Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 179
Offentligt
3019666_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
13. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. april 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1 (L 179) efter ønske fra Brigitte Klintskov Jerkel (KF) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Hvad er ministerens argumentation for at udvide muligheden for strafafbrydelse
ved straksudsendelse til at omfatte ubetingede fængselsstraffe på op til 1 år i stedet
for de nuværende 4 måneder, og hvordan sikres det, at denne udvidelse ikke med-
fører en utilsigtet lempelse af konsekvenserne for kriminelle udlændinge?
Svar:
1.
Som det bl.a. fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er det Justitsministe-
riet og Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at muligheden for
straksudsendelse med deraf følgende afbrydelse af straffuldbyrdelsen er et virk-
ningsfuldt og anvendeligt redskab, som i en lang række konkrete sager har været
med til at sikre, at en udvisningsdom har kunnet effektueres, straks det har stået
klart, at der var mulighed herfor. Redskabet understøtter således regeringens mål-
sætning om, at flest mulige udlændinge, som ikke har lovligt ophold i landet, ud-
sendes, og at en mulighed for udsendelse ikke forspildes, mens udlændingen afso-
ner en idømt fængselsstraf. Dertil kommer, at det ved straksudsendelse med deraf
følgende afbrydelse af straffuldbyrdelsen undgås, at udlændingen efter endt afso-
ning skal tage ophold på et udrejsecenter.
Det fremgår videre af lovforslaget, at det er Justitsministeriet og Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse, at hensynet til effektiv udsendelse i en række
tilfælde som udgangspunkt skal veje tungere end hensynet til, at den pågældende
udlænding skal afsone fuldt ud, medmindre hensynet til retshåndhævelsen eller
andre særlige omstændigheder taler imod strafafbrydelse. Efter ministeriernes op-
fattelse gælder dette således også i de tilfælde, hvor en udlænding er idømt en
ubetinget fængselsstraf på op til 1 år.
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 6403
3180626
Side
1/2
L 179 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om argumentation for at udvide muligheden for strafafbrydelse ved straksudsendelse til at omfatte ubetingede fængselsstraffe på op til 1 år
2.
Det er endvidere beskrevet i lovforslaget, at der fortsat i alle sager skal foretages
en konkret og individuel vurdering af, om hensynet til retshåndhævelsen eller an-
dre særlige omstændigheder taler for, at straffen ikke bør afbrydes.
Det gælder således allerede i dag, at hensynet til retshåndhævelsen eller andre sær-
lige omstændigheder i visse tilfælde vejer tungere end hensynet til en hurtig ud-
sendelse. Bestemmelsen skal sikre, at en udlænding ikke udsendes kort efter dom-
fældelse i sager, hvor hensynet til retshåndhævelsen er særligt tungtvejende, eller
hvor andre særlige omstændigheder gør, at udlændingen ikke bør udsendes straks,
dvs. før straffen er afsonet fuldt ud.
Hensynet til retshåndhævelsen indebærer, at en udlænding, der er dømt for kvali-
ficeret vold, seksualforbrydelser, forbrydelser som led i organiseret kriminalitet el-
ler bandekriminalitet eller andre forbrydelser, hvor der er særligt tungtvejende
hensyn til ofrene og deres pårørende, som udgangspunkt ikke skal kunne straksud-
sendes som led i strafafbrydelse efter straffuldbyrdelseslovens § 75 a. Andre sær-
lige omstændigheder kan navnlig f.eks. være forhold af politimæssig eller retsfor-
følgningsmæssig karakter, herunder hvis der verserer en straffesag mod den på-
gældende, eller hvis den pågældende skal vidne i en verserende straffesag. Derud-
over kan der være særlige forhold om den pågældende udlænding, der bør tages i
betragtning, som f.eks. sikkerhedsmæssige hensyn, herunder hvis den dømte (ud-
lændingen) af politiet skønnes at have tilknytning til en bandegruppering, eller hen-
syn til indsatsen mod radikalisering og ekstremisme, hvilket ligeledes kan medføre,
at udlændingen ikke skal udsendes.
Hvis udlændingen er idømt en fængselsstraf for kvalificeret vold, seksualforbrydel-
ser, forbrydelser som led i organiseret kriminalitet eller bandekriminalitet eller an-
dre forbrydelser, hvor der er særligt tungtvejende hensyn til ofrene og deres pårø-
rende, bør den pågældende som udgangspunkt ikke udsendes straks. Hjemrejse-
styrelsen skal i tilfælde, hvor det overvejes at straksudsende en udlænding foretage
en vurdering af, om hensynet til retshåndhævelsen eller andre særlige omstændig-
heder taler for, at udlændingen ikke bør udsendes, før der kan ske prøveløsladelse
efter de almindelige regler, eller før straffen er afsonet fuldt ud, herunder med bi-
stand fra de relevante myndigheder som f.eks. politiet og anklagemyndigheden.
Kaare Dybvad Bek
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
2/2