Finansudvalget 2024-25
L 224
Offentligt
3067301_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. september 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 (L 224) af 29. august
2025
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for alle finansieringsinitiativer til nye forslag i finanslov-
forslaget for 2026?
Svar
Finanslovforslaget udarbejdes inden for rammerne af de mellemfristede frem-
skrivninger, hvor de finanspolitiske rammer fastlægges frem mod planlægningsho-
risonten, som aktuelt er 2030. Med finanslovforslaget for 2026 udmøntes det frie
prioriteringsrum i 2026, inkl. en finanspolitisk lempelse i 2026.
Der er hertil udarbejdet en oversigt over finansieringsinitiativer til nye forslag i fi-
nanslovforslaget for 2026,
jf. tabel 1.
Der indgår derfor ikke finansieringsforslag,
der er indarbejdet på forslag til finanslov for 2026, men som allerede er forudsat
anvendt til konkrete prioriteringer i særskilte politiske aftaler.
Tabel 1
Finansieringsinitiativer i finanslovforslaget for 2026
Initiativ
Beskrivelse
Provenu i 2026 (mio. kr.,
2026-pl)
Med Aftale om kompensation til boligejerne
og fortsat tryghed om boligbeskatningen fra
2020 blev der afsat en ramme på 135 mio. kr.
(2026-niveau) årligt fra 2024 og frem, der er
målrettet at forbedre vilkårene for pensioni-
Ramme til pensionister
ster, der bor i ejerbolig eller lejebolig. Med fi-
nanslovforslaget for 2026 foreslår regeringen
at anvende rammen til at medfinansiere en
nedsat egenbetaling for kommunal madser-
vice.
Regeringen har med det statslige arbejdspro-
gram foreslået, at der gennemføres admini-
Administrationsbespareler
strationsbesparelser i staten for mindst 5,5
mia. kr. frem mod 2030.
Der har været afsat en teknisk reserve til
OECD-aftalen om international beskatning.
Omprioritering af teknisk reserve til
Med finanslovforslaget foreslår regeringen at
OECD-aftalen om international be-
omprioritere reserven med henblik på at fi-
skatning
nansiere nye initiativer på finanslovforslaget
for 2026.
Regeringen har med Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og
Beskæftigelsesreform
Radikale Venstre i april 2025 indgået
Aftale
om en reform af beskæftigelsesindsatsen,
der
tilvejebringer et provenu fra 2026 og frem.
135,0
800,0
1.840,0
884,3
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en redegørelse for alle finansieringsinitiativer til nye forslag i finanslovsforslaget for 2026
3067301_0002.png
Side 2 af 3
Dette provenu indgår som finansiering i fi-
nanslovforslaget for 2026.
I december 2018 indgik regeringen, Venstre,
Liberal Alliance, Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti Aftale om ram-
merne for en helhedsorienteret indsats for
borgere med komplekse problemer (HOI).
Der blev herefter afsat 112,8 mio. kr. (2023-
Reserve til helhedsorienteret ind-
pl) i perioden 2023-2026 til udmøntningen.
sats
Regeringen har sidenhen indgået aftale om
en ny beskæftigelsesreform og præsenteret
et udspil til en værdighedsreform. Indholdet af
reformerne er til dels rettet mod de samme
målgrupper, som var i fokus i de tidligere pla-
ner om helhedsorienteret indsats. Derfor fore-
slås det på FFL26 at nedskrive den tilbage-
værende reserve med 20,7 mio. kr. i 2026.
Med finanslovforslaget lægges der op til at
nedskrive ESS-reserven. Det forventes, at
specialeplanlægning vil træde senere i kraft.
Dertil er målgruppen snævrere end ved etab-
lering af reserven. Endelig er det forudsat, at
de påtænkte statslige opgaver håndteres ved
Reserve til evaluering af det speci- omprioritering af eksisterende opgaver i So-
aliserede socialområde
cial- og Boligstyrelsen. Reserven til evalue-
ring af det specialiserede socialområde ned-
skrives derfor med 52,1 mio. kr. i 2026, 17,0
mio. kr. i 2027, 17,4 mio. kr. i 2028 og 18,8
mio. kr. i 2029. Der er forsat ca. 90 mio. kr. i
2026 og 60 mio. kr. årligt i 2027 og frem til
specialeplanlægning.
Regeringen præsenterede i juni 2025 sam-
men med arbejdsmarkedets parter en ny
Certificeringsordningen
overenskomstbaseret erhvervsordning og ini-
tiativer mod social dumping.
Med finanslovsforslaget foreslår regeringen at
omprioritere 10,2 mio. kr. fra EUDP-puljen til
Omprioritering af EUDP-midler
at finansiere et rammeløft af forskningen i
GEUS, som ligeledes indgår i forskningsbud-
gettet.
Den Danske Klimaskovfond er ifm. finanslo-
ven for 2026 forhøjet med 22,2 mio. kr. i
2026, som finansierer klimaprojekter vedrø-
rende klimapåvirkning fra flyrejser forbundet
Budgetregulering af ministerierne
med statslige tjenesterejser foretaget i 2024.
baseret på klimapåvirkningen fra
Forhøjelsen er finansieret ved budgetregule-
flyrejser
ringer af ministeriernes driftsrammer baseret
på klimapåvirkningen af de enkelte ministeri-
ers flyrejser forbundet med tjenesterejser fo-
retaget i 2024.
Banedanmark og DSB er enige om overdra-
gelsen af koncessionsejerskabet vedr. salg af
kommercielle rettigheder på stationer og per-
Overdragelse af koncessionsejer- roner fra Banedanmark til DSB. Formålet er
skabet vedrørende salg af kommer- at øge det kommercielle provenu på området,
cielle rettigheder på stationer og
hvorved statens kontraktbetaling til DSB har
perroner fra Banedanmark til DSB kunnet reduceres, som har frigjort rum til en
opjustering af bevillingen til Banedanmarks
drift på 35,6 mio. kr. i 2026, 40,7 mio. kr. i
2027 og 46,8 mio. kr. fra 2028 og frem.
20,7
52,1
2,2
10,2
22,2
35,6
Anm.: 1) Provenuet fra
Aftale om foremkeling om målretning i sygedagpengesystemet
(marts 2024) indgår ikke i opgørelsen
over finansieringsinitiativer på FFL26, da det blev indbudgetteret på sidste års finanslov. Provenuet indgår
dog i det samlede provenu fra beskæftigelsesreformen.
Kilde: Finansministeriet
Derudover bemærkes det, at der på finanslovforslaget foretages tekniske justerin-
ger af bevillingerne, fx som følge af ændrede skøn og opdaterede oplysninger mv.
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en redegørelse for alle finansieringsinitiativer til nye forslag i finanslovsforslaget for 2026
Side 3 af 3
Disse tekniske justeringer er ikke medtaget i besvarelsen af spørgsmålet. Dertil fo-
retages der løbende omprioriteringer inden for de konkrete ministerområder mhp.
at sikre den mest effektive anvendelse af ressourcerne mv.
For de samlede ændringer af bevillingerne henvises der til hovedbevægelserne på
finanslovforslaget for 2026, der er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister