Finansudvalget 2024-25
L 224
Offentligt
3068008_0001.png
Appendiks
Udviklingen i statsligt
ansatte
Juni 2025
#Decorative
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
Appendiks. Udviklingen i statsligt ansatte
Juni 2025
I tabeller kan afrunding medføre,
at tallene ikke summer til totalen.
Denne publikation er udarbejdet af
Finansministeriet
Udgiftspolitisk Center
Christiansborg Slotsplads 1
1218 København K
Telefon 33 92 33 33
[email protected]
Elektronisk publikation:
Produktion: Aliro Docs
ISBN: 978-87-94088-94-7
Publikationen kan hentes på
Finansministeriets hjemmeside
fm.dk
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0003.png
Side 3 af 22
Indhold
Appendiks. Udviklingen i statsligt ansatte
1. Beskæftigelsen i offentlig forvaltning og service
2. Statens beskæftigelse efter områder og arbejdsfunktion
2.1 Statens beskæftigelse efter områder
2.2 Administrativt personale i staten
3. Stigning i statens beskæftigelse siden 2019
Bilag 1. To kilder til opgørelse af statens beskæftigelse
Afgrænsning af beskæftigede i staten
Opgørelse af arbejdstimer
Bilag 2. Metode til opgørelse af administrative medarbejdere og ledere i
staten
Korrektion for ressort- og organisationsomlægninger
Bilag 3. Bilagstabeller
4
4
7
7
8
9
12
13
14
15
16
18
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0004.png
Side 4 af 22
Appendiks. Udviklingen i statsligt ansatte
I løbet af de sidste 15 år er lønmodtagerbeskæftigelsen i Danmark steget
med næsten 215.000 fuldtidsbeskæftigede. Med knap 200.000 årsværk står
staten for ca. 7 pct. af den samlede beskæftigelse i Danmark. I perioden
2011-2019 lå statens beskæftigelse forholdsvist stabilt på mellem 180.000 og
185.000 årsværk, men er steget med 16.100 årsværk i perioden 2019-2023.
1. Beskæftigelsen i offentlig forvaltning og service
Danmark og de øvrige nordiske lande er blandt de lande i verden, der har den stør-
ste offentlige beskæftigelse. Et kendetegn ved de nordiske samfund er netop, at en
stor del af den samlede produktion udføres i offentligt regi. Det gælder især pro-
duktionen af velfærdsservices, herunder børnepasning, undervisning, sundhedsydel-
ser, indsatsen til ledige og socialt udsatte, omsorg for ældre og hjælp til personer
med nedsat funktionsevne mv. Hertil kommer klassiske offentlige opgaver som po-
liti, forsvar, beredskab og retsvæsen samt administration af den offentlige sektor.
Godt og vel hver fjerde arbejdstime i Danmark bliver udført af beskæftigede inden
for offentlig forvaltning og service. Efter udbygningen af velfærdsstaten igennem
60’erne og 70’erne har det nærmest været en fast tommelfingerregel. Beskæftigelses-
andelen for offentlig forvaltning og service har således svinget mellem 26,2 pct. og
29,3 pct. i de seneste godt 40 år,
jf. figur 1.
Udsvingene i beskæftigelsesandelen har i høj grad været et spejlbillede af konjunk-
turudviklingen, herunder det forhold at den private beskæftigelse er væsentlig mere
konjunkturpåvirket end i det offentlige. I perioder med tiltagende pres på arbejds-
markedet (stigende beskæftigelsesgab), er beskæftigelsesandelen derfor typisk afta-
get, og omvendt i perioder med aftagende pres på arbejdsmarkedet (faldende be-
skæftigelsesgab). Udsvingene ændrer dog ikke på det faktum, at beskæftigelsen in-
den for offentlig forvaltning og service som helhed har udgjort en stabil andel af
den samlede beskæftigelse i dansk økonomi igennem flere årtier,
jf. figur 2.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0005.png
Side 5 af 22
Figur 1
Beskæftigelsen i offentlig forvaltning og
service ift. den samlede beskæftigelse
Pct. af samlet beskæftigelse
40
35
30
25
20
15
10
5
Pct. af samlet beskæftigelse
40
35
30
25
20
15
10
5
Figur 2
Beskæftigelsen i offentlige forvaltning og
service og beskæftigelsesgabet
Pct. af samlet beskæftigelse
35
33
31
29
27
25
23
21
19
1980
1987
1994
2001
2008
2015
2022
Offentlig forvaltning og service (v. akse)
Beskæftigelsesgab (h. akse)
Pct. af strukturel beskæftigelse
8
6
4
2
0
-2
-4
-6
-8
0
0
1966 1973 1980 1987 1994 2001 2008 2015 2022
Anm.: Figur 1: Beskæftigelsesandelen for offentlig forvaltning og service er opgjort på baggrund af
præsterede arbejdstimer i nationalregnskabet. Præsterede arbejdstimer er timer, der faktisk udføres
i både primære og eventuelt andre ansættelsesforhold. Det betyder fx, at betalt ferie eller øvrige
fraværstimer ikke medregnes, mens overarbejdstimer fx indgår. Figur 2: Beskæftigelsesgabet er
forskellen mellem faktisk og strukturel beskæftigelse.
Kilde: Danmarks Statistik, Økonomiministeriet og egne beregninger.
Offentlig forvaltning og service består af fire delsektorer: Stat, kommuner, regioner
samt sociale kasser og fonde. Danmarks Statistik opgør fuldtidsbeskæftigelsen for
lønmodtagere på sektorniveau på baggrund af betalte løntimer.
I 2023 var der 762.700 fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i offentlig forvaltning og
service. Heraf udgjorde statens fuldtidsbeskæftigelse 191.800,
jf. figur 3.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0006.png
Side 6 af 22
Figur 3
Fuldtidsbeskæftigelsen fordelt på sektorer, 2023
Private non-profit
organisationer
65.200
Stat
191.800
Regioner
131.600
Kommuner
437.400
Private virksomheder
Lønmodtagere: 1.610.800
Selvstændige: 177.100
Sociale kasser og fonde
1.900
Offentlige virksomheder
47.400
Offentlig forvaltning og service
Virksomheder og organisationer
Anm.: Figuren vedrører fuldtidsbeskæftigelsen for lønmodtagere på sektorniveau ifølge Danmarks Statis-
tiks opgørelse ”Beskæftigelse for lønmodtagere” (BFL). Endvidere er antallet af selvstændige ifølge
nationalregnskabet lagt til i sektoren ”Private virksomheder”. Tallene er afrundet til nærmeste 100.
Fuldtidsbeskæftigelsen for lønmodtagere er opgjort på baggrund betalte løntimer på månedsbasis.
160,33 betalte løntimer inden for en måned (dvs. 1924 timer på et år) svarer til én fuldtidsbeskæf-
tiget lønmodtager. Det bemærkes, at betalte timer ikke kan opgøres for selvstændige. Ved at til-
lægge antallet af selvstændige fra nationalregnskabet er det implicit antaget, at selvstændiges gen-
nemsnitlige timetal svarer til timetallet for en fuldtidsbeskæftiget lønmodtager.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Figur 4 nedenfor viser udviklingen i beskæftigelsesandelen for offentlig forvaltning
og service opdelt på henholdsvis stat, regioner og kommuner. 2008 er valgt som ud-
gangsår, idet presset på arbejdsmarkedet (opgjort ved beskæftigelsesgabet) var om-
trent på samme niveau i 2008 og 2023. Sammenlagt er beskæftigelsesandelen i stat,
regioner og kommuner på niveau med 2008.
Figur 4
Beskæftigelsesandelen i offentlig forvaltning og service opdelt på sektorer
Anm.: Beskæftigelsesandelen følger af sektorafgrænsningen i figur 3. Der er set bort fra sociale kasser og
fonde, hvis beskæftigelseandel var ca. 0,07 pct. i 2023.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0007.png
Side 7 af 22
2. Statens beskæftigelse efter områder og arbejdsfunktion
Dette og næste afsnit i analysen er baseret på Økonomistyrelsens løn- og personale-
statistik over ansatte i staten. Statistikken omfatter personer, der er ansat på statslige
overenskomster. Ifølge statistikken udgjorde statens beskæftigelse ca. 199.150 års-
værk i 4. kvartal 2023. Det er ca. 4.900 årsværk mere end Danmarks Statistiks opgø-
relse af statens beskæftigelse i 4. kvartal 2023,
jf. bilag 1.
Bilaget redegør nærmere for
forskellen mellem de to opgørelser af statens beskæftigelse.
2.1 Statens beskæftigelse efter områder
Økonomistyrelsens løn- og personalestatistik giver bl.a. mulighed for at belyse sta-
tens beskæftigelse på forskellige områder. Der findes ikke en entydig opdeling af
statens områder, men derimod nogle overordnede træk som kan danne grundlag for
at opdele statens beskæftigelse i fire områder.
Et kerneområde for staten er den landsdækkende styring og forvaltning af den of-
fentlige sektor. Den varetages af det, man i daglig omtale kalder for centraladmini-
strationen, som typisk består af departementer og styrelser mv. under de enkelte
ministerier. Knap en fjerdedel af statens beskæftigelse (opgjort i årsværk) udgøres af
ansatte i centraladministrationen mv.,
jf. figur 5.
Figur 5
Statens beskæftigelse fordelt på fire hovedområder, 4. kvartal 2023
Anm.: ”Centraladministrationen
mv.”
omfatter: Departementer, styrelser, direktorater og tilsyn mv. ”Forsvar,
beredskab og retsvæsen”
omfatter: Forsvaret, Beredskabsstyrelsen, Styrelsen for Samfundssikkerhed,
politiet og den lokale anklagemyndighed, domstolene, kriminalforsorgen mv. ”Selvejende
institutioner
og kulturinstitutioner mv.”
omfatter: Statslige selvejende institutioner på uddannelsesområdet, kultur-
institutioner, diverse statslige myndigheder, statslige råd og nævn samt statslige forskningscentre
og uddannelsesinstitutioner mv. ӯvrige
institutioner”
omfatter: Folkekirken, de frie grundskoler, ef-
terskoler, landbrugsskoler, husholdningsskoler, tjenestemænd i DSB-koncern og udlånte tjeneste-
mænd mv.
Kilde: Økonomistyrelsen.
Et andet statsligt kerneområde er at opretholde lov og orden og at arbejde for sik-
kerhed og fred i såvel Danmark som i verdens brændpunkter. Knap en fjerdedel af
statens beskæftigelse er ansatte inden for forsvar, beredskab og retsvæsen.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
Side 8 af 22
Et tredje statsligt område er statsfinansierede selvejende institutioner, hvor de an-
satte er under statslige overenskomster eller institutioner, hvor staten dækker mere
end halvdelen af lønudgifterne. Stort set alle ungdoms- og videregående uddannel-
ser, som er placeret under staten, er organiseret som selvejende institutioner. Det
samme gælder forberedende grunduddannelser. På dette område er også inkluderet
ansatte på statslige kulturinstitutioner, statslige forskningscentre og visse statslige
uddannelsesinstitutioner, idet de ikke varetager klassiske forvaltningsmæssige opga-
ver som ansatte i centraladministrationen mv. Ansatte på statsfinansierede selv-
ejende institutioner og kulturinstitutioner mv. udgør godt 40 pct. af statens samlede
beskæftigelse.
Endelig er der en række andre statslige institutioner, som ligger uden for de første
tre områder. Det er typisk institutioner, som modtager statslige tilskud til deres akti-
viteter og virke. Det gælder bl.a. folkekirken, de frie grundskoler, efterskoler, land-
brugsskoler og husholdningsskoler. Ansatte inden for disse områder udgør ca. 14
pct. af statens beskæftigelse.
2.2 Administrativt personale i staten
En anden vinkel på statens beskæftigelse er de typer af arbejdsopgaver, som de an-
satte udfører. En stor del af statens ansatte har arbejdsopgaver, der kan betegnes
som administrative. Det drejer sig bl.a. om myndighedsopgaver, politisk betjening
og ledelse.
Der findes ikke en entydig afgrænsning af administrative arbejdsopgaver, hverken i
staten eller i andre sektorer. Opgørelsen af administrativt personale i staten beror
derfor på en skønsmæssig vurdering af typen af arbejdsopgaver med afsæt i de an-
sattes arbejdsfunktioner. Bilag 2 indeholder en nærmere beskrivelse af den anvendte
metode til at opgøre administrativt personale i staten (administrative medarbejdere
og ledere). Det er vigtigt at understrege, at opgørelsesmetoden og datagrundlaget er
behæftet med usikkerhed.
Med afsæt i arbejdsfunktioner vurderes det, at ca. 37 pct. af statens beskæftigelse i
årsværk udgøres af ansatte med administrative arbejdsopgaver,
jf. figur 6.
Der er stor
variation i andelen af administrativt personale på tværs af statens områder. Især cen-
traladministrationen mv. skiller sig ud, idet ca. 80 pct. af beskæftigelsen i centralad-
ministrationen mv. vurderes at være administrativt personale. På de tre øvrige om-
råder varierer andelen fra ca. 10 pct. til ca. 30 pct.,
jf. figur 7.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0009.png
Side 9 af 22
Figur 6
Statens beskæftigelse fordelt på administrative
medarbejdere og ledere samt øvrigt personale
Figur 7
Fordeling på administrative medarbejdere og
ledere samt øvrigt personale efter område
Anm.: Figuren vedrører fordelingen af årsværk i staten i 4. kvartal 2023. Se bilag 2 for metoden til at
opgøre administrativt personale i staten.
Kilde: Økonomistyrelsen.
3. Stigning i statens beskæftigelse siden 2019
Der har i perioden 2019-2023 været en næsten kontinuerlig stigning i statens be-
skæftigelse. Ifølge Økonomistyrelsens løn- og personalestatik er statens beskæfti-
gelse steget med ca. 16.100 årsværk fra 4. kvartal 2019 til 4. kvartal 2023. I de forud-
gående otte år – fra 2011 til 2019 – lå statens beskæftigelse forholdsvist stabilt på
mellem 180.000 og 185.000 årsværk,
jf. figur 8.
Figur 8
Statens beskæftigelse, 4. kvartal 2011 til 4. kvartal 2023
1.000 årsværk
205
200
195
190
185
180
175
170
165
2011, 4. kvt.
2013, 4. kvt.
2015, 4. kvt.
2017, 4. kvt.
2019, 4. kvt.
2021, 4. kvt.
Stigning fra 4. kvartal 2019 til
4. kvartal 2023 på
16.100
årsværk
1.000 årsværk
205
200
195
190
185
180
175
170
165
2023, 4. kvt.
Anm.: Se bilag 1 for afgrænsningen af statens beskæftigelse ifølge Økonomistyrelsens løn- og personale-
statistik.
Kilde: Økonomistyrelsen.
Den stigende tendens i statens beskæftigelse startede tidligere end 2019. Tendensen
er dog mindre tydelig i Økonomistyrelsens tal, idet funktionæransatte i DSB’s
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0010.png
Side 10 af 22
koncern overgik til private overenskomster pr. 1. januar 2018, hvilket bidrog til et
væsentligt dyk i statens beskæftigelse mellem 4. kvartal 2017 og 1. kvartal 2018,
jf.
figur 8 samt bilag 1.
Det er imidlertid ikke muligt på baggrund af centrale registre at
korrigere løn- og personalestatistikken for opgaver, der er flyttet ud af eller ind i sta-
ten i den betragtede periode. Afsnittet sætter derfor fokus på stigningen fra 2019,
hvor der ikke vurderes at have været større opgaverokeringer mellem staten og an-
dre sektorer.
Stigningen i statens beskæftigelse siden 2019 har været bredt funderet. Stigningen
har dog været klart størst i centraladministrationen mv., hvor beskæftigelsen er ste-
get med ca. 8.600 årsværk de seneste fire år, hvoraf Skatteministeriets område udgør
en stor del af stigningen svarende til ca. 2.800 årsværk. Dernæst følger området
”Forsvar, beredskab og retsvæsen”, hvor beskæftigelsen er steget med ca. 5.300 års-
værk. I de statslige selvejende institutioner og kulturinstitutioner mv. har stigningen
været ca. 1.500 årsværk, mens beskæftigelsen i øvrige institutioner er steget med ca.
700 årsværk,
jf. figur 9.
Figur 9
Stigning i statens beskæftigelse fra 2019 til 2023 efter område og arbejdsfunktion
Anm.: Figuren vedrører stigningen i årsværk i staten fra 4. kvartal 2019 til 4. kvartal 2023. Se endvidere
anmærkning til figur 18. Tallene til figuren fremgår af tabel
1
i bilag 3.
Kilde: Økonomistyrelsen.
Af den samlede stigning på 16.100 årsværk vurderes ca. 12.400 årsværk at være ad-
ministrativt personale. Det svarer til, at næsten otte ud af ti ekstra årsværk i staten
de seneste fire år er administrativt personale. Udviklingen er særligt drevet af cen-
traladministrationen mv., hvor der har været en stigning i administrativt personale
på ca. 8.300 årsværk siden 2019,
jf. tabel 1 i bilag 3.
Udviklingen skal bl.a. ses i lyset af genopretningen af skattevæsenets ressourcer.
Samtidig er der prioriteret flere midler og ansatte i politiet og anklagemyndigheden,
kriminalforsorgen og senest domstolene. Ligeledes indeholder de seneste forsvars-
forlig et substantielt løft af forsvarsområdet, som også i de kommende år vil få til-
ført flere ansatte.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0011.png
Side 11 af 22
Selvom det er få ministerområder, der står for hovedparten af stigningen i statens
beskæftigelse, er beskæftigelsen steget på alle ministerområder med undtagelse af
Børne- og Undervisningsministeriets område.
1
Og stigningen har hovedsageligt væ-
ret trukket af en stigning i administrativt personale på de fleste ministerområder.
Samtidig kan det konstateres, at der på
alle
ministerområder har været en stigning i
administrativt personale,
jf. tabel 3 i bilag 3.
Fra 2019 til 2023 er beskæftigelsen på Børne- og Undervisningsministeriets området faldet med ca. 1.400 års-
værk (4 pct.). Udviklingen har primært været drevet af en nedgang i antallet af årsværk på almene voksenuddan-
nelser, forberedende grunduddannelse samt almengymnasiale uddannelser. De færre årsværk skal bl.a. ses i lyset
af et faldende elevtal på de respektive uddannelser.
1
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0012.png
Side 12 af 22
Bilag 1. To kilder til opgørelse af statens
beskæftigelse
Der findes forskellige kilder, som opgør beskæftigelsen i staten. De to væsentligste
kilder er Danmarks Statistiks (DST) opgørelse ”Beskæftigelse for lønmodtagere”
samt Økonomistyrelsens (ØS) løn- og personalestatistik. De to opgørelser omtales
som henholdsvis DST og ØS nedenfor. Analysen er baseret på tal fra 2023.
I 4. kvartal 2023 var statens beskæftigelse 199.150 årsværk ifølge ØS og 194.225
fuldtidsbeskæftigede ifølge DST. Det svarer til en forskel på 4.925 årsværk,
jf. tabel
1.
Tabel 1
Den kvartalsvise beskæftigelse i staten i 2023 ifølge de to kilder
1. kvartal
Kilder
ØS (årsværk)
DST (fuldtidsbeskæftigede)
Forskel til DST
195.790
190.070
5.720
197.170
192.920
4.250
197.070
189.855
7.215
199.150
194.225
4.925
197.305
191.770
5.535
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Årsniveau
Anm.: Tællingsenheden i Økonomistyrelsens tal er årsværk, mens tællingsenheden i Danmarks Statistisk
tal er fuldtidsbeskæftigede. Udgangspunktet for tællingsenheden er dog den samme i begge kilder,
idet årsnormen er 1.924 timer. Tallene er afrundet til nærmeste 5 årsværk/fuldtidsbeskæftigede.
Kilde: Danmarks Statistiks Beskæftigelse for lønmodtagere (udtræk fra statistikbanken.dk, LBESK21) og
Økonomistyrelsens løn- og personalestatistik (udtræk fra ISOLA).
De to opgørelser viser omtrent samme forløb for statens beskæftigelse i perioden
2011 til 2023. I første halvdel af perioden har statens beskæftigelse været stort set
konstant, mens den er steget i anden halvdel af perioden,
jf. figur 10.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0013.png
Side 13 af 22
Figur 10
Statens beskæftigelse ifølge ØS og DST, 1. kvt.
2011 til 4. kvt. 2023
1.000 fuldtidsbeskæftigede
220
210
200
190
180
170
160
1.000 fuldtidsbeskæftigede
220
210
200
190
180
170
160
Figur 11
Forskel i statens beskæftigelse mellem ØS og
DST, 1. kvt. 2011 til 4. kvt. 2023
1.000 fuldtidsbeskæftigede
12
10
8
6
4
2
1.000 fuldtidsbeskæftigede
4. kvartal
2017
12
10
8
6
4
2
150
150
2011K1 2013K1 2015K1 2017K1 2019K1 2021K1 2023K1
DST
DST sæsonkorrigeret
ØS
0
0
2011K1 2013K1 2015K1 2017K1 2019K1 2021K1 2023K1
Forskel til DST
Forskel til DST sæsonkorrigeret
Anm.: Som følge af den nye ferielov har nyansatte funktionærer siden september 2020 haft ret til betalt
ferie fra ansættelsens begyndelse. Det øger isoleret set antallet af fuldtidsbeskæftigede
lønmodtagere i Danmarks Statistiks opgørelse af statens beskæftigelse fra og med 4. kvartal 2020,
da ændringen alt andet lige medfører et højere antal betalte løntimer.
Kilde: Danmarks Statistik, Beskæftigelse for lønmodtagere (udtræk fra statistikbanken.dk, LBESK21 og
LBESK23) og Økonomistyrelsens løn- og personalestatistik (udtræk fra ISOLA).
Ifølge DST begyndte statens beskæftigelse at stige i 2017, mens det præcise start-
tidspunkt for stigningen ifølge ØS’ opgørelse er mindre tydeligt. Det skal ses i lyset
af, at funktionæransatte i DSB’s koncern overgik til private overenskomster 1. ja-
nuar 2018. Således faldt statens beskæftigelse med ca. 4.700 årsværk fra 4. kvartal
2017 til 1. kvartal 2018 ifølge ØS. Noget af faldet kan være sæsonbetinget, men der
kan samtidig observeres et niveauskift på omkring 3.000 årsværk i forskellen mel-
lem de to kilder,
jf. figur 11.
Nedenfor beskrives kort, hvordan statens beskæftigelse opgøres i de to kilder – dels
afgrænsningen af beskæftigede i staten og dels opgørelsen af arbejdstimer.
Afgrænsning af beskæftigede i staten
DST’s opgørelse af statens beskæftigelse følger en sektorafgrænsning. Sektoraf-
grænsningen er i overensstemmelse med ESA 2010 (European System of Accou-
nts), som er de fælleseuropæiske retningslinjer, der ligger til grund for opgørelsen af
nationalregnskabet. Fordelingen af beskæftigelsen på sektorer sker på baggrund af
en sektorplacering af produktionsenheder (arbejdssteder). Sektorplaceringen be-
stemmes primært af, hvem der har den organisatoriske kontrol over enhederne. Alle
job på arbejdssteder, der sektorplaceres som statslige, udgør således den statslige
beskæftigelse.
ØS’ opgørelse af statens beskæftigelse er baseret på ØS’ løn- og personalestatistik,
der bl.a. benyttes til overenskomstforhandlinger på statens område. Beskæftigede i
staten er således afgrænset til ansatte på statslige overenskomster og aftaler, også
kaldet det statslige forhandlingsområde. Den anvendte afgrænsning af statens be-
skæftigelse tager afsæt i et standardlønbegreb, dvs. at uregelmæssige tillæg og over-
/merarbejde er udeladt. Ansatte med en løsere tilknytning til arbejdspladsen
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0014.png
Side 14 af 22
(mindre end 8 løntimer pr. uge) og ansatte, der ikke vurderes at have et repræsenta-
tivt lønniveau, er også udeladt. Det gælder bl.a. vederlagslønnede, ansatte i beskæfti-
gelsesordninger, udenlandske ph.d.-studerende, værnepligtige, stipendiater og mini-
stre. Hvis løstansatte mv. medregnes, er niveauet for statens beskæftigelse ca. 3.000
årsværk højere. Endvidere er visse statslige områder udeladt af afgrænsningen. Det
gælder bl.a. ansatte under §3 Folketinget (inkl. Rigsrevisionen statsrevisorerne og
Ombudsmanden) og i Kongehuset, da de ikke er underlagt det statslige forhand-
lingsområde samt ansatte i Statens og Kommunernes Indkøbsservice, der er et of-
fentligt ejet aktieselskab.
De to forskellige afgrænsninger af beskæftigede i staten er med til at forklare for-
skellen i niveauet for statens beskæftigelse. Mange enkeltelementer i afgrænsnin-
gerne er sandsynligvis en del af forklaringen. Det er imidlertid ikke muligt at sam-
menstykke et samlet forklaringsbillede. Særligt et element tyder dog på at være væ-
sentlig for forskellen i beskæftigelsesniveauet. Ansatte på frie grundskoler og efter-
skoler, der er en del af det statslige forhandlingsområde, indgår i statens beskæfti-
gelse i ØS’ opgørelse. Det drejer sig om 14.900 årsværk i 2023. De indgår derimod
ikke i statens beskæftigelse i DST’s opgørelse, fordi det ikke er staten, der har den
organisatoriske kontrol med skolerne.
Opgørelse af arbejdstimer
DST’s opgørelse af arbejdstimer er baseret på arbejdsgivernes månedlige indberet-
ninger til eIndkomstregisteret af betalte løntimer til deres ansatte, inkl. fravær med
løn. 160,33 betalte løntimer svarer til én fuldtidsbeskæftiget på månedsbasis. Det vil
sige, at 1.924 betalte løntimer svarer til én fuldtidsbeskæftiget på årsbasis. Arbejdsti-
mer, der ikke godtgøres, tæller ikke med i beskæftigelsen. Det gælder fx ubetalt
overarbejde eller fravær uden løn.
ØS’ opgørelse af arbejdstimer er baseret på registreret timeforbrug i forhold til en
årsnorm på 1.924 timer (ét årsværk). Arbejdstimer, der ikke godtgøres, tæller ikke
med i beskæftigelsen. Det gælder fx ubetalt overarbejde eller fravær uden løn. For
timelønnede, der ikke har betalt ferie, men modtager feriegodtgørelse, opregnes be-
skæftigelsen, således at den svarer til en årsnorm på 1.924 timer.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0015.png
Side 15 af 22
Bilag 2. Metode til opgørelse af
administrative medarbejdere og ledere i
staten
I dette bilag beskrives den anvendte metode til at afgrænse administrative medarbej-
dere og ledere i staten. Datagrundlaget er løn- og personalestatistikken i ØS’ stati-
stiksystem ISOLA. Bilag 1 omfatter en nærmere beskrivelse af ØS’ afgrænsning af
det samlede antal årsværk i staten, som indgår i analysen.
Der findes ikke en entydig eller fyldestgørende metode til afgrænsning af admini-
strativt personale i staten. ØS anvender en afgrænsning af administrativt personale i
staten på baggrund af statslige institutioners registrering af medarbejdernes primære
arbejdsfunktion (DISCO) i ISOLA,
jf. bl.a. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 78 (alm.
del) af 29. november 2023.
Det er den samme opgørelsesmetode, som er anvendt i
denne analyse.
DISCO er Danmarks Statistiks klassifikation af arbejdsfunktioner, som er den offi-
cielle danske version af den internationale klassifikation ISCO. Klassifikationen er
et redskab til at organisere jobs eller stillinger i forhold til de arbejdsopgaver, der
udføres. Arbejdsfunktioner vurderes derfor at være bedre egnet til at afgrænse ad-
ministrativt personale end fx stillingsbetegnelser.
I afgrænsningen forstås administrative arbejdsopgaver som en fælles betegnelse for
myndighedsopgaver (eksklusive politibetjente), politisk betjening, støttefunktioner,
it-opgaver, kommunikation, kunde- og borgersupport samt ledelse. Der er således
tale om en bredere definition af administration end kun de interne ressourcer til at
drive en organisation, fx ressourcerne anvendt til ”generelle fællesomkostninger/ge-
nerel ledelse og administration” på finansloven eller opgørelser af kun støttefunkti-
oner (HR, økonomi og service/bygningsdrift). Den anvendte afgrænsning vedrører
således også udadrettet administration (forberedelse, udarbejdelse, implementering
og løbende administration af og opfølgning på lovgivning, regulering og tilskud
mv.). Det gælder fx skatteforvaltningens administration af skattelovgivningen samt
udvikling og drift af it-systemerne hertil.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
Side 16 af 22
Statens ansatte er fordelt på ca. 500 forskellige arbejdsfunktioner (DISCO-koder),
hvoraf ca. 180 arbejdsfunktioner er vurderet at være administrative. Den anvendte
afgrænsning af administrative arbejdsopgaver i staten omfatter arbejdsfunktioner
(DISCO-koder), der falder ind under følgende overordnede beskrivelser:
Ledelsesarbejde
Juridisk arbejde, ekskl. dommerarbejde
Arbejde inden for samfundsvidenskab
Arbejde med analyse, policy og kommunikation
HR, økonomi- og personalearbejde
IT-projektstyring og systemadministration
Forvaltning og udøvelse af lovgivning, ekskl. politimæssigt undersøgelsesarbejde
Kontor-, sekretær- og kundeservicearbejde
Det bemærkes, at der er tale om en skønsmæssig vurdering, som er forbundet med
usikkerhed.
For det første
fordi en statistisk opgørelse af administrativt personale ikke
præcist kan tage højde for, at ansatte med arbejdsfunktioner, der normalt ikke anses
som administrative, kan have arbejdsopgaver af administrativ karakter. Der kan om-
vendt også være ansatte med administrative arbejdsfunktioner, som også udfører
andre typer af opgaver.
For det andet
kan der være forskellig registreringspraksis af
DISCO-koder på tværs af institutioner. Opgørelsesmetoden og datagrundlaget er
derfor behæftet med usikkerhed og bør ses i det lys.
Til at afgrænse ledere benyttes både oplysninger om arbejdsfunktion og lønramme.
Ledere omfatter dels ansatte i bevillingslønramme 37 og opefter samt chefkonsu-
lenter med personaleansvar, dels ansatte med ledelsesarbejde som arbejdsfunktion
(ekskl. militærledelse). De fleste ledere vil indgå i begge afgrænsninger, men der ind-
går også ledere med en ikke-administrativ arbejdsfunktion, fx visse ledere i politiet.
I afgrænsningen efter lønramme er der set bort fra professorer, dommere, retsfor-
mænd, præsidenter og biskopper, der generelt ikke forventes at have ledelsesansvar.
Korrektion for ressort- og organisationsomlægninger
For bl.a. at kunne belyse udviklingen i årsværk på ministerområde, herunder admi-
nistrative årsværk, er det nødvendigt at korrigere for, at der i løbet af analyseperio-
den 2019-2023 har været omlægning af arbejdsopgaver mellem ministerområde, så-
kaldte ressortomlægninger.
Formålet med at korrigere for ressortomlægninger er at sikre, at udviklingen på de
enkelte ministerområder ikke afspejler flyt af årsværk på tværs af staten, men reelle
bagvedliggende ændringer i antallet af årsværk. Hensigten er dermed at opgøre den
isolerede ændring i statslige årsværk, herunder administrative årsværk, som ikke
skyldes ressortomlægninger. Det bemærkes, at der ikke korrigeres for eventuelle flyt
af årsværk ind eller ud af staten i perioden.
Korrektionen for ressortomlægninger indebærer, at der er forsøgt taget højde for,
hvor årsværkene ville have været placeret bagud i tid med udgangspunkt den
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
Side 17 af 22
ressortstruktur, der var gældende i 4. kvartal 2023. Korrektionen tager afsæt i flyt af
bevilling (og dermed afledte årsværk) mellem hovedkonti på finansloven. Dermed
inkluderer korrektionen både flyt af årsværk på tværs af ministerområder og organi-
sationsomlægninger inden for ministerområder over perioden, fx hvis et kontor er
flyttet fra et departement til en styrelse inden for samme ministerområde. Korrekti-
onen indebærer, at årsværkene bagud i tid er placeret under de hovedkonti på fi-
nansloven, hvor de er opført i 4. kvartal 2023. Fx er der under Økonomiministeriet
opført årsværk i 2019-2022 (selvom Økonomiministeriet først er oprettet i 2022),
som i disse år var placeret i Finansministeriet. I forbindelse med udarbejdelsen af
besvarelsen af FIU-spørgsmål nr. 78 blev der foretaget en høring i samtlige ministe-
rier med henblik på at validere korrektionen for ressort- og organisationsomlægnin-
ger.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0018.png
Side 18 af 22
Bilag 3. Bilagstabeller
Tabel 1
Statsligt ansatte (alle og administrativt personale) fordelt på områder i staten, 2019 og 2023
Område
Alle ansatte (årsværk)
Centraladministrationen (departementer og styrelser mv.)
Forsvar, beredskab og retsvæsen
Selvejende institutioner og kulturinstitutioner mv.
Øvrige institutioner
I alt
Administrativt personale (årsværk)
Centraladministrationen
(departementer og styrelser mv.)
Forsvar, beredskab og retsvæsen
Selvejende institutioner og kulturinstitutioner mv.
Øvrige institutioner
I alt
27.270
12.330
19.200
3.035
61.835
35.620
14.955
20.655
3.030
74.255
8.345
2.625
1.455
-10
12.420
31 pct.
21 pct.
8 pct.
0 pct.
20 pct.
35.465
43.285
78.010
26.330
183.090
44.025
48.595
79.515
27.015
199.150
8.560
5.305
1.505
690
16.060
24 pct.
12 pct.
2 pct.
3 pct.
9 pct.
2019
4. kvartal
2023
4. kvartal
Ændring
(årsværk)
Ændring
(pct.)
Anm.:
Det bemærkes, at totalerne i tabellen kan afvige fra totalerne i tabel 2 og 3 nedenfor som følge af
afrundinger. Opgørelsen er baseret på Økonomistyrelsens løn- og personalestatistik og afrundet
til nærmeste fem årsværk. Sumafvigelser skyldes afrundinger. Den anvendte afgrænsning af
statens beskæftigelse er beskrevet i bilag 1. ”Øvrige institutioner” dækker over institutioner, der
ikke direkte kan henføres til en af de tre andre områder. Det er bl.a. folkekirken, de frie grund-
skoler, efterskoler, landbrugsskoler, husholdningsskoler og udlånte tjenestemænd mv. Metoden til
afgrænsning af administrativt personale er beskrevet i bilag 2.
Kilde: Økonomistyrelsen.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0019.png
Side 19 af 22
Tabel 2
Statsligt ansatte fordelt på ministerområder korrigeret for ressortændringer, 2019 og 2023
Ministerområde
Alle ansatte (årsværk)
§ 5. Statsministeriet
1
§ 6. Udenrigsministeriet
§ 7. Finansministeriet
2
§ 8. Erhvervsministeriet
§ 9. Skatteministeriet
§ 10. Økonomiministeriet
§ 11. Justitsministeriet
§ 12. Forsvarsministeriet
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
§ 21. Kulturministeriet
§ 22. By-, Land- og Kirkeministeriet
§ 23. Miljøministeriet
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
§ 28. Transportministeriet
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
§ 55. Skoler, Folkekirken mv.
§ 88. Ikke ministeriefordelte selvejende institutioner
(inkl. øvrige (udlånte tjenestemænd)
3
I alt
75
1.515
1.490
2.125
9.470
40
22.780
21.055
1.725
1.840
2.605
1.425
42.840
33.465
3.540
110
1.815
3.025
840
5.020
1.700
22.890
1.710
183.100
100
1.775
1.720
2.770
12.290
90
24.590
24.625
2.240
2.260
3.135
1.565
45.400
32.055
3.770
205
2.210
3.620
1.020
5.910
2.275
24.370
1.160
199.155
25
260
230
650
2.820
50
1.810
3.570
515
420
530
140
2.565
-1.410
230
95
395
595
180
890
575
1.480
-550
16.065
33 pct.
17 pct.
15 pct.
31 pct.
30 pct.
125 pct.
8 pct.
17 pct.
30 pct.
22 pct.
20 pct.
10 pct.
6 pct.
-4 pct.
6 pct.
86 pct.
22 pct.
20 pct.
21 pct.
18 pct.
34 pct.
6 pct.
-32 pct.
9 pct.
2019
4. kvartal
2023
4. kvartal
Ændring
(årsværk)
Ændring
(pct.)
Anm.: Opgørelsen er baseret på Økonomistyrelsens løn- og personalestatistik og afrundet til nærmeste
fem årsværk. Den anvendte afgrænsning af statens beskæftigelse er beskrevet i
bilag 1.
Opgørelsen
tager udgangspunkt i ministerområdernes ressort i 4. kvartal 2023. Ministerområdernes årsværk i 4.
kvartal 2019 er således korrigeret for ressortomlægninger i den mellemliggende periode for at
afspejle ressortstrukturen i 4. kvartal 2023,
jf. bilag 2.
Korrektionen er baseret på andelen af løn- og
personale-omkostninger, der er flyttet fra ét ministerområde til et andet som følge af ressortæn-
dringer. Da der er tale om en beregningsteknisk korrektion, er opgørelsen behæftet med usikker-
hed. Det bemærkes, at opgørelsen ikke tager højde for, at nogle årsværk på et ministerområde kan
være indtægtsfinansierede. Der kan således være årsværk på ét ministerområde, som finansieres af
bevilling på andre ministerområder. En række ministerområder har i perioden 2019-2023 skiftet
navn. Det gør sig gældende for § 10. Økonomiministeriet, § 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet,
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet, § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og §
28. Transportministeriet.
1)
Der er korrigeret for indlånte medarbejdere i Statsministeriets departement. En række medarbej-
dere i Statsministeriet fremgår ikke af opgørelsen, da disse falder uden for standardafgrænsnin-
gerne i ISOLA. Dette er i omfanget op til ca. 4�½ årsværk årligt i perioden 2019-2023. Denne type
af afvigelser forventes at gøre sig gældende på flere ministerområder, men størrelsen kendes ikke.
2)
Ca. 60-65 pct. af de samlede årsværk i Finansministeriets koncern i 2023 løser opgaver på tværs af
institutioner i staten (brugerfinansieret aktivitet og fællesstatslige løsninger).
3)
Opgørelsen inkluderer en sum af § 88 og Øvrige (udlånte tjenestemænd).
Kilde: Økonomistyrelsen.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0020.png
Side 20 af 22
Tabel 3
Administrativt personale fordelt på ministerområder korrigeret for ressortændringer, 2019 og 2023
Ministerområde
Administrativt personale (årsværk)
§ 5. Statsministeriet
§ 6. Udenrigsministeriet
§ 7. Finansministeriet
1
§ 8. Erhvervsministeriet
§ 9. Skatteministeriet
§ 10. Økonomiministeriet
§ 11. Justitsministeriet
§ 12. Forsvarsministeriet
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
§ 21. Kulturministeriet
§ 22. By-, Land- og Kirkeministeriet
§ 23. Miljøministeriet
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
§ 28. Transportministeriet
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
§ 55. Skoler, Folkekirken mv.
§ 88. Ikke ministeriefordelte selvejende institutioner
(inkl. øvrige (udlånte tjenestemænd)
I alt
75
1.480
1.440
1.830
9.060
40
8.650
4.180
1.360
1.550
1.675
980
12.430
6.635
1.530
100
620
1.710
820
2.230
855
1.940
640
61.830
100
1.740
1.660
2.530
11.805
90
9.815
5.720
1.885
1.855
2.220
1.050
13.820
6.660
1.780
180
1.225
2.365
1.000
3.050
1.165
2.115
430
74.260
25
260
220
700
2.745
50
1.160
1.540
525
305
545
70
1.390
25
250
80
605
655
180
820
310
175
-210
12.430
33 pct.
18 pct.
15 pct.
38 pct.
30 pct.
125 pct.
13 pct.
37 pct.
39 pct.
20 pct.
33 pct.
7 pct.
11 pct.
0 pct.
16 pct.
80 pct.
98 pct.
38 pct.
22 pct.
37 pct.
36 pct.
9 pct.
-33 pct.
20 pct.
2019
2023
Ændring
(årsværk)
Ændring
(pct.)
Anm.: Se anmærkning til tabel 2. Metoden til afgrænsning af administrativt personale er beskrevet i
bilag 2.
Kilde: Økonomistyrelsen.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om en oversigt over udviklingen i statslige årsværk fra 2025 til 2026 med udgangspunkt i finanslovsforslaget
3068008_0022.png
fm.dk