Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
10. juni 2025
2023-1976
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juni 2025 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L170
–
Forslag til lov om godkendelse og
syn af køretøjer, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 6:
Vil ministeren
–
i forlængelse af svar på L 170
–
spørgsmål nr. 2,
hvor ministeren har oplyst, at synsvirksomheder er forpligtede til
enten at anvende ISO-standard 21069 eller en tilsvarende metode,
som er beskrevet i Færdselsstyrelsens Vejledning om syn af køretø-
jer i afsnit 5.03.001 - redegøre for, hvordan denne metode, som er
beskrevet i Færdselsstyrelsens vejledning, kan siges at være en til-
svarende metode til ISO-standard 21069, når der i punkt B.5 i An-
nex B i ISO-standard 21069 fremgår et krav om, at synsvirksomhe-
derne skal udstede en bremsetestrapport af køretøjet, og ministe-
ren samtidig i sit svar på spørgsmål L 170
–
spørgsmål nr. 5 oply-
ser, at der i dansk ret ikke er et krav om, at synsvirksomhederne
ved periodesyn skal udstede en bremsetestrapport, der dokumen-
terer den udførte bremsetest af køretøjet? Hvad er ministerens
holdning til, at man har udeladt den del i den såkaldte tilsvarende
model? Og mener ministeren, at der da reelt er tale om en tilsva-
rende model?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen
kan oplyse, at idet resultatet af en måling under
en bremsetest, der medfører, at køretøjet ikke kan godkendes, altid
skal fremgå af synsrapporten, anser Færdselsstyrelsen bremseaf-
prøvningen af tunge køretøjer, som beskrevet i afsnit 5.03.001 i
Vejledning om syn af køretøjer for at være en tilsvarende metode til