Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
29. april 2025
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. april 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 2 (L 179) efter ønske fra Brigitte Klintskov Jerkel (KF) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
Hvad er ministerens argumentation for at bevare flygtninges opholdstilladelser, når
de opholder sig i EU-lande uden at opnå beskyttelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og 2,
og hvordan sikres det, at denne regel ikke utilsigtet skaber en lempelse, der gør det
lettere for flygtninge at bevare opholdstilladelse uden reel tilknytning til Danmark?
Svar:
Efter udlændingelovens § 17, stk. 1, bortfalder en opholdstilladelse normalt, når en
udlænding opgiver sin bopæl i Danmark eller har opholdt sig uden for landet i mere
end henholdsvis 6 eller 12 måneder.
Efter udlændingelovens § 17, stk. 4, gælder dette dog alene for udlændinge med
opholdstilladelse efter § 7 og 8, når udlændingen frivilligt har taget bopæl i sit hjem-
land eller har opnået beskyttelse i et tredje land.
Med lovforslaget foreslås det at ændre udlændingelovens § 17, stk. 4, således, at
flygtninge i videre omfang bliver sidestillet med andre udlændinge. Det vil dog være
en betingelse, at udlændingen er
udrejst af EU’s område,
hvorved der i denne sam-
menhæng forstås EU-landene og andre lande, der er tilsluttet Dublinforordningen.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.1.3, er baggrunden herfor, at det vil kunne
give anledning til samarbejdsvanskeligheder med andre EU-lande, hvis en opholds-
tilladelse kunne borfalde, før flygtningen er udrejst af medlemsstaternes område.
Dette skal navnlig ses i lyset af Dublinsamarbejdet, hvorefter en asylansøgning
alene skal behandles af den medlemsstat, der er ansvarlig efter kriterierne i Dubl-
inforordningen.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2025 - 6406
3180658
Side
1/2