Finansudvalget 2024-25
L 224 Bilag 24
Offentligt
3063291_0001.png
§ 38. Skatter og afgifter
Forslag til finanslov 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 24: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
3063291_0002.png
§ 38 på Forslag til finanslov 2026 (FFL26)
Skøn for statens indtægter fra skatter og afgifter på FFL26 bygger på:
Budgetteringsforudsætninger pba. af konjunkturprognose i Økonomisk Redegørelse, august 2025.
Regnskabsoplysninger mv. fra Skattestyrelsens systemer frem til medio 2025.
Gældende skattelovgivning
herunder de dele af Reform af Personskat (december 2023), som
har virkning i 2026. Det omfatter bl.a. indførelse af en ny mellemskat, en ny topskat og en
toptopskat.
Regeringen foreslår en række forskellige skatteinitiativer på finansloven for 2026. Disse omfatter
bl.a. afskaffelse af chokolade- og sukkerafgiften pr. 1. juli 2026, midlertidig nedsættelse af den
almindelige elafgift til EU’s minimumssats i 2026 og 2027 samt indførelse af nulmoms på bøger
pr. 1. juli 2026. Virkningen af regeringens skatteinitiativer er indbudgetteret på FFL26.
2
L 224 - 2024-25 - Bilag 24: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
3063291_0003.png
1. Statens indtægter på § 38. Skatter og afgifter
Tabel 1
Mia. kr. (årets priser)
2024
Stats-
regnskab
2025
Skøn
aug. 25
445,1
-16,6
-4,0
-5,4
115,8
43,0
7,0
282,1
38,9
18,7
30,7
2026
FFL26
aug. 25
447,2
-16,8
0,0
-5,7
116,1
16,4
6,7
293,0
30,0
19,2
30,0
2025
2026
Forskel
2,2
-0,2
4,0
-0,3
0,3
-26,6
-0,3
10,9
-8,9
0,5
-0,6
Tabel 1 viser de skønnede statslige
indtægter (netto) på § 38 for 2025
og 2026 opgjort på finansårsform.
På FFL26 skønnes statens samlede
indtægter fra skatter og afgifter i
2026 at udgøre ca. 931 mia. kr.
(netto), hvilket er ca. 29 mia. kr.
mindre end det opdaterede skøn for
2025.
De lavere statslige indtægter i 2026
afspejler bl.a., at der skønnes lavere
indtægter fra pensionsafkastskat og
elafgift samt højere udgifter vedr.
ejendomsskattelån.
Højere indtægter fra især moms
trækker isoleret set i modsat retning.
Personskatter til staten (inkl. bo- og gaveafgift)
Børne- og ungeydelse
Tilbagebetaling vedr. ejendomsskatter
Grundskyld mv. af erhvervsejendomme etc.
Selskabsskat og kulbrinteskat
Pensionsafkastskat
Tinglysningsafgift mv.
Moms
Energi- og miljøafgifter mv.
Afgifter vedr. motorkøretøjer
Øvrige punktafgifter (nydelsesmidler, spil og lønsum mv.)
Renter mv., bøder, EU-tilskud
Lån ifm. med COVID-19 og ejendomsskatter
424,9
-16.,1
-3,3
-6,4
111,4
12,9
6,2
268,9
38,3
19,2
29,4
6,6
0,3
892,3
6,9
-1,6
960,5
6,5
-11,5
931,2
-0,5
-9,8
-29,3
I alt
NB! Forskellen i 4. kolonne er beregnet med afsæt i tal med flere decimaler end tallene i 2. og 3. kolonne.
3
L 224 - 2024-25 - Bilag 24: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
3063291_0004.png
2. Bevægelser i indtægtsskøn fra 2025 til 2026
Boks 1
Bidrag til højere indtægter i 2026 end i 2025
Moms (+10,9 mia. kr.):
Bidrag til lavere indtægter i 2026 end i 2025
Pensionsafkastskat (-26,6 mia. kr.):
Afspejler bl.a. en forventet stigning i det nominelle private forbrug på ca.
Der ventes forholdsvis høje statslige indtægter fra pensionsafkast-
3 pct. fra 2025 til 2026 ifølge
Økonomisk Redegørelse, august 2025
.
skatten på ca. 43 mia. kr. i 2025 baseret på de regnskabsførte
Samlet set skønnes momsgrundlaget at vokse med ca. 3¼ pct. fra
indbetalinger vedr. pensionsafkastet (opgjort ved lagerprincip) for
2025 til 2026.
indkomståret 2024. Samtidig skønnes der aktuelt mere moderate
indtægter på ca. 16�½ mia. kr. i 2026
bl.a. med afsæt i udviklingen
Personskatter til staten (+2,2 mia. kr.):
på de finansielle markeder i den forløbne del af 2025.
Udlån ifm. ejendomsskatter (-9,8 mia. kr.):
Afspejler helt overordnet primært, at de samlede personskatte-
indtægter (brutto) aktuelt skønnes at stige med godt 15�½ mia. kr. fra
2025 til 2026, mens kommuneafregningen forventes at stige med ca.
Der ventes aktuelt højere udgifter knyttet til udlån ifm.
13�½ mia. kr. Den forholdsvis beskedne stigning i statens personskatte-
ejendomsskatter i 2026 end i 2025. Det afspejler primært en
indtægter skal bl.a. ses i lyset af Reform af personskat (dec. 2023), hvor
forventning om, at staten i 2026 overtager alle pensionist- og
den nye mellemskat og toptopskatten samlet set ventes at indebære et
indefrysningslån stiftet i kommunerne.
mindreprovenu.
Energi- og miljøafgifter (-8,9 mia. kr.):
Tilbagebetaling vedr. ejendomsskatter mv. (+4,0 mia. kr.):
De lavere forventede indtægter fra energi- og miljøafgifter i 2026
skal primært ses i lyset af forslaget om en midlertidig nedsættelse
Der skønnes aktuelt tilbagebetalinger vedr. ejendomsskatter mv. på ca.
4 mia. kr. i 2025, mens der ikke ventes tilbagebetalinger i 2026.
af den almindelige elafgift til EU’s minimumssats på 0,8 øre/kWh.
Boks 1 giver et overblik over de
skatter og afgifter, der bidrager
til henholdsvis højere og lavere
statslige indtægter i 2026 end i
2025.
Skønnene for begge år er helt
overordnet baseret på
Økonomiministeriets seneste
konjunkturprognose, jf.
Økonomisk Redegørelse,
august 2025.
Skønnene tager herudover
afsæt i øvrige relevante data
herunder regnskabstal for
2025.
4
L 224 - 2024-25 - Bilag 24: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 9 og § 38. Skatteministeriet
3063291_0005.png
3. Regeringens skatteinitiativer
Tabel 2
Mio. kr. (2026-niveau)
Lavere beskatning af naturejendomme
Lavere beskatning af kolonihaver
Motionsfradrag mv.
Lavere tinglysningsafgift for realkreditbelåning af forsyningsnet
Afskaffelse af afgifter på chokolade, sukkervarer og kaffe
Ligestilling af søskendes børn med nær familie ifm. boafgiften
Nulmoms på bøger
Straksafskrivninger for egenudviklet software
Løft af godtgørelse til frivillige (
§
35)
Forhøjelse af standardfradrag for dagplejere (
§
20)
2026
-
5
235
2027
-
10
235
2028
105
10
235
2029
105
15
235
Tabel 2 giver et overblik over
regeringens skatteinitiativer.
Initiativerne omfatter bl.a.
afskaffelse af chokolade- og
sukkerafgiften pr. 1. juli 2026,
midlertidig nedsættelse af den
almindelige elafgift i 2026 og
2027 samt indførelse af
nulmoms på bøger pr. 1. juli
2026.
Initiativerne skønnes samlet
set at indebære et mindre-
provenu på ca. 9 mia. kr. i
2026
vel at mærke opgjort
efter automatisk tilbageløb og
ændret adfærd.
100
1.285
-
170
25
15
35
7.100
8.970
50
2.525
110
340
25
15
35
7.000
10.345
50
2.475
110
340
25
15
35
0
3.400
50
2.430
110
340
25
15
35
0
3.360
Midlertidig nedsættelse af almindelig elafgift til EU’s minimumssats
I alt
NB! Mindreprovenuerne er opgjort efter automatisk tilbageløb og ændret adfærd.
5