Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 167
Offentligt
3017698_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
09-05-2025
J nr.
2025 - 585
Akt-id
626735
Svar på udvalgsspørgsmål 1 – L 167
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 24. april 2025 stillet mig
følgende spørgsmål 1 til L 167, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.
Spørgsmål 1
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 22. april 2025 fra Netværket for for-
brugervalgte bestyrelsesmedlemmer i vandselskaberne i DK v/Morten Hylle-
berg, jf. L 167 - bilag 4
Svar
Lovforslaget fastsætter organisatoriske og økonomiske regler for forsyning med
teknisk vand. Dette vil kunne tilskynde til, at store investeringer i vandforsynin-
ger til industrien fremover foretages gennem nye separate selskaber, der ikke
leverer drikkevand. Formålet er at beskytte øvrige almindelige vandforbrugere
mod potentielle omkostninger f.eks. ved industrikunders konkurs. Desuden skal
de nye rammevilkår gøre det mere attraktivt for aktører i vandsektoren at bruge
andet vand, fx terrænnært grundvand, spildevand eller havvand, som teknisk
vand. Flere aktører har også selv udtrykt, at de ønsker at bruge andre vandkil-
der end drikkevand for at aflaste ressourcen.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljø- og Ligestillingsministeriet. De har oplyst
følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Lovforslaget om håndtering af terrænnært grundvand (L183) har til formål at
etablere den lovgivningsmæssige ramme for kommunernes og spildevandsfor-
syningsselskabernes kollektive håndtering af terrænnært grundvand. Lovforsla-
get tager ikke særskilt stilling til terrænnært grundvand som en ressource, da
muligheden for at anvende terrænnært grundvand som en ressource vil af-
hænge af anden relevant lovgivning, herunder bl.a. vandforsyningslovens regler
om indvindingstilladelser. Hvilken relevant lovgivning, der finder anvendelse vil
endvidere afhænge af den konkrete situation.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 167 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/4-25 fra Netværket for forbrugervalgte bestyrelsesmedlemmer i vandselskaberne i DK v/Morten Hylleberg
3017698_0002.png
I vandforsyningsloven skelnes ikke mellem, om grundvand er terrænnært eller
ej.
I medfør af eksisterende regler i vandforsyningsloven vil vandet kunne nyttiggø-
res, hvis der foreligger en tilladelse til indvinding efter vandforsyningslovens §
20. Herudover stiller drikkevandsbekendtgørelsen krav til kvaliteten af det vand,
der anvendes til bl.a. wc-skyl og tøjvask i institutioner og bygninger med offentlig
adgang.
Terrænnært grundvand vil derfor kunne anvendes til de pågældende formål,
hvis reglerne i drikkevandsbekendtgørelsen i øvrigt overholdes. Det kan dog
ikke udelukkes, at det terrænnære grundvand vil have sådan en forurenings-
grad, at det ikke vil kunne overholde de kvalitetskrav, der følger af drikkevands-
bekendtgørelsen.
I lovforslaget om håndtering af terrænnært grundvand fremgår det af bemærk-
ningerne bl.a. at terrænnært grundvand i kloakerede områder, kvalitetsmæssigt
vil være at sidestille med spildevand.
Det fremgår af § 1 i forslag til lov om forsyning med teknisk vand, at loven har til
formål at fremme anvendelse af andre vandkilder, herunder renset spildevand.
Med lovforslaget foretages der derfor en ændring af Miljøbeskyttelsesloven § 49
b, således at kommunalbestyrelser kan deltage i aktiviteter forbundet med be-
handling af affald egnet til materialenyttiggørelse i forbindelse med levering af
teknisk vand. Med affald til teknisk vand menes der spildevand. En sådan æn-
dring vil medføre, at kommuner vil kunne udøve forsyningsaktiviteter med tek-
nisk vand, også i tilfælde hvor f.eks. behandlingen af renset spildevand i forbin-
delse med udøvelsen må anses for behandling af affald.”
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2