Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188
Offentligt
3026573_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 25. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 135 til L 188, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen
(RV).
Spørgsmål nr. 135:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor det er nødvendigt at undtage akti-
viteter i henhold til forsvarssamarbejdsaftalen fra databeskyttelsesloven,
hvilke konkrete bestemmelser i loven som fraviges, og hvorvidt undta-
gelsen alene vil have betydning for behandling af data på selve baserne,
eller om persondata vedr. f.eks. danske statsborgere, uden relation til
baserne, også vil kunne blive berørt og dermed miste beskyttelsen af
databeskyttelsesloven?”
Svar:
Det fremgår af artikel 2, stk. 1, i databeskyttelsesforordningen (Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af person-
oplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger), at forordnin-
gen finder anvendelse på behandling af personoplysninger, der helt eller
delvis foretages ved hjælp af automatisk databehandling, og på anden
ikkeautomatisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive in-
deholdt i et register.
Det fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 2, stk. 2, litra a, at
forordningen ikke gælder for behandling af personoplysninger under
udøvelse af aktiviteter, der falder uden for EU-retten. Som eksempel
herpå fremgår det af præambelbetragtning 16, at forordningen ikke fin-
der anvendelse på aktiviteter vedrørende statens sikkerhed.
Som anført i afsnit 10 i de almindelige bemærkninger til L 188 er hoved-
formålet med forsvarssamarbejdsaftalen og med amerikanske styrkers
tilstedeværelse i Danmark at fremme den nationale sikkerhed og stabi-
litet her i landet. Amerikanske styrkers aktiviteter vil således materielt,
personelt og geografisk være afgrænset til konkrete aktiviteter omfattet
af forsvarssamarbejdsaftalen og være begrundet i hensynet til Danmarks
nationale sikkerhed.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
22. maj 2025
Lovgivning
2025/004615
1049584
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om, hvorfor det er nødvendigt at undtage aktiviteter i henhold til forsvarssamarbejdsaftalen fra databeskyttelsesloven
Det er på den baggrund Forsvarsministeriets vurdering, at aktiviteter
omfattet af forsvarssamarbejdsaftalen ikke er omfattet af EU-retten, jf.
artikel 4, stk. 2, i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU). Aktiviteter
omfattet af forsvarssamarbejdsaftalen vil derfor heller ikke være omfat-
tet af databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde, jf. forordnin-
gens artikel 2, stk. 2, litra a.
Databeskyttelsesloven supplerer og gennemfører databeskyttelsesfor-
ordningen i dansk ret. Det fremgår af databeskyttelsesloven § 1, stk. 2,
at databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen gælder for al
behandling af personoplysninger, der helt eller delvis foretages ved
hjælp af automatisk databehandling, og for anden ikkeautomatisk be-
handling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.
Databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen gælder dog ikke
i de tilfælde, der er nævnt i databeskyttelsesforordningens artikel 2, stk.
2, litra b-d, og lovens § 3. Da databeskyttelsesloven ikke undtager de
tilfælde, der er nævnt i databeskyttelsesforordningens artikel 2, stk. 2,
litra a, hvorefter forordningen ikke gælder for behandling af personop-
lysninger under udøvelse af aktiviteter, der falder uden for EU-retten, vil
databeskyttelsesloven som udgangspunkt finde anvendelse på behand-
ling af personoplysninger som led i udøvelse af aktiviteter omfattet af
forsvarssamarbejdsaftalen.
Henset til, at aktiviteterne omfattet af forsvarssamarbejdsaftalen vil
være begrundet i hensynet til Danmarks nationale sikkerhed, foreslås
det i lovforslagets § 13, at databeskyttelsesloven ikke gælder for aktivi-
teter omfattet af forsvarssamarbejdsaftalen.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/004615
Dok.nr.: 1049584
Side 2 af 2