Finansudvalget 2024-25
L 224
Offentligt
3075899_0001.png
3. oktober 2025
J.nr. 2025 - 6523
Til Folketinget
Finansudvalget
Vedrørende L 224 - Forslag til Finanslov for finansåret 2026
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 23. september 2025. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Mads Prisum
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om fordelingsvirkningen af den foreslåede afskaffelse af tillægsboafgiften ved arv til søskendes børn i kroner og øre og pct. af indkomster fordelt på deciler
3075899_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for fordelingsvirkningen af den foreslåede afskaffelse af tillægsbo-
afgiften ved arv til søskendes børn i kroner og øre og pct. af indkomster fordelt på deci-
ler? For den øverste decil ønskes opgørelsen på percentiler. Ministeren bedes endelig op-
gøre virkningen målt ved Gini-koefficienten.
Svar
Boafgiften beregnes af de værdier, som afdøde efterlader sig. Satsen for boafgift er 15 pct.
Ved beregning af boafgift gives et bundfradrag i afgiftsgrundlaget på 346.000 kr., der
frem mod 2029 forhøjes til 403.300 (2025-niveau). Hvis arv udloddes til arvinger uden for
den nærmeste familie, betaler de desuden en tillægsboafgift på 25 pct. af deres arveandel
fratrukket deres andel af boafgiften.
Søskendes børn (niecer/nevøer) indgår ikke i den nærmeste familie, medmindre de har
haft fælles bopæl med afdøde i de sidste 2 år før dødsfaldet. Slægtskab er ikke en betin-
gelse for at opfylde krav om fælles bopæl.
Som led i
Aftale om reform af personskat
ligestilles søskende med nær familie ifm. arv, dvs.
tillægsboafgiften til afdødes søskende afskaffes fra 2027. Med regeringens forslag til fi-
nanslov for 2026 foreslås tilsvarende at ligestille søskendes børn med nær familie i forbin-
delse med arv fra 2027, så tillægsboafgiften afskaffes for arv til søskendes børn.
En afskaffelse af tillægsboafgiften ved arv til søskendes børn skønnes at medføre et årligt
mindreprovenu på ca. 140 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 110 mio. kr. efter tilbage-
løb og adfærd.
Oplysninger om arv og boafgift er ikke registerunderstøttet, og det er derfor ikke muligt
at lave en præcis opgørelse over de fordelingsmæssige konsekvenser. Det er dog på bag-
grund af oplysninger om afdødes formuer og eventuelle børn muligt at skønne over de
fordelingsmæssige konsekvenser af den almindelige boafgift på 15 pct.
1
Beregningsteknisk antages som standard, at de fordelingsmæssige konsekvenser ved til-
lægsboafgiften er de samme som de fordelingsmæssige konsekvenser af den almindelige
boafgift, hvilket i dette tilfælde kan fortolkes således, at niecer og nevøer, der arver, har
samme placering i indkomstfordelingen som børn, der arver.
Under denne forudsætning skønnes afskaffelse af tillægsboafgiften for søskendes børn at
medføre en forøgelse af den disponible indkomst med 0,01 pct.-point, svarende til 30 kr.
1
Beregningerne er foretaget på en model baseret på afdødes formue ifølge Danmarks Statistiks formuestatistisk ultimo året
forud for dødsåret. Til brug for fordelingsberegningerne er arvingerne defineret som afdødes efterladte ægtefælle og/eller
børn. Det er ikke i alle tilfælde muligt at identificere arvinger ud fra denne definition. Fordelingsberegningerne er i første
omgang foretaget for de identificerede arvinger, hvorefter de er skaleret op, så der er konsistens med provenuvirkningen.
Det medfører imidlertid relativ stor usikkerhed på fordelingsberegningerne, især når de nedbrydes på fx percentiler, idet
der kan være få identificerede arvinger i det enkelte percentil.
Side 2 af 3
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om fordelingsvirkningen af den foreslåede afskaffelse af tillægsboafgiften ved arv til søskendes børn i kroner og øre og pct. af indkomster fordelt på deciler
3075899_0003.png
pr. voksen,
jf. tabel 1.
Indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten skønnes forøget
med 0,01 pct.-point.
Tabel 1. Fordelingsmæssige konsekvenser af afskaffelse af tillægsboafgiften ved arv til søskendes
børn
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Pct.
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
Kr.
10
10
10
20
20
20
30
30
40
100
30
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. decil
Pct.
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,02
0,01
Kr.
50
50
70
60
80
60
90
90
120
370
100
Anm.: Ændringen i den disponible indkomst i kr. er opgjort pr. voksen. Ændringen i pct. er opgjort pba. ækvivalerede dispo-
nible indkomster, hvor der tages højde for familiestørrelse og -sammensætning.
Arv indgår ikke i opgørelsen af den disponible indkomst, og ændringer af boafgiften påvirker derfor principielt ikke ind-
komstfordelingen. For at beregne virkningen på indkomstfordelingen, er der anvendt et justeret indkomstbegreb, hvor den
disponible indkomst er justeret for arv efter skat. Inddelingen på deciler og percentiler følger dog den disponible indkomst
uden justering.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodeldata, fuldtællinger fra 2022 og 2023 fremskrevet til 2025-niveau med
2029-regler.
Side 3 af 3