Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188
Offentligt
3026624_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 29. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 142 til L 188, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius
(UFG).
Spørgsmål nr. 142:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan regeringen vurderer, at § 14 i lov-
forslaget er forenelig med Danmarks
forpligtelser under FN’s Våbenhan-
delstraktat (ATT), herunder kravet om national eksportkontrol
når USA
ikke har ratificeret traktaten?”
Svar:
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 4, stk. 1, 1. pkt., at de
amerikanske styrker efter konsultation mellem aftalens parter, og under
hensyntagen til begge parters synspunkter, kan transportere, præposi-
tionere og opbevare forsvarsmateriel, forsyninger
og udstyr (”præposi-
tioneret materiel”) på de aftalte anlæg og områder samt andre steder,
som parterne i forsvarssamarbejdsaftalen måtte aftale i fællesskab.
Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 4, stk. 1, 2. pkt., skal de ame-
rikanske styrker på forhånd underrette de danske væbnede styrker om
typer, mængder og leveringsplaner for præpositioneret materiel, som de
amerikanske styrker planlægger at transportere eller præpositionere på
dansk territorium, samt hvilke amerikanske leverandører og danske le-
verandører, der står for leverancen.
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 4, stk. 2, 1. pkt., at det
alene er de amerikanske styrker, der må benytte de amerikanske styr-
kers præpositionerede materiel. Det er alene de amerikanske styrker,
der har kontrol over adgangen til, brugen af og råderetten over det præ-
positionerede materiel, og de amerikanske styrker har til enhver tid
uindskrænket ret til at bortfjerne dette fra dansk territorium, jf. artikel
4, stk. 2, 2. pkt.
Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 4, stk. 3, 1. pkt., skal de ame-
rikanske og danske leverandører have uhindret adgang til og brug af
lagerfaciliteter til alt, hvad der har med forhåndsoplagring og opbevaring
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
22. maj 2025
Lovgivning
2025/004724
1052554
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 142: MFU spm. om, hvordan regeringen vurderer, at § 14 i lovforslaget er forenelig med Danmarks forpligtelser under FN’s Våbenhandelstraktat
af præpositioneret materiel at gøre, herunder levering, forvaltning, in-
spektion, brug, vedligehold og bortfjernelse af det præpositionerede ma-
teriel. Luftfartøjer, køretøjer og skibe, der benyttes af de amerikanske
styrker eller på disses vegne, har adgang til danske lufthavne og havne
og andre aftalte steder til levering, opbevaring og vedligehold på samt
bortfjernelse fra dansk territorium af de amerikanske styrkers præposi-
tionerede materiel, jf. artikel 4, stk. 3, 2. pkt.
Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 1, er det med henvis-
ning til artikel XI i NATO SOFA (Overenskomst mellem deltagerne i Den
nordatlantiske Traktat vedrørende status for deres styrker af 19. juni
1951, jf. bekendtgørelse nr. 44 af 11. august 1955 i Lovtidende C), tilladt
at indføre materiel til dansk territorium, som a) indføres af de amerikan-
ske styrker, b) er beregnet til slutbrug hos de amerikanske styrker eller
på vegne af disse, herunder til understøttelse af militære velfærdstjene-
ster, c) skal bruges eller forbruges som led i opfyldelsen af en kontrakt
med de amerikanske styrker eller på disses vegne eller d) skal inkorpo-
reres i genstande eller faciliteter, der benyttes af de amerikanske styr-
ker.
Det følger derudover af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 18, stk. 4, 4.
pkt., at de amerikanske styrker er forpligtet til at forlange, at amerikan-
ske og danske leverandører, der bl.a. indfører materiel, udelukkende be-
nytter effekterne til opfyldelse af kontrakter med de amerikanske styr-
ker.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 4 og 18 medfører bl.a., at amerikan-
ske og danske leverandører til de amerikanske styrker vil skulle have
adgang til at indføre, besidde, bære, transportere og udføre materiel,
herunder våben m.v.
Det foreslås på den baggrund i lovforslagets § 14, stk. 1, at amerikanske
leverandører og danske leverandører i overensstemmelse med forsvars-
samarbejdsaftalen til brug for de amerikanske styrker kan indføre, be-
sidde, bære, transportere og udføre genstande omfattet af lov om våben
og eksplosivstoffer m.v. og genstande omfattet af lov om knive og blank-
våben m.v. uden en særlig tilladelse.
Det fremgår bl.a. af præamblen til FN’s våbenhandelstraktat, at de kon-
traherende stater anerkender staters legitime politiske, sikkerhedsmæs-
sige, økonomiske og kommercielle interesser i den internationale handel
med konventionelle våben og bekræfter enhver stats suveræne eneret
til på eget territorium at regulere og kontrollere konventionelle våben i
overensstemmelse med nationale regler.
Sagsnr.: 2025/004724
Dok.nr.: 1052554
Side 2 af 3
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 142: MFU spm. om, hvordan regeringen vurderer, at § 14 i lovforslaget er forenelig med Danmarks forpligtelser under FN’s Våbenhandelstraktat
I henhold til artikel 1 i våbenhandelstraktaten har traktaten bl.a. til for-
mål at fastsætte de højest mulige fælles standarder for regulering af
international handel med konventionelle våben samt at forhindre og af-
skaffe ulovlig handel med konventionelle våben samt forhindre uret-
mæssig spredning deraf med henblik på at bidrage til international og
regional fred, sikkerhed og stabilitet.
I henhold til våbenhandelstraktatens artikel 2, stk. 2, defineres interna-
tional handel som eksport, import, transit, omladning og formidling og
omtales i traktaten under betegnelsen ”overførsel”.
I henhold til våbenhandelstraktatens artikel 2, stk. 3, finder traktaten
ikke anvendelse på international flytning af våben, der gennemføres af
eller på vegne af en kontraherende stat til egen brug, forudsat de kon-
ventionelle våben forbliver under den pågældende stats ejerskab. Idet
amerikanske leverandører og danske leverandører i medfør af lovforsla-
gets § 14, stk. 1, alene kan indføre, besidde, transportere og udføre
genstande til brug for de amerikanske styrker, vil denne flytning således
ikke være omfattet af våbenhandelstraktaten.
Det er på den baggrund Forsvarsministeriets vurdering, at lovforslagets
§ 14 kan gennemføres inden for rammerne af FN’s våbenhandelstraktat.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/004724
Dok.nr.: 1052554
Side 3 af 3