Skatteudvalget 2024-25
L 177
Offentligt
3015953_0001.png
6. maj 2025
J.nr. 2024 - 4033
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 177 - Forslag til Lov om ændring af ejendomsskatteloven, ejendomsvurde-
ringsloven og forskellige andre love (Alternativer til anvendelse af ejendomsværdier til be-
skatningsformål for landbrugs- og skovejendomme samt erhvervsejendomme, grundskyld
og dækningsafgift i visse udstykningstilfælde m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 8. april 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
L 177 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at vurdere, om der er tale om en "ikke uvæsentlig lempelse af ejendomsavancebeskatningslovens § 9, stk. 1"
3015953_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere, hvorvidt der er tale om en ”ikke uvæsentlig lempelse af ejendoms-
avancebeskatningslovens § 9, stk. 1” jf. høringssvaret fra
Skatterevisorforeningen? Herun-
der bedes ministeren vurdere, hvor mange ejendomme der er berørt af ændringerne samt
vurdere de økonomiske konsekvenser af forslaget.
Svar
Efter gældende regler er udgangspunktet, at ejerboliger er omfattet af den såkaldte parcel-
husregel i ejendomsavancebeskatningslovens § 8, hvorefter hele fortjenesten ved salg af
ejerboligen er skattefri. Ejendomme, der tjener eller har tjent til bolig for ejeren og i væ-
sentligt omfang benyttes erhvervsmæssigt, er derimod omfattet af ejendomsavancebeskat-
ningslovens § 9, hvor det alene er fortjenesten for ejerboligdelen, der er skattefri. Efter
praksis er den erhvervsmæssige benyttelse væsentlig, når værdien af den del af ejendom-
men, der benyttes erhvervsmæssigt, udgør mindst 25 pct. af den samlede ejendomsværdi
for ejendommen. Efter praksis følger det dog også, at ejendommen
på trods af, at
mindst 25 pct. af ejendomsværdien kan henføres til erhvervsmæssig benyttelse
er om-
fattet af parcelhusreglen, hvis ejendommen har bevaret karakteren af en ejerbolig, og
mindst 50 pct. af ejendomsværdien kan henføres til boligformål.
Henset til, at der ikke længere ansættes ejendomsværdier for erhvervsejendomme, inde-
bærer den foreslåede ændring af ejendomsavancebeskatningslovens § 9, at det ikke læn-
gere vil være afgørende, at mindst 25 pct. af ejendomsværdien kan henføres til erhvervs-
mæssig benyttelse. Forslaget indebærer, at det i stedet vil være afgørende for, om ejen-
dommen er omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 9, at ejendommen er katego-
riseret som en erhvervsejendom efter ejendomsvurderingsloven.
Som det følger af kommentarerne til Skatterevisorforeningens høringssvar, jf. hørings-
skema af 26. marts 2025 (L 117 - Bilag 1, 2024-2025, s. 104-107), indebærer ændringen af
ejendomsavancebeskatningslovens § 9, at flere ejendomme, der anvendes til både bolig-
og erhvervsformål, formentligt fremadrettet vil blive omfattet af parcelhusreglen. Dette
vil fx gælde en ejendom, der er kategoriseret som en ejerbolig, hvor 40 pct. af ejendom-
men anvendes erhvervsmæssigt, og hvor ejendommen ikke har bevaret karakteren af en
ejerbolig. I dette tilfælde vil hele
og ikke kun dele
af fortjenesten ved salg af ejendom-
men fremadrettet være skattefri. Dette vil i udgangspunktet indebære en lempelse af be-
skatningen.
Det bemærkes dog, at hele fortjenesten alene vil være skattefri, hvis betingelserne efter
parcelhusreglen er opfyldt. I tilfælde, hvor de ikke er opfyldt
hvorefter ejeren vil skulle
beskattes af hele fortjenesten ved salg
vil der ikke være tale om en lempelse, men der-
imod en skærpelse, fordi fortjenesten ved salg af ejerboligdelen i dag er skattefri efter
ejendomsavancebeskatningslovens § 9. I disse tilfælde foreslås en overgangsordning, så
reglerne ikke skærpes for nuværende ejendomsejere.
Det skønnes, at det årlige antal berørte ejendomme og den årlige gennemsnitlige skatte-
virkning er så begrænset, at provenuvirkningerne vurderes at være begrænsede.
Side 2 af 2