Transportudvalget 2024-25
L 165
Offentligt
3014839_0001.png
Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. maj 2025
2024-3810
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. maj 2025 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 165
om ændring af færdselsloven (For-
enkling af Tempo 40-ordning, ansvar for egnede dæk, revision af
ledsagerordningen for kørekort til 17-årige og nedsættelse af pro-
millegrænsen for førstegangserhververe af kørekort til almindelig
bil (kategori B) m.v.),
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 7
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, hvormed
kun 3PMSF-mærkede dæk vil være egnede ved kørsel på sne- eller
isdækkede veje på samme vis, som det er tilfældet i nabolandene
Tyskland og Sverige?
Svar:
Lovforslag L165, som blev fremsat den 12. marts 2025, indeholder
ændringer i færdselslovens § 67, stk. 3, hvor det foreslås at præci-
sere førerens ansvar for køretøjets stand. Den foreslåede ændring
indebærer, at føreren skal sikre, at køretøjet under kørsel ikke er
forsynet med
åbenbart uegnede dæk
til det aktuelle føre.
Hensigten med ordningen er at sikre politiet håndhævelsesmulig-
heder i tilfælde, hvor kørsel med åbenbart uegnede dæk udgør en
risiko for færdselssikkerheden eller hindrer trafikkens fremkom-
melighed.
Forud for fremsættelsen af lovforslaget blev der udarbejdet en vej-
grebsanalyse af Færdselsstyrelsen. Formålet med analysen var at
sikre, at lovgivning og rådgivning om brugen af egnede dæk bygger
på den nyeste og bedste viden. Vejgrebsanalyse konkluderer, at der
ikke er behov for et generelt
og for borgere og virksomheder be-
byrdende
lovkrav om vinterdæk. Der er ikke flere ulykker i vin-
terhalvåret sammenlignet med sommerhalvåret
faktisk er der en
smule færre ulykker. Tilsvarende viser statistikker fra forsikrings-
selskaberne, som indgår i analysen, at der ikke er flere anmeldte
forsikringsskader på køretøjer i vintersæsonen.
Endvidere viser statistikker over solgte dæk, at hovedparten af de
solgte dæk til tunge køretøjer og størstedelen af dæk til lette køre-
tøjer er typegodkendte vinterdæk, der er velegnede til brug i hårdt
sneføre, nemlig de såkaldte 3PMSF-mærkede vinterdæk. Desuden
L 165 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, hvormed kun 3PMSF-mærkede dæk vil være egnede ved kørsel på sne- eller isdækkede veje
3014839_0002.png
Side 2/2
viser statistikkerne for salg af vinterdæk, at danske køretøjsejere
har et højt fokus på at køre med de rette dæk om vinteren.
Heroverfor står dog, at det giver god mening at tilvejebringe et
klart retligt grundlag for at kunne straffe personer, som til fare for
sig selv og øvrige trafikanter anvender køretøjer, der er monteret
med åbenbart uegnede dæk til et givent føre.
På baggrund af ovenstående kan jeg ikke støtte et ændringsforslag,
der pålægger alle køretøjer at anvende 3PMSF-mærkede dæk ved
kørsel på sne- eller isdækkede veje.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen