Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 183
Offentligt
3019690_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 13. maj 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 9 til L 183, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.
og vandsektorloven. (Spildevandsforsyningsselskabernes håndtering af terrænnært grundvand ved
grundvandssænkende foranstaltninger og takstfinansiering heraf og ændrede regler om tilladelse til
bortledning eller anden sænkning af grundvand), stillet den 8. maj 2025.
Spørgsmål nr. 9 til L 183
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 7/5-25 fra Grundejerforeningen Vejlby Fed, jf. L 183 -
bilag 4?”
Svar
Med lovforslaget om terrænnært grundvand foreslås det, at kommunalbestyrelsen får pligt til at planlægge
for håndtering af terrænnært grundvand i spildevandsplanen. Kommunalbestyrelsen skal herefter fastlægge
områder inden for eksisterende eller planlagte kloakerede områder til håndtering af tag- og overfladevand
(regnvand), hvor terrænnært grundvand medfører en fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger
eller for uønsket indsivning i spildevandsanlæg, der tilhører spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet
af § 2, stk. 1, i vandsektorloven.
Håndtering af regnvand er en forudsætning for håndtering af terrænnært grundvand
I områder, hvor regnvand skal nedsive (dvs. hvor der hverken er kloakeret for regnvand eller er planlagt
kloakeret for regnvand), er det en forudsætning, at det er muligt for vandet at sive ned gennem jorden. Hvis
terrænnært grundvand er et problem i et område, hvor regnvand nedsives, vurderer Miljø- og
Ligestillingsministeriet, at den primære løsning for håndtering af terrænnært grundvand vil være at
planlægge området kloakeret for regnvand
eller,
at regnvand og terrænnært grundvand håndteres samlet af
spildevandsforsyningsselskabet (se uddybet nedenfor).
Når kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen har planlagt for håndtering af regnvand, er det
spildevandsforsyningsselskabet, der vurderer, hvordan den konkrete tekniske løsning for
regnvandshåndtering bør udformes, og om regnvandshåndteringen bør foregå ved anlæggelse af rør, en
anden teknisk løsning eller kombinationer heraf. Hvis et område ikke er planlagt til regnvandshåndtering, vil
det være grundejerens egen opgave at håndtere regnvand. Dette vil ofte ske ved nedsivning.
Håndtering af terrænnært grundvand
Planlægningen for terrænnært grundvand i spildevandsplanen er med lovforslaget foreslået afgrænset til
områder inden for de eksisterende eller planlagte kloakerede områder til håndtering af regnvand, dvs. hvor
spildevandsforsyningsselskabet har ansvaret for regnvandshåndteringen.
Hvis kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen har planlagt et område til håndtering af terrænnært
grundvand, skal spildvandsforsyningsselskabet på baggrund af de samfundsøkonomiske beregninger afklare,
om der er grundvandssænkende foranstaltninger, der er samfundsøkonomisk hensigtsmæssige. Løsninger til
håndtering af terrænnært grundvand kan f.eks. være etablering af en grøft langs vej, dræn i vej eller
etablering af en pumpe.
Miljø-
og Ligestillingsministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
L 183 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til henvendelse af 7/5-25 fra Grundejerforeningen Vejlby Fed
3019690_0002.png
Kommunalbestyrelsens pligt til at planlægge for håndtering af terrænnært grundvand vil være en løbende
forpligtigelse til at fastlægge områder i spildevandsplanen til håndtering af terrænnært grundvand inden for
de til enhver tid eksisterende eller planlagte kloakerede områder i spildevandsplanen til håndtering af
regnvand.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke ønsker, at der skal ske en kollektiv håndtering af regnvand, vil det fortsat
være grundejerens ansvar både at håndtere regnvand og terrænnært grundvand på sin grund.
Kommunalbestyrelsen forpligtes således ikke med de nye regler til at planlægge områder til
regnvandshåndtering, fordi der er problemer med terrænnært grundvand.
Mulighed for at håndtere regnvand og terrænnært grundvand parallelt
Det kan være svært at adskille regnvand fra terrænnært grundvand, da det kan være det samme vand, der på
kort tid befinder sig over og under terræn. Planlægning for begge vandkilder giver kommunalbestyrelsen
mulighed for at skabe bedre sammenhæng og synergi mellem de kommunale opgaver. Lovforslaget giver
derfor kommunalbestyrelsen mulighed for i spildevandsplanen at planlægge for håndtering af både regnvand
og terrænnært grundvand samtidig. Spildevandsforsyningsselskaberne kan dermed tænke håndteringen af
terrænnært grundvand og regnvand sammen, når der skal etableres løsninger. Det vil sige, at der vil være
mulighed for, at eventuelle løsninger håndterer begge oversvømmelseskilder. Det er en forudsætning, at det
er samfundsøkonomisk hensigtsmæssige løsninger.
Magnus Heunicke
/
Jens Brandt Sørensen
Miljø-
og Ligestillingsministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk