidspunktet for udførslen.
Side 2/3
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om lovforslag L 188 skaber en mere sikker lovhjemmel for danske virksomheders eksport inden for rammerne af F-35-programmet
De foreslåede ændringer af våbenloven angår således ikke danske
virksomheders eksport til F-35-programmet, der fortsat vil skulle have en
eksporttilladelse efter våbenlovens § 6, stk. 1.
I Danmark er det Rigspolitiet, der udsteder tilladelser til eksport af militært
udstyr. I alle sager om eksport af militært udstyr skal der foretages en
udenrigs- og sikkerhedspolitisk vurdering af, om der kan meddeles tilladelse
til eksport. Det er Udenrigsministeriet, der efter høring fra Rigspolitiet,
foretager denne vurdering.
I sager, hvor der ansøges om eksporttilladelse til eksport af militært udstyr
til EU, EFTA- eller NATO-lande, høres Udenrigsministeriet som
udgangspunkt ikke. Det skyldes, at Udenrigsministeriet har foretaget en
udenrigs- og sikkerhedspolitisk rammevurdering, der udgør en samlet
vurdering af de udenrigs- og sikkerhedspolitiske hensyn i forhold til EU-,
EFTA-, og NATO-lande, som kan lægges til grund for afgørelser ifm.
udførsel af militærteknologi eller -udstyr til denne landegruppe.
Rammevurderingen dækker ikke Tyrkiet.
I sager, hvor der ansøges om eksporttilladelse til en modtager og/eller kendt
slutbruger uden for EU, EFTA eller NATO-lande, indhenter Rigspolitiet en
udtalelse fra Udenrigsministeriet.
Side 3/3