Transportudvalget 2024-25
L 165
Offentligt
3010591_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. april 2025
2025-1713
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 165
–Forslag
til lov om ændring af færd-
selsloven. (Forenkling af Tempo 40-ordning, ansvar for egnede
dæk, revision af ledsagerordningen for kørekort til 17-årige og ned-
sættelse af promillegrænsen for førstegangserhververe af kørekort
til almindelig bil (kategori B) m.v.), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 28/3-25 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk, jf. L 165
bilag 3?
Svar:
Den gældende bestemmelse i færdselslovens § 67, stk. 3, omhand-
ler førerens ansvar for, at køretøjet er i forsvarlig og forskriftsmæs-
sig stand. Ændringen af færdselslovens § 67, stk. 3, i L 165, udvider
ikke førerens ansvar for køretøjets forsvarlige stand, men præcise-
rer derimod, at førerens ansvar også omfatter, at dæk på køretøjet
ikke er
åbenbart uegnede.
Hensigten med ændringen er at sikre politiets håndhævelsesmulig-
heder i tilfælde, hvor kørsel med åbenbart uegnede dæk udgør en
risiko for færdselssikkerheden eller hindrer trafikkens fremkom-
melighed. Bestemmelsen er ikke tiltænkt anvendt i gråzonetilfælde,
hvor det ikke er åbenbart, at dæk er uforsvarlige.
Færdselsstyrelsen har offentliggjort en vejledning om dæk på sty-
relsens hjemmeside. Desuden vil Færdselsstyrelsens vejledning om
dæk blive understøttet af en kampagne fra Rådet for Sikker Trafik
forud for den kommende vintersæson 2025/2026.
Jeg har forelagt Færdselsstyrelsen spørgsmålet i henvendelsen om
kørekortbekendtgørelsen. Styrelsen har oplyst mig følgende, som
jeg i det hele kan henholde mig til:
”Når
man ansøger om kørekort, skal der i visse tilfælde vedlægges
en lægeattest. Ansøgningen om kørekort indleveres til kommu-
L 165 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/3-25 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk
3010591_0002.png
Side 2/2
nerne. Færdselsstyrelsen udviklede en digital løsning for lægeatte-
sten i foråret 2024, og løsningen blev udrullet til alle landets kom-
muner i efteråret 2024. Siden december 2024 har borgere i alle
landets kommuner derfor haft mulighed for at anvende løsningen,
og borgerne har således haft mulighed for at starte udfyldelsen af
lægeattesten på borger.dk. På borger.dk vælger borgeren den kom-
mune, hvor ansøgningen om kørekort enten er indgivet eller agtes
indgivet til. Når borgeren har udfyldt første del af lægeattesten (Del
A), sendes lægeattesten via den digitale løsning, som Færdselssty-
relsen stiller til rådighed, til borgerens egen læge. I forbindelse
med en konsultation udfylder ansøgerens læge anden del (Del B) af
lægeattesten, hvorefter lægeattesten via den digitale løsning sendes
videre til den kommune, som ansøgeren har valgt i selvbetjenings-
løsningen i forbindelse med udfyldningen af lægeattestens første
del (Del A).
Pr. 1. juli 2025 bliver det obligatorisk at anvende den digitale løs-
ning for alle borgere, når der ansøges om kørekort. Der vil dog
være visse tilfælde, hvor ansøgeren kan undtages fra kravet om at
bruge løsningen.
Der vil være situationer, hvor det er Færdselsstyrelsen, der starter
en kørekortsag op, for eksempel som konsekvens af en indberet-
ning fra politiet. Her vil Færdselsstyrelsen anmode borgeren om at
indsende en lægeattest, som borgeren indhenter hos egen læge, og
hvor borgeren derefter skal indsende til Færdselsstyrelsen. Det er
ikke en betingelse, at lægeattesten sendes rekommanderet.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen