Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025
–
1313
4. April 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 4
til L 150 (Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i
selvstændig virksomhed med fulde barselsdagpenge), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
”Vil
ministeren kommentere Danske A-kassers notat af 27/2-25 om beregningspe-
rioden for dagpengesatsen til iværksættere, jf. L 150
– bilag 3?”
Svar:
Det fremgår af Aftale om Iværksætterpakken, at det nye dagpengeinitiativ skal ud-
vide dagpengeretten til iværksættere. I praksis bliver der tale om et supplement til
de gældende optjenings- og beregningsregler. Den nye særregel skal gøre det mu-
ligt at tage udgangspunkt i lønmodtagerbeskæftigelse inden opstart af selvstændig
virksomhed.
Forslaget er udarbejdet i forlængelse af Reformkommissionens anbefaling, som
havde til formål
at styrke sikkerhedsnettet for erfarne lønmodtagere, så de tør tage
springet og blive iværksættere.
Dette fremgår eksplicit af aftaleteksten. Reform-
kommissionen foreslog, at sikkerhedsnettet for nystartede iværksættere skulle for-
bedres ved, at de kunne optjene ret til dagpenge og få beregnet dagpengesats på
baggrund af deres indkomst i året inden opstart af virksomheden.
Det vil således kræve en genåbning af den politiske aftale, hvis lovforslaget skal
udmøntes som en forlængelse af beregningsperioden, så indtægt fra perioden med
drift af selvstændig virksomhed kan kombineres med forudgående lønmodtagerind-
komst.
Det forventes, at det nye dagpengeinitiativ vil berøre en meget lille målgruppe, da
langt størstedelen af alle iværksættere vil kunne opnå dagpengeret og/eller en bedre
beregningssats ud fra gældende regler. Beregningsteknisk er det forudsat, at initiati-
vet samlet set vil vedrøre under 100 fuldtidspersoner.
Derudover vil det være endnu færre personer, for hvem det vil stille dem mere for-
delagtigt, hvis den foreslåede beregningsperiode (12 mdr.) udvides til 6 år. Disse
personer vil potentielt kunne opnå en marginalt højere sats.