Finansudvalget 2024-25
L 224 Bilag 9
Offentligt
3061663_0001.png
Det Internationale Sekretariat
Notat om Økonomisk Redegørelse august 2025
Sammenfatning
Økonomiministeren præsenterer Økonomisk Redegørelse for Finansudval-
get d. 29. august 2025 kl. 13. I dette notat foreslår de økonomiske konsu-
lenter 10 vinkler, der kan danne udgangspunkt for spørgsmål på mødet eller
efterfølgende stilles skriftligt:
Vinkel 1: Er det i en højkonjunktur forsvarligt med en positiv flerårig finans-
effekt?
Vinkel 2: Er det fortsat relevant at bruge 2019 som basisår for de flerårige
finanseffekter?
Vinkel 3: Hænger det forhold, at den flerårige finanseffekt også opjusteres
i historiske år sammen med revisionen af nationalregnskabet?
Vinkel 4: Har Arbejderbevægelses Erhvervsråd ret i, at finanseffekterne i
august systematisk har været for høje?
Vinkel 5: Mener ministeren, at det er økonomisk ansvarligt med en opju-
stering af skønnet for antallet af offentligt ansatte på 3.000 personer i
2026 i forhold til maj-vurderingen?
Vinkel 6: Hvordan er en opjustering på 22,7 mia. kr. i 2026 i det offentlige
forbrug foreneligt med, at udgifterne holder sig inden for lofterne i 2026?
Vinkel 7: Prisudviklingen er én ting, men hvordan forholder ministeren sig
til det generelt høje danske prisniveau?
Vinkel 8: Vil metodeændringerne vedrørende selskabsskat og aktieind-
komstskat føre til større variationer i de strukturelle niveauer mellem frem-
skrivningerne?
Vinkel 9: Er det fortsat ministerens vurdering, at en stor del af den svage
produktivitetsudvikling afspejler midlertidige forhold?
Vinkel 10: Det konkluderes, at dansk erhvervsliv er relativt dynamisk i EU-
sammenhæng, men hvordan klarer dansk erhvervsliv sig i sammenligning
med USA?
Nedenfor gives et kort referat og samtidigt motiveres de 10 vinkler.
29. august 2025
Birgitte Smith Lange
Økonomisk
chefkonsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Kathrine Lange
Økonomisk
chefkonsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Kort referat af Økonomisk Redegørelse august 2025
Trods store forandringer i de globale handelsvilkår står dansk økonomi over-
ordnet set stærkt. Beskæftigelsen er høj og stigende, ledigheden er lav, og
inflationen har i længere tid været lav og stabil.
Side 1 | 8
L 224 - 2024-25 - Bilag 9: Notat fra de økonomiske konsulenter om Økonomisk Redegørelse, august 2025
3061663_0002.png
I perioden 2021-2023 var økonomien præget af en tydelig todeling, hvor den
indenlandske efterspørgsel og dele af eksporten gik tilbage. Aktiviteten – målt
ved værditilvæksten – faldt i store dele af økonomien, men stærke bidrag fra
medicinalindustrien medførte alligevel BNP-vækst i både 2022 og 2023. Si-
den har fremgangen i økonomien været mere bredt funderet.
Samlet set ventes BNP at stige med 1,4 pct. i år og 2,1 pct. næste år. Begge
år trækkes væksten op af fremgang i privatforbruget samt i den offentlige ef-
terspørgsel. Sammenlignet med de foregående år er bidraget fra medicinalin-
dustrien markant lavere, men dog fortsat betydeligt.
Prognosen indebærer en markant nedjustering af BNP-skønnet for 2025. Det
hænger blandt andet sammen med, at Danmarks Statistik har revideret de hi-
storiske nationalregnskabstal, hvormed økonomien målt ved bruttonational-
produktet i mængder (realt BNP) er vokset betydeligt mindre i perioden 2021-
2024 end hidtil opgjort. Sammen med de amerikanske toldforhøjelser og ned-
justerede forventninger for medicinalindustrien har det også givet anledning
til en betydelig nedjustering af væksten i 2025 på 1,5 pct.-point, mens væk-
sten er opjusteret med 0,7 pct.-point i 2026.
Den mere afdæmpede BNP-vækst igennem 2025 ændrer ikke ved, at økono-
mien stadig vurderes at befinde sig i en moderat højkonjunktur med et vist
pres på arbejdsmarkedet. Inflationen forventes fortsat at være lav med en
årsstigningstakt på 1,7 pct. i 2025 og 0,9 pct. i 2026. Den meget lave inflation
i 2026 skyldes særligt nedsættelsen af elafgiften til EU’s minimumssats.
Den strukturelle saldo
Det strukturelle saldo
1
svækkes fra 1,8 pct. af BNP i 2024 til -0,1 pct. af BNP i
2026, jf. tabel 1.
Tabel 1. Den strukturelle saldo
Procentpoint
Økonomiministeriet (august 2025)
Økonomiministeriet (maj 2025)
Justering siden maj
2024
1,8
2,1
-0,3
2025
1,0
1,0
0,0
2026
-0,1
0,7
-0,8
Kilde: Økonomiministeriet (maj 2025): Økonomisk Redegørelse maj 2025, Finansministeriet (juni
2025): Opdateret mellemfristet forløb juni 2025. Økonomiministeriet (august 2025): Økonomisk
Redegørelse august 2025.
1
Den strukturelle saldo er et beregnet mål for den underliggende stilling på de offentlige finanser
ved den givne finanspolitik. Den strukturelle saldo er i modsætning til den faktiske saldo søgt
renset for virkningen af konjunkturudsving og andre midlertidige forhold og er derfor et mere
retvisende mål for den underliggende stilling på de offentlige finanser.
Side 2 | 8
L 224 - 2024-25 - Bilag 9: Notat fra de økonomiske konsulenter om Økonomisk Redegørelse, august 2025
3061663_0003.png
Udviklingen i den strukturelle saldo dækker blandt andet over en markant
stigning i det offentlige forbrug. Realvæksten i det offentlige forbrug udgør så-
ledes 5,4 pct. i 2025 og 2,6 pct. i 2026. Det er væsentlig mere end den gen-
nemsnitlige årlige realvækst fra 2020-24 på knap 1 pct., se side 47.
Økonomiministeriet oplyser, at den underliggende strukturelle saldo i 2025 –
altså saldoen før politiske ændringer fra maj til august – stort set er uændret
sammenlignet med Økonomisk Redegørelse fra maj.
For 2026 er den underliggende saldo opjusteret med 0,1 pct. af BNP siden
maj. Med prioriteringerne på finanslovforslaget for 2026 mv. svækkes den
strukturelle saldo i 2026 imidlertid med 0,9 pct. af BNP. Samlet set nedjuste-
res skønnet for den strukturelle saldo i 2026 dermed med 0,8 pct. af BNP
sammenlignet med Økonomisk Redegørelse, maj 2025, jf. tabel 1.
Finans- og strukturpolitikkens stramningsgrad
Økonomiministeriet vurderer, at Danmark aktuelt befinder sig en i moderat
højkonjunktur. Således er såvel output- som beskæftigelsesgabene positive i
2025 og 2026. I forhold til maj-udgaven af Økonomisk Redegørelse er såvel
beskæftigelses- som outputgabet i 2026 opjusteret med 0,1 pct. point, men
stadig lavere end i 2025. Det betyder, at kapacitetspresset er aftagende, jf.
tabel 2.
Tabel 2. Kapacitetspresset er aftagende, men beskæftigelses- og out-
putgab er opjusteret i 2026
Procentpoint
2024
2025
2026
Beskæftigelsesgabet
Økonomiministeriet (august 2025)
Økonomiministeriet (maj 2025)
Justering siden maj
Outputgabet
Økonomiministeriet (august 2025)
Økonomiministeriet (maj 2025)
Justering siden maj
1,8
1,8
0,0
1,6
1,6
0,0
1,2
1,1
0,1
1,4
1,2
0,2
0,9
0,9
0,0
0,8
0,7
0,1
Kilde: Økonomiministeriet (maj 2025): Økonomisk Redegørelse maj 2025, Finansministeriet (juni
2025): Opdateret mellemfristet forløb juni 2025. Økonomiministeriet (august 2025): Økonomisk
Redegørelse august 2025.
Ministeriet har tidligere argumenteret for, at det i en fase med højkonjunktur
men med et aftagende kapacitetspres er nødvendigt med en stram finans- og
strukturpolitik, som samtidigt lempes i forhold til året før.
2
Det indebærer, at
2
Se eksempelvis Økonomisk Redegørelse december 2024.
Side 3 | 8
L 224 - 2024-25 - Bilag 9: Notat fra de økonomiske konsulenter om Økonomisk Redegørelse, august 2025
3061663_0004.png
den såkaldte ét-årige finanseffekt er positiv, mens den flerårige finanseffekt
bør være negativ.
Den ét-årige finanseffekt er positiv i 2025 og 2026
Den ét-årige finanseffekt afspejler, om den – aktivt besluttede – finans- og
strukturpolitik strammes eller lempes
i forhold til året før
3
. En positiv finansef-
fekt afspejler, at finans- og strukturpolitikken isoleret set øger kapacitetspres-
set, mens en negativ finanseffekt afspejler, at finans- og strukturpolitikken
mindsker kapacitetspresset.
Økonomiministeriet skønner, at finans- og strukturpolitikken med det frem-
lagte finanslovsforslag lempes i 2026 i forhold til 2025. Således er den ét-årig
finanseffekten positiv og på 0,4 procentpoint i 2026, det er en opjustering på
0,3 procentpoint siden maj 2025, jf. tabel 3.
Tabel 3. Finans- og strukturpolitikkens virkning på outputgabet (ét-årig
finanseffekt)
Procentpoint
2024
2025
2026
Økonomiministeriet (august 2025)
Økonomiministeriet (maj 2025)
Opjustering
-0,2
-0,2
0,0
0,6
0,8
-0,2
0,4
0,1
0,3
Kilde: Økonomiministeriet (maj 2025): Økonomisk Redegørelse maj 2025, Økonomi-
ministeriet (august 2025): Økonomisk Redegørelse august 2025.
Flerårig finanseffekt
Den flerårige finanseffekt måler virkningen af finans- og strukturpolitikken i
det pågældende år og de forudgående år sammenlignet med et fastlagt ba-
sisår. Det nuværende basisår er 2019, dvs. året før coronapandemien, som
ifølge Økonomiministeriet repræsenterer en situation tæt på en neutral kon-
junktur. Den flerårige finanseffekt er opjusteret i såvel 2024, 2025 og 2026 si-
den maj 2025, jf. tabel 4.
Tabel 4. Finans- og strukturpolitikkens virkning på outputgabet (flerårig
finanseffekt)
Procentpoint
2024
2025
2026
Økonomiministeriet (august 2025)
Økonomiministeriet (maj 2025)
Opjustering
-0,6
-1,1
0,5
-0,1
-0,3
0,2
0,2
-0,2
0,4
Kilde: Økonomiministeriet (maj 2025): Økonomisk Redegørelse maj 2025, Økonomi-
ministeriet (august 2025): Økonomisk Redegørelse august 2025
3
Finanseffekten afspejler alene effekten af den aktive politik og afspejler dermed ikke virkningen
af de såkaldt automatiske stabilisatorer, dvs. at udgifterne til arbejdsløshedsunderstøttelse ek-
sempelvis går ned i tilfælde af en højkonjunktur.
Side 4 | 8
L 224 - 2024-25 - Bilag 9: Notat fra de økonomiske konsulenter om Økonomisk Redegørelse, august 2025
3061663_0005.png
Økonomiministeriet skønner som tidligere, at den flerårige finanseffekt er ne-
gativ i 2025. I modsætning til tidligere er den imidlertid positiv i 2026. Det in-
debærer, at finans- og strukturpolitikken samlet set vurderes at øge det øko-
nomiske kapacitetspres i 2026 forhold til niveauet i basisåret, om end mini-
steriet bemærker, at stigningen er så lille, at politikken omtrent er neutral, se
side 47.
Vinkel 1.
Er det i en højkonjunktur forsvarligt med en positiv flerårig
finanseffekt?
Ifølge Finans- og Økonomiministeriet er det centralt, at finanspolitikken er til-
passet konjunktursituationen. I den forbindelse har ministerierne ofte lagt
vægt på, at den flerårige finanseffekt skulle være negativ
4
, når økonomien er
inde i en højkonjunktur. Finansudvalget kunne spørge ind til dette. Spørgs-
målet skal ikke mindst ses i lyset af opjusteringen af kapacitetspresset i 2026,
jf. tabel 2.
Vinkel 2.
Er det fortsat relevant at bruge 2019 som basisår for de flerårige
finanseffekter?
Vismændene har påpeget, at den flerårige finanseffekt ikke længere bør op-
gøres med 2019 som basisår, jf. ”Dansk
Økonomi efterår 2024”.
De fremhæ-
ver, at det er vanskeligt at foretage en retvisende vurdering af effekten af fi-
nanspolitikken i årene umiddelbart efter covid-19, og at 2019 efterhånden lig-
ger for langt tilbage til at udgøre et aktuelt sammenligningsgrundlag. Som
følge heraf har vismændene i deres seneste rapport anvendt 2023 som nyt
basisår. Ifølge vismændenes beregninger er den flerårige finanseffekt højere
i 2025, når den måles i forhold til 2023.
Udvalget kunne spørge ministeren, om det fortsat er fagligt velbegrundet at
anvende 2019 som basisår, samt hvornår Økonomiministeriet forventer at op-
datere referenceåret for beregningen af den flerårige finanseffekt.
Vinkel 3. Hænger det forhold, at den flerårige finanseffekt også opjusteres i
historiske år sammen med revisionen af nationalregnskabet?
Tabel 4 ovenfor viser, hvorledes den flerårige finanseffekt generelt er opju-
steret siden maj – dvs. også i 2024 og 2025. Finansudvalget kunne spørge til
dette, herunder om revisionen af nationalregnskabet har en betydning.
4
Se Økonomisk Redegørelse maj 2025 og december 2024.
Side 5 | 8
L 224 - 2024-25 - Bilag 9: Notat fra de økonomiske konsulenter om Økonomisk Redegørelse, august 2025
3061663_0006.png
Vinkel 4. Har Arbejderbevægelses Erhvervsråd ret i, at finanseffekterne i august
systematisk har været for høje?
Arbejderbevægelses Erhvervsråd (AE) udgav i februar 2025
en analyse,
der
viser, at skønnene for finanseffekterne i Økonomisk Redegørelse august og
december i en årrække systematisk har været for høje. AE fremfører, at det
risikerer at begrænse det finanspolitiske handlerum. Udvalget kunne spørge
ind til dette.
Vinkel 5.
Mener ministeren, at det er økonomisk ansvarligt med en opjustering af
skønnet for antallet af offentligt ansatte på 3.000 personer i 2026 i
forhold til maj-vurderingen?
I 2025 forventes en fortsat stigning i den offentlige beskæftigelse på 5.000
personer i forhold til 2024. Skønnet er uændret i forhold til maj-vurderingen.
I 2026 skønnes den offentlige beskæftigelse at stige med 3.000 personer,
hvilket er en opjustering på 3.000 personer i forhold til maj-vurderingen.
Vinkel 6.
Hvordan er en opjustering på 22,7 mia. kr. i 2026 i det offentlige forbrug
foreneligt med, at udgifterne holder sig inden for lofterne i 2026?
I forhold til maj-vurderingen er de nominelle offentlige forbrugsudgifter opju-
steret med 8,2 mia. kr. i 2025 og 22,7 mia. kr. i 2026, jf. s. 95. Samtidigt frem-
går det af august-vurderingen, at udgifterne med finanslovforslaget for 2026
og økonomiaftalerne med kommunerne og regionerne for 2026 holdes inden
for rammerne af udgiftslofterne for stat, kommuner og regioner, jf. s 94. Ud-
valget kan spørge, hvordan en opjustering på 22,7 mia. kr. i 2026 i det offent-
lige forbrug er foreneligt med uændrede udgiftslofter for 2026.
Det kan bemærkes, at når først lofterne for et nyt loftsår er vedtaget, kan Fi-
nansministeren kun i særlige tilfælde fremsætte et forslag til lov om ændring
af disse. Det følger af § 6, stk. 2, forslag til budgetlov (L 174, 2011-12), hvoraf
det i bemærkningerne præciseres, at: ”Af hensyn til systemets troværdighed
er det centralt, at de gældende udgiftslofter kun ændres i særlige tilfælde.”
Vinkel 7.
Prisudviklingen er én ting, men hvordan forholder ministeren sig til det
generelt høje danske prisniveau?
Økonomiministeriet skriver, at prisen på kaffe, chokolade samt okse- og kal-
vekød er steget forholdsvis mere i Danmark end i euroområdet, men at
forbrugerprisstigningerne på fødevarer i Danmark overordnet set er på linje
med prisstigningerne i euroområdet, se side 29.
Finansudvalget kunne spørge, hvorledes ministeren mere generelt forholder
sig til, at det danske prisniveau i hvert fald i 2022 ifølge OECD var det høje-
ste i EU27, jf. tabel 1.2 side 26 i
Eurostat-OECD Methodological Manual on
Purchasing Power Parities,
OECD 2024.
Side 6 | 8
L 224 - 2024-25 - Bilag 9: Notat fra de økonomiske konsulenter om Økonomisk Redegørelse, august 2025
3061663_0007.png
Vinkel 8.
Vil metodeændringerne vedrørende selskabsskat og aktieindkomstskat
føre til større variationer i de strukturelle niveauer mellem
fremskrivningerne?
I foråret 2025 ændrede Finansministeriet metoden til at beregne det struktu-
relle provenu fra selskabsskat og aktieindkomstskat. Den tidligere metode
byggede primært på den historiske udvikling, justeret for lovændringer. Den
nye tilgang tager i højere grad højde for underliggende strukturelle ændringer
i økonomien – eksempelvis den stigende indtjening fra merchanting og pro-
cessing i udlandet.
Finansudvalget kunne spørge, om denne metodeændring medfører større
variationer i det strukturelle provenu fra én fremskrivning til den næste, sam-
menlignet med den tidligere metode.
Vinkel 9.
Er det fortsat ministerens vurdering, at en stor del af den svage
produktivitetsudvikling afspejler midlertidige forhold?
Økonomiministeriet konkluderede i Økonomisk Redegørelse december 2024,
at ” En stor del af den svage produktivitetsvækst i de seneste år vurderes i
høj grad at afspejle midlertidige forhold.” Udvalget kunne spørge, om det for-
sat er ministerens vurdering. Spørgsmålet skal ses i lyset af, at revisionen af
nationalregnskabet har ledt til en kraftig nedjustering af væksten i timepro-
duktiviteten fra 2020 til 2024. Ifølge Økonomisk Redegørelse er væksten i
timeproduktiviteten næsten halveret, og ses der på timeproduktiviteten for
økonomien ekskl. medicinalindustrien, var niveauet i 2024 omtrent 3�½ pct. la-
vere end i 2020, jf. s. 34.
Det skal i den sammenhæng bemærkes, at det er vigtigt at tage højde for ud-
viklingen i bytteforholdet ved analyser af produktivitetsudviklingen. Økonomi-
ministeriet skriver, at nedjusteringerne af dansk BNP i nogen grad modgås af
en forbedring i bytteforholdet. Revisionen indebærer således relativt højere
priser på eksport i forhold til import. Dermed har én krones indkomst i Dan-
mark fået større købekraft.
Vinkel 10.
Det konkluderes, at dansk erhvervsliv er relativt dynamisk i EU-
sammenhæng, men hvordan klarer dansk erhvervsliv sig i
sammenligning med USA?
Økonomiministeriet konkluderer, at dansk erhvervsliv er relativt dynamisk i
EU-sammenhæng. De nævner, at højvækstvirksomheder f.eks. fylder mere i
Danmark, målt på andel beskæftigede, end i EU set under ét. Det gælder
både for unge højvækstvirksomheder og alle højvækstvirksomheder. Dan-
mark har også en relativt høj ”virksomhedsomsætning”, det vil sige en høj an-
del af virksomheder, som henholdsvis åbner og lukker, jf. s. 71-72. Udvalget
kunne dog spørge, hvordan Danmark klarer sig i sammenligning med USA,
Side 7 | 8
L 224 - 2024-25 - Bilag 9: Notat fra de økonomiske konsulenter om Økonomisk Redegørelse, august 2025
3061663_0008.png
samt hvorledes det forholder sig med virksomhedernes evne til at vækste sig
store.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 8 | 8