Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. april 2025
2025-1713
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 165
–Forslag
til lov om ændring af færd-
selsloven. (Forenkling af Tempo 40-ordning, ansvar for egnede
dæk, revision af ledsagerordningen for kørekort til 17-årige og ned-
sættelse af promillegrænsen for førstegangserhververe af kørekort
til almindelig bil (kategori B) m.v.), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 28/3-25 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk, jf. L 165
–
bilag 3?
Svar:
Den gældende bestemmelse i færdselslovens § 67, stk. 3, omhand-
ler førerens ansvar for, at køretøjet er i forsvarlig og forskriftsmæs-
sig stand. Ændringen af færdselslovens § 67, stk. 3, i L 165, udvider
ikke førerens ansvar for køretøjets forsvarlige stand, men præcise-
rer derimod, at førerens ansvar også omfatter, at dæk på køretøjet
ikke er
åbenbart uegnede.
Hensigten med ændringen er at sikre politiets håndhævelsesmulig-
heder i tilfælde, hvor kørsel med åbenbart uegnede dæk udgør en
risiko for færdselssikkerheden eller hindrer trafikkens fremkom-
melighed. Bestemmelsen er ikke tiltænkt anvendt i gråzonetilfælde,
hvor det ikke er åbenbart, at dæk er uforsvarlige.
Færdselsstyrelsen har offentliggjort en vejledning om dæk på sty-
relsens hjemmeside. Desuden vil Færdselsstyrelsens vejledning om
dæk blive understøttet af en kampagne fra Rådet for Sikker Trafik
forud for den kommende vintersæson 2025/2026.
Jeg har forelagt Færdselsstyrelsen spørgsmålet i henvendelsen om
kørekortbekendtgørelsen. Styrelsen har oplyst mig følgende, som
jeg i det hele kan henholde mig til:
”Når
man ansøger om kørekort, skal der i visse tilfælde vedlægges
en lægeattest. Ansøgningen om kørekort indleveres til kommu-