Skriftlig fremsættelse (27. marts
2025)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven, lov om apoteksvirksomhed og lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter (Opfølgning
på vision for strategisk samarbejde for bedre brug af
sundhedsdata, videregivelse af oplysninger om demensdiagnoser,
styrket beskyttelse af medarbejdere i sundhedsvæsenet i sager
om aktindsigt m.v.)
(Lovforslag nr. L 182)
I dag står
vi ved en skillevej i udviklingen af vores sundhedsvæsen. Med
dette lovforslag tager vi et afgørende skridt mod en
fremtid, hvor sundhedsdata bliver en af de stærkeste
drivkræfter for bedre behandling, øget innovation og
en stærkere folkesundhed.
Dette lovforslag
indeholder fem forskellige, uafhængige elementer, som hver
især bidrager til et mere effektivt og innovativt
sundhedsvæsen. Dette lovforslag er ikke blot en række
tekniske justeringer. Det er en del af en større politisk
vision om at videreudvikle et sundhedsvæsen, der er blandt de
bedste i verden - ikke kun målt på behandlingskvalitet,
men også på evnen til at bruge data og teknologi til at
sikre alle borgere den bedst mulige sundhed og behandling.
For det
første etablerer vi med dette lovforslag "Ét
Kontaktpunkt" for sekundær anvendelse af sundhedsdata. Dette
er mere end en administrativ forenkling. Det er en strategisk
investering i fremtidens forskning og innovation. Vi vil
gøre det nemmere og mere transparent for forskere og
virksomheder at få adgang til sundhedsdata, så vi
hurtigere kan omsætte den store viden, der ligger i danske
sundhedsdata til konkrete løsninger, der gavner patienter og
sundhedsvæsenet i hele landet. Danmark er allerede
verdensførende inden for sundhedsdata og digitalisering, og
med dette initiativ sætter vi yderligere fart på
udviklingen.
For det andet styrker vi rammerne for
behandling af sundhedsdata til specifikke formål. Vi sikrer
en klar hjemmel til, at sundhedsdata kan videreanvendes til at
styrke beslutningsstøtten i patientbehandlingen og udvikle
nye innovative løsninger, herunder ved brugen af kunstig
intelligens. Det handler om at omsætte forskningsresultater
direkte til klinisk praksis, så hver enkelt patient får
den bedst mulige og mest tilpassede behandling - baseret på
den nyeste viden og de mest avancerede værktøjer.
Derudover gives der mulighed for at tage kontakt til en patient med
henblik på behandling, forebyggelse eller lindring, hvis der
i forbindelse med et forskningsprojekt fremkommer oplysninger om
alvorligt livstruende eller klart alvorlig sygdom.
Tredje del af
lovforslaget skaber en smartere og mere målrettet praksis for
indberetning af hændelser i komitésystemet. Ved at
fokusere på de hændelser, der reelt påvirker
forsøgssikkerheden, frigiver vi ressourcer hos både
forskere og de videnskabsetiske komiteer. Det betyder mindre
bureaukrati og mere tid til at udvikle den forskning, der skal
sikre fremtidens behandlinger. Med den forslåede ordning skal
kun hændelser, der faktisk påvirker eller formodes at
påvirke forsøgets integritet og sikkerheden for
deltagerne, rapporteres med det samme.
Med fjerde del af
lovforslaget styrker vi indsatsen for vores medborgere med demens.
Ved at overvåge lægers ordination af antipsykotiske
lægemidler til patienter med demens sikrer vi, at
behandlingen altid er i patienternes bedste interesse. Lovforslaget
har til formål at etablere et retligt grundlag for, at
Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger om patienters
demensdiagnoser til Styrelsen for Patientsikkerhed, og et retligt
grundlag for, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan behandle
sådanne oplysninger som led i den overvågning af
lægers ordinationer af antipsykotiske lægemidler til
patienter med demens, som følger af SSA-aftalen for
2024-2027.
Endelig, i femte
del, balancerer vi hensynet til medarbejdernes tryghed og
patienternes ret til indsigt i deres behandling. Med en
målrettet ændring af sundhedslovens aktindsigtsregler
skaber vi en nødvendig beskyttelse for sundhedspersonalet
uden at gå på kompromis med patienternes rettigheder.
Ændringen vil medføre, at medarbejdernes navne kan
undtages fra retten til aktindsigt af hensyn til deres tryghed,
f.eks. hvis anmodningen må antages at skulle tjene et
chikanøst formål eller lignende. Patienten vil fortsat
have ret til aktindsigt i den resterende del af journalen.
Lovforslaget skal
træde i kraft den 1. juli 2025.
Elementerne om
etablering af Ét Kontaktpunkt og viderebehandling af
sundhedsdata til specifikke formål skal dog sættes i
kraft ved bekendtgørelse, forventeligt januar 2026.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.