Skatteudvalget 2024-25
L 177
Offentligt
3015947_0001.png
6. maj 2025
J.nr. 2024 - 4033
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 177 - Forslag til Lov om om ændring af ejendomsskatteloven, ejendoms-
vurderingsloven og forskellige andre love (Alternativer til anvendelse af ejendomsværdier
til beskatningsformål for landbrugs- og skovejendomme samt erhvervsejendomme,
grundskyld og dækningsafgift i visse udstykningstilfælde m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 8. april 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
L 177 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at kommentere på høringssvaret fra Skatterevisorforeningen
3015947_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere på høringssvaret fra Skatterevisorforeningen, herunder hvor-
vidt 20%-reglen i værdiansættelsescirkulæret kan finde anvendelse, hvis handelsværdien
på overdragelsestidspunktet afviger væsentligt fra den seneste offentlige ejendomsværdi?
Ministeren bedes ligeledes vurdere, hvorvidt følgende pointe i høringssvaret: ”Dermed får
parterne mulighed for at få en for skattemyndighederne bindende værdiansættelse af ejen-
dommen, der bygger på prisforhold, der ligger mere end 4 år forud for overdragelsestids-
punktet, og uanset prisudviklingen på den konkrete ejendom frem til overdragelsestids-
punktet”, kan medvirke til, at beskatningsværdien
ligger væsentligt under en handelsværdi.
Dertil bedes ministeren vurdere, hvor mange ejendomme, der er berørt af de ændrede
regler i forhold til § 11-vurderingen og vurdere, hvad de økonomiske konsekvenser er af
ændringen.
Svar
Formålet med adgangen til ad hoc ansættelser af ejendomsværdier (§ 11-vurderinger),
som foreslås udvidet med lovforslagets § 2, nr. 1, og det foreslåede retskrav på at anvende
§ 11-vurderinger til brug for bo- eller gaveafgiftsberegning, jf. lovforslagets § 4, nr. 3 og 5,
er
som det fremgår af kommentaren i høringsskemaet til Skatterevisorforeningens hø-
ringssvar (L 177 - Bilag 1, s. 104)
at sikre øget forudberegnelighed, når en § 11-vurde-
ring, som den er tiltænkt, anvendes til værdiansættelse ved bo- eller gaveafgiftsberegning.
Det foreslåede retskrav i lovforslagets § 4, nr. 3 og 5, vil omfatte ejendomme nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 10, dvs. bl.a. erhvervsejendomme og skov- og landbrugs-
ejendomme, idet de vil kunne få en § 11-vurdering, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt, jf. lovforslagets § 2, nr. 1. Det gælder fx, hvis ansættelsen af ejendomsværdien er
relevant til brug for beregning af bo- eller gaveafgift.
Ved værdiansættelse til brug for beregning af bo- og gaveafgift kan man efter forslaget
vælge at anvende en værdiansættelse af en fast ejendom efter reglerne i ejendomsvurde-
ringslovens § 11 og dermed blive omfattet af det foreslåede retskrav.
Alternativt kan den faste ejendom vælges ansat til handelsværdien. Det betyder for per-
sonligt ejede ejendomme omfattet af ejendomsavancebeskatningsloven, at reglerne i vær-
diansættelsescirkulæret finder anvendelse. Det indebærer, at Skatteforvaltningen skal ac-
ceptere en værdiansættelse inden for 20 pct. af den senest meddelte ejendomsværdi som
udtryk for handelsværdien, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, der påvi-
ser, at handelsværdien afviger væsentligt.
For ejendomme, der fra 2021-vurderingen og fremefter ikke får meddelt ejendomsværdier
periodisk, vil det alene være ejendomsværdier ansat efter ejendomsvurderingslovens § 11,
der efter omstændighederne vil kunne anvendes.
Vurderingsnormen for en ejendomsværdi efter ejendomsvurderingslovens § 11 er den
forventelige kontantværdi i fri handel og vil som udgangspunkt være udtryk for den skøn-
nede handelsværdi på ansættelsestidspunktet. Udover en gyldighedsperiode på 2 år er det
Side 2 af 3
L 177 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at kommentere på høringssvaret fra Skatterevisorforeningen
3015947_0003.png
desuden foreslået, at ansættelsens gyldighed skal bortfalde
og som refleks dermed også
retskravet ved beregning af bo- eller gaveafgift
hvis der indtræder forhold, der ville op-
fylde betingelserne for omvurdering. Det gælder fx, hvis ejendommens anvendelse er æn-
dret, så ejendomsværdien påvirkes med mere end 20 pct.
Der er således visse mekanismer, der sikrer, at væsentlige værdiændringer kan føre til, at
retskravet ikke finder anvendelse samtidig med, at retskravets anvendelsesområde og §
11-vurderingernes gyldighed er tilstræbt udformet under hensyntagen til forudsigelighed
og klare, skematiske regler.
Det er knap ca. en halv million ejendomme omfattet af ejendomsvurderingslovens § 10,
men det er ikke ensbetydende med, at de alle opfylder kravene til at anmode om en § 11-
vurdering endsige kan bruge retskravet eller værdiansættelsescirkulærets 20 pct.-regel. Det
skønnes, at det årlige antal berørte ejendomme og den årlige gennemsnitlige skattevirk-
ning er så begrænset, at der ikke vurderes at være mere end begrænsede provenuvirknin-
ger.
Side 3 af 3