Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188
Offentligt
3028072_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 7. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 97 til L 188, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Spørgsmål nr. 97:
”Vil ministeren oplyse, om det forhold, at ”Amerikanske styrker gør i
langt større omfang end Danmark brug af private firmaer til at løse mi-
litære opgaver”, er ministerens eneste og tilstrækkelige begrundelse for,
at private amerikanske sikkerhedsfirmaer med forsvarssamarbejdsafta-
len og nærværende lovforslag får lov til at bære skydevåben i Danmark?
Der henvises ministeriets svar til Jyllands-Posten som citeret i til artiklen
6. april 2025: ”Vild udvikling: Amerikanske sikkerhedsfirmaer – med vå-
ben – får lov at operere i Danmark”.”
Svar:
De danske myndigheder vil i medfør af forsvarssamarbejdsaftalens arti-
kel 6 have det primære sikkerhedsmæssige ansvar både på og uden for
de anlæg, der er omfattet af aftalen.
Det primære sikkerhedsmæssige ansvar indebærer, at det som ud-
gangspunkt vil være Danmark, der har ansvaret for at træffe de foran-
staltninger, som vil være nødvendige for at sikre og beskytte de ameri-
kanske styrker, deres materiel og oplysninger m.v., jf. forsvarssamar-
bejdsaftalens artikel 6, stk. 1, 1. pkt. De danske og amerikanske mili-
tære myndigheder vil skulle arbejde tæt sammen om at sørge for denne
sikkerhed og beskyttelse, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 6, stk.
1, 2. pkt.
Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 6, stk. 2, 1. pkt., bemyndiger
Danmark – i overensstemmelse med artikel VII, stk. 10 i Overenskomst
mellem deltagerne i Den nordatlantiske Traktat vedrørende status for
deres styrker af 19. juni 1951, jf. bekendtgørelse nr. 44 af 11. august
1955 i Lovtidende C (NATO SOFA) – de amerikanske styrker til at udøve
alle rettigheder og beføjelser, der er nødvendige for de amerikanske
styrkers brug, drift og forsvar af samt kontrol over de aftalte anlæg og
områder, herunder iværksætte forholdsmæssige foranstaltninger til at
oprette eller genoprette orden og beskytte amerikanske styrker m.v.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
23. maj 2025
Lovgivning
2025/003955
1038117
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm., om tilladelsen til at bære skydevåben i Danmark gælder både amerikanske statsborgere, danske statsborgere, amerikanske sikkerhedsfirmaer og danske sikkerhedsfirmaer, der er tilknyttet USA’s militær via kontrakt
Det følger videre af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 3, stk. 2, at Dan-
mark til støtte for de aftalte amerikanske aktiviteter og formål giver de
amerikanske styrker tilladelse til at foretage adgangskontrol ved indgan-
gen til de aftalte anlæg og områder eller dele af disse, som er stillet til
rådighed for de amerikanske styrker til deres eksklusive brug, og til at
koordinere adgangen til de aftalte anlæg og områder, der benyttes af
både de amerikanske styrker og de danske væbnede styrker, med de
danske myndigheder af sikkerhedshensyn. De administrative repræsen-
tanter skal etablere procedurer til samarbejde om operationelle og sik-
kerhedsmæssige spørgsmål vedrørende adgang, herunder adgangskon-
trol, til de aftalte anlæg og områder.
Som det fremgår af afsnit 3.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger følger det af den gældende våbenlovs § 8, stk. 1, at en række
bestemmelser i våbenloven (§ 1, § 2, stk. 1 og 4, §§ 3-5 og § 7) ikke
gælder for militære myndigheder. Tilsvarende fremgår det af lovforsla-
gets afsnit 3.2.1.1, at det følger af den gældende knivlovs § 6, at kniv-
lovens §§ 1 og 2 ikke gælder for militære myndigheder. Det indebærer,
at styrker tilhørende det amerikanske militær vil kunne bære våben om-
fattet af våbenloven og knivloven uden en særlig tilladelse.
Amerikanske styrker gør i større omfang end danske styrker brug af pri-
vate firmaer til at løse militære opgaver. Ansatte i private firmaer om-
fattes af reglerne i våbenlovens § 8 og knivlovens § 6 i det omfang, de
kan anses for at være en del af styrken tilhørende det amerikanske mi-
litær som defineret i forsvarssamarbejdsaftalens artikel 2, stk. 1.
”Amerikanske styrker” betyder efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel
2, stk. 1, enheden bestående af styrken og det civile element samt al
ejendom og officielle amerikanske oplysninger, al udstyr og alt materiel
(herunder køretøjer, skibe og luftfartøjer, der benyttes af USA eller på
USA�½s vegne) tilhørende de amerikanske væbnede styrker, der befinder
sig på dansk territorium.
Udtrykket ”styrke” har den betydning, der fremgår af artikel I, stk. 1,
litra a, i NATO SOFA, jf. forsvarssamarbejdsaftalens artikel 2, stk. 2.
Herved forstås personel tilhørende en kontraherende parts land-, sø- el-
ler luftstridskræfter, som i forbindelse med tjenestepligter befinder sig
på en anden kontraherende parts territorium inden for Den nordatlanti-
ske Traktats område, dog således, at de pågældende to kontraherende
parter kan træffe aftale om, at visse enkeltpersoner, enheder eller for-
mationer ikke skal betragtes som udgørende eller indbefattet i en
”styrke”, for så vidt angår NATO SOFA’s bestemmelser, jf. NATO SOFA
artikel I, stk. 1, litra a.
Sagsnr.: 2025/003955
Dok.nr.: 1038117
Side 2 af 3
L 188 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm., om tilladelsen til at bære skydevåben i Danmark gælder både amerikanske statsborgere, danske statsborgere, amerikanske sikkerhedsfirmaer og danske sikkerhedsfirmaer, der er tilknyttet USA’s militær via kontrakt
Spørgsmålet om, hvorvidt ansatte i private firmaer kan anses for at være
omfattet af styrkebegrebet i forsvarssamarbejdsaftalen vil bero på en
konkret vurdering af den pågældendes tilknytningsforhold til det ameri-
kanske militær.
Det bemærkes, at lovforslagets § 14 omhandler amerikanske og danske
leverandørers mulighed for at indføre, besidde, bære, transportere og
udføre genstande omfattet af lov om våben og eksplosivstoffer m.v. og
genstande omfattet af lov om knive og blankvåben m.v. uden en særlig
tilladelse i overensstemmelse med forsvarssamarbejdsaftalen
”til brug
for de amerikanske styrker”.
Det fremgår af de specielle bemærkninger
til lovforslagets § 14, at de amerikanske og danske leverandører kun må
indføre, besidde, bære, transportere og udføre våben m.v., som de ame-
rikanske styrker skal anvende i overensstemmelse med forsvarssamar-
bejdsaftalen. De amerikanske og danske leverandører er defineret i for-
svarssamarbejdsaftalens artikel 2, stk. 4.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/003955
Dok.nr.: 1038117
Side 3 af 3