Finansudvalget 2024-25
L 224 Bilag 21
Offentligt
3063111_0001.png
REGERINGENS
UDVIKLINGSPOLITISKE
PRIORITETER
2026
Plan for udgiftsrammer for
udviklingssamarbejdet, 2026-2029
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0002.png
opsummering
Verden er i opbrud med store geopolitiske forskydnin­
ger. Stærke kræfter undergraver årtiers arbejde for
stabilt multilateralt samarbejde, demokrati og den
internationale retsorden. Samtidig er der flere kriser
end nogensinde, behovene er stigende, og den offi­
cielle globale udviklingsbistand er faldende. Der er der­
for behov for et solidt dansk udviklingssamarbejde, der
skaber strategiske alliancer og giver positive resultater
i vores partnerlande.
Den nye udviklingspolitiske strategi
”Verden i Opbrud –
Partnerskaber i Udvikling”
vil sammen med Handlings­
plan for Økonomisk Diplomati,
”Afrikas århundrede”
fra
2024, og den
”Udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi”
fra 2023 udstikke rammen for prioriteterne for
Danmarks udviklingssamarbejde for 2026. Det under­
streger vigtigheden af at integrere danske udenrigs­,
sikkerheds­, handels­ og udviklingspolitiske interesser.
Danmark vil fortsætte sin markante støtte til verdens
fattigste, men vi vil i højere grad også samarbejde med
vækstlande og lande kendetegnet ved fremgang og
stabilitet, hvor udviklingsmidlerne i højere grad kan
medvirke til at mobilisere og accelerere økonomisk
vækst. Størstedelen af de danske indsatser afsættes til
at fortsætte og styrke danske samt europæiske indsat­
ser i Afrika. Tyngden af vores bilaterale engagement
skal endvidere ligge hos vores naboer – først og frem­
mest Ukraine, men også EU’s østlige naboskab bre­
dere set samt Mellemøsten og Afrika. Men vi skal ikke
lukke øjnene for muligheder og udfordringer andre
steder.
Vi vil derfor også styrke vores partnerskaber i Asien,
Stillehavsregionen og Latinamerika, hvor det er rele­
vant. Et helt centralt element heri er vores myndigheds­
samarbejde og erhvervsinstrumenter. Samarbejdet
mellem danske myndigheder og deres søsterorga­
nisationer i strategisk udvalgte udviklingslande og
vækstøkonomier fremmer ligeværdige partnerskaber,
skaber alliancer i en ny geopolitisk tid og leverer mere
langsigtede og bæredygtige resultater. Samtidig arbej­
des der med rammevilkår, som også forbedrer danske
virksomheders adgang til nye markeder.
I 2026 vil vi styrke arbejdet gennem EU, som samlet set
er verdens største udviklingspolitiske aktør. Med bl.a.
EU’s Global Gateway­initiativer og Team Europa­
indsatser kan vi skabe resultater i en skala, der kan
være med til i højere grad at gøre EU og medlemsland­
ene, herunder Danmark, til en foretrukken partner
for udviklingslandene. I 2026 afsætter Danmark 300,0
mio. kr. til at fortsætte eksisterende og støtte nye
Global Gateway­ og Team Europa indsatser.
I en tid med et stigende antal globale kriser er det vig­
tigt for regeringen at fortsætte Danmarks solide
opbakning til det multilaterale system. Verden har
brug for et samlende FN, der kan levere på sine kerne­
opgaver: fred og sikkerhed, bæredygtig udvikling samt
menneskerettigheder. Regeringen støtter derfor op
om og er aktivt engageret i FN’s generalsekretærs
reforminitiativ ’UN80’, som handler om at skabe et FN,
der er mere effektivt, tidssvarende og leverer på nuti­
dens globale udfordringer.
Regeringens finanslovsforslag for 2026 har fire centrale
hovedspor for udviklingssamarbejdet: 1) Jobskabelse,
økonomisk vækst, handel og investeringer, 2) Respons
på konflikter, tvungen fordrivelse og irregulær migration,
3) Forsvar for demokrati og menneskerettigheder samt
4) Retfærdig, bæredygtig og grøn omstilling.
Indsatser og prioriteter inden for udviklingssamarbej­
det er ofte tværgående, og derfor skal de fire hoved­
spor ikke ses isoleret fra hinanden. På samme måde vil
øvrige fokusområder for udviklingsbistanden gå på
tværs af de ovennævnte hovedspor, eksempelvis ved
særligt fokus på at integrere økonomisk diplomati
med udviklingsindsatserne, når det er muligt, ligesom
der lægges op til fortsat at styrke samarbejdet gen­
nem EU. Endeligt vil der være fokus på kerneområder
som uddannelse og sundhed.
Regeringen prioriterer at afsætte 0,7 pct. af BNI til
udviklingssamarbejdet, hvilket på finanslovsforslaget i
2026 svarer til ca. 23,1 mia. kr. Hertil kommer efter­
reguleringen for 2024, således at der i alt afsættes ca.
23,3 milliarder kroner til udviklingssamarbejdet i 2026,
jf. tabel 1.
2
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0003.png
Tabel 1: Samlet ramme til udviklingsbistanden
(mio. kr., estimater)
FL25
Udviklingsbistand svarende til 0,7 pct. af BNI
1
Periodiseret efterregulering efter 2021
Efterregulering for realiserede udgifter i 2023
Efterregulering for realiserede udgifter i 2024
Samlet ramme for udviklingsbistanden i alt
Udgifter uden for § 6.3
-
-
-
-
-
-
-
-
Flygtningemodtagelse
Fællesskabsfinansieret EU-bistand over det alm. EU-budget
Forvaltning, styring og kontrol af udviklingsbistanden
DIIS
Dele af forsvarets og politiets internationale indsats
Udlodningsmidler til almennyttige organisationer
Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Andet (inkl. bl.a. bidrag til FN-organisationer mv.)
21.898,0
407,4
255,5
­
22.560,9
5.425,3
1.306,0
2.541,4
1.238,2
25,3
40,6
13,0
27,2
233,6
17.135,6
FFL26
23.103,1
1
­
­
211,3
23.314,4
5.109,2
639,5
2.941,9
1.264,2
21,5
34,5
12,3
27,8
167,5
18.205,3
§ 6.3. Bistand til udviklingslandene inkl. efterregulering
2
Anm.:
1
Opgørelsen af 0,7 pct. af BNI er baseret på skøn fra Økonomisk Redegørelse af maj 2025.
2
Differencer i summeringen skyldes afrunding.
3
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0004.png
Jobskabelse, økonomisk vækst,
handel og investeringer
Det danske udviklingssamarbejde vil fokusere på fællesmængden mellem
danske og vores partneres interesser. Her er integration af økonomisk
diplomati i indsatserne helt centralt. Vi ved, at økonomisk vækst løfter
lande og befolkninger ud af fattigdom og med et styrket samspil kan vi
både levere resultater, der skaber udvikling i vores partnerlande samt åbne
nye markeder og investeringsmuligheder for danske virksomheder.
Når Danmark bidrager til at skabe anstændige jobs, erhvervsvenlige
rammevilkår, retsstatsprincipper og bekæmpelse af korruption banes
vejen for stabile samfund med bæredygtig vækst. Det giver øgede mulig­
heder for danske virksomheders handelspotentiale og bidrager til mobili­
sering af private investeringer, som er afgørende for økonomisk vækst.
For at understøtte dette igangsætter regeringen en række initiativer for
perioden 2026­2029. Danmark vil nytænke de nuværende erhvervsinstru­
menter og udvikle nye for at imødekomme en konkret efterspørgsel fra
virksomhederne og partnerlande med fokus på mere sammenhængende
finansieringsmuligheder og bedre rådgivning om mulighederne for finan­
siering på udviklings­ og vækstmarkeder. Samtidig vil der blive igangsat
en intensiveret indsats for at skabe jobs særligt for at imødegå den store
mangel på jobs i udviklingslandene. Også her forudses et tæt samarbejde
med den private sektor om jobskabelse i det globale syd. Derudover skal
vi styrke bæredygtige værdikæder bl.a. gennem direkte rådgivning og
kapacitetsopbygning til virksomheder i særligt afrikanske lande.
Global Gateway­initiativer er centrale for at fremme investeringer i infra­
strukturprojekter med udgangspunkt i partnerlandenes behov. Private
investeringer er afgørende for at få infrastrukturinvesteringerne ud over
rampen. Derfor spiller danske virksomheder også en central rolle i de
danske indsatser som en del af EU’s udviklingssamarbejde. Ligesom vores
partnerlande efterspørger både et øget fokus på handel samt samarbejde
med danske virksomheder. De danske indsatser gennem Impact Fund
Denmark (IFDK, tidl. Investeringsfonden for Udviklingslande) er konkrete
eksempler på integration af udvikling og økonomisk diplomati, hvor rege­
ringen i 2026 fortsætter sit stærke engagement og afsætter 700,0 mio. kr.
til IFDK.
Endvidere seksdobles garantirammen til ordningen for udviklingsgarantier
under IFDK fra 2,0 mia. kr. til 12,0 mia. kr. frem mod 2030. Instrumentet
har vist potentiale til markant at kunne opskalere og geare investeringer
i udviklingslandene og gøres derfor nu permanent. Der forventes at blive
mobiliseret mere end 27,0 mia. kr. til bæredygtige og grønne investeringer
bl.a. til klimafinansiering, jobskabelse og vækst og med et særligt fokus på
Afrika.
4
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0005.png
Eksempler på initiativer på FFL26
Udvalgte indsatser inden for de nye erhvervsinstrumenter
og jobskabelsesindsatser:
·
850,0 mio. kr. til nye og målrettede
erhvervsinstrumenter for at styrke
mobiliseringen af private investeringer
i udviklingslandene.
·
100,0 mio. kr. til indsatser vedrørende
unge og jobskabelse, hvor der fokuse-
res på at fremme privatsektordrevet
vækst. I tilrettelæggelsen af indsatsen
vil muligheden for et evt. samarbejde
med danske virksomheder om faglærte
uddannelser og jobs blive afsøgt.
·
60,0 mio. kr. til et projekt i Nigeria til
opstart af nye, flerårige værdikæde-
indsatser med fokus på bæredygtig
vækst og jobskabelse i den offentlige
og private sektor. Dette supplerer
eksisterende initiativer, der skal
hjælpe med at understøtte regionens
handelsmuligheder.
·
80,0 mio. kr. til et projekt i Uganda
med fokus på at skabe job og vækst
i den private sektor. Indsatserne vil
ske i krydsfeltet mellem bæredygtig
økonomisk udvikling og økonomisk
diplomati gennem fremme af handel,
investeringer, overførsel af viden og
udveksling med danske virksomheder
og andre aktører.
Garantiinstrumentet
under
IFDK gøres
permanent
og
rammen løftes frem mod
2030 fra 2,0 mia. kr. til 12,0
mia. kr. Det forventes at
mobilisere mere end 27,0
mia. kr. til grønne og bære­
dygtige investeringer.
700,0 mio. kr. til
IFDK
hvoraf 450,0 mio.kr.
allokeres som generelt
kapitalbidrag, 150,0 mio. kr.
til investeringer i Ukraine
og 100,0 mio. kr. til Afrika­
faciliteten.
Åbning af
regionalt
innovationscenter i
Afrika
med fokus på
innovation, entreprenør­
skab og akademisk
vidensdeling.
300,0 mio. kr. til at fortsætte
og starte
Global Gateway-
og Team Europa indsatser.
Konkret planlægges bl.a.
støtte til EU Global Gateway­
indsats i Etiopien med fokus
på fremme af grønne han­
delskorridorer og bæredygtig
økonomisk vækst.
5
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0006.png
Respons på konflikter, tvungen fordrivelse
og irregulær migration
Konflikt, tvungen fordrivelse og irregulær migration er blandt vor tids
største udfordringer, og mere end 300 mio. mennesker har brug for
humanitær bistand. Antallet af konflikter er steget markant de seneste år,
og det internationale humanitære system er under massivt pres.
Ruslands fuldskala­invasion af Ukraine fortsætter og medfører store lidel­
ser for det ukrainske folk. Ukraine står fast i sin frihedskamp og kæmper
hver dag for sin egen og Europas frihed og sikkerhed. Det er forsat en
prioritet for regeringen at fastholde Danmark som en af de mest markante
bidragsydere til Ukraine. Derfor øger regeringen Ukrainefondens civile
støtte til samlet 1,8 mia. kr. i 2026. Det kommer i tillæg til det markante
danske bidrag til Ukraine gennem EU’s udviklingsbistand.
Tabel 2: Ukrainefonden (midler til Ukraine og øvrige østlige naboskabslande)
(mio. kr., estimater)
FL25
1. Early recovery og genopbygning i Ukraine
(herunder naboskabsprogram, humanitær­udviklingsnexus, freds­ og stabiliserings­
indsatser, indsatser gennem Investeringsfonden for Udviklingslande mv.)
Genopbygning i Ukraine inkl. donationsspor
Reformindsatser (Naboskabsprogrammet, herunder anti-korruption mv.)
Ukraine-facilitet under Investeringsfonden for Udviklingslande
Makrofinansiel støtte til Ukraine (renter)
Ukraine-indsatser under Danida Sustainable Infrastructure Finance
Humanitære indsatser
2. Regionale indsatser inkl. Ukraine
(herunder naboskabsprogram i Georgien, Moldova)
Freds- og stabiliseringsindsatser i østlige naboskabslande
(freds- og stabi-liseringsfondens civile del)
Reform-indsatser i Georgien (Naboskabsprogrammet) + Moldova
Målrettede menneskerettighedsindsatser (DIGNITY og IMR)
Øvrige naboskabslande, Demokratifonden og regionale indsatser
I alt
Regeringen vil med finanslovs­
forslaget for 2026
prioritere
at
opjustere sit bidrag til
Ukraine-
fondens
civile støtte.
FFL26
1.385,0
835,0
100,0
105,0
100,0
40,0
205,0
315,0
50,0
110,0
9,0
146,0
1.700,0
1.485,0
885,0
100,0
150,0
100,0
60,0
190,0
315,0
50,0
110,0
11,0
144,0
1.800,0
6
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0007.png
Krigen i Gaza har varet i snart to år med katastrofale humanitære konse­
kvenser for områdets 2,1 million indbyggere. Efter mere end to års krig
har situationen i Sudan udviklet sig til en af verdens største humanitære
kriser med det højeste antal af fordrevne på verdensplan. Situationen i
Syrien har ændret sig dramatisk med fortsat behov for humanitære ind­
satser i Syrien og regionen. Det er blot nogle af mange eksempler på de
konflikter og humanitære katastrofer, som vi ser i dag. Derfor har regerin­
gen besluttet at øge rammen for humanitære indsatser i akutte og lang­
varige kriser med 50,0 mio. kr. til i alt 1.081 mio. kr. Danmark vil hermed
understøtte evnen til rettidig og effektiv respons i en tid, hvor det interna­
tionale humanitære system er under forstærket pres.
Dertil kommer, at mange mennesker migrerer fra deres hjemlande i håbet
om et bedre liv pga. konflikter, naturkatastrofer og klimarelaterede udfor­
dringer. Derfor arbejder Danmark sammen med ligesindede EU­med­
lemslande for at finde nye løsninger på migrationsudfordringerne og
skabe bedre vilkår og fremtidsudsigter for mennesker der, hvor de ophol­
der sig. I 2026 vil regeringen styrke de danske nærområde­ og migra­
tionsindsatser med yderligere 50,0 mio. kr. Indsatserne fokuserer bl.a. på at
styrke migrations­ og asylsystemer, herunder udsendelse og reintegration,
bekæmpe menneskesmugling og menneskehandel samt sikre beskyttelse
og bedre vilkår for migranter i lande langs migrationsruterne.
Et gennemgående fokus for Danmark er en større samtænkning af ind­
satser, så den humanitære bistand i så høj grad som muligt komplimente­
res af en mere langsigtet udviklingsindsats. Det skyldes bl.a. at tvungen
fordrivelse ofte resulterer i langvarige udviklingsmæssige udfordringer
for såvel de fordrevne som deres værtssamfund. Derudover er det i stadig
højere grad nødvendigt at mobilisere ny og privat finansiering, bl.a. gen­
nem samarbejde med filantropiske fonde i takt med, at gabet mellem ver­
dens humanitære behov og den tilgængelige finansiering bliver stadig
større og mere uholdbar. Derfor afsættes 200,0 mio. kr. i 2026 til at støtte
lokalt forankrede, langsigtede indsatser i skrøbelige områder og lande.
Udover et direkte samarbejde med fondene kan det bl.a. omfatte støtte til
udvikling af nye finansieringsformer som blended finance, forsikrings­
ordninger, garantistillelse mv. Samtidig taler meget for, at der i det inter­
nationale humanitære system gennemføres markante initiativer med
fokus på en endnu mere effektiv og skarpt prioriteret respons koblet med
langsigtede indsatser og med et stærkt fokus på at bringe lokale aktører
i spil.
7
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0008.png
Eksempler på initiativer på FFL26
Rammen for
humanitære indsatser
i akutte og langvarige kriser er
øget med 50,0 mio. kr. til samlet ca. 1,1 mia. kr. for yderligere at underbygge
evnen til
rettidig og effektiv respons
i en tid med store usikkerheder.
Støtte til nye indsatser, der bidrager til
mobilisering af innovativ finansiering
til støtte for lokalt forankrede, langsigtede indsatser i skrøbelige områder og
lande.
Flere midler til Freds- og Stabiliseringsfonden
til langsigtede stabiliserings­
indsatser og strategisk respons, når kriser og behov opstår.
Bidraget til
migrations- og nærområdefonden
opjusteres med 50,0 mio. kr.
til samlet 750,0 mio. kr. i 2026 for bl.a. at understøtte
rutebaserede
migrationsindsatser
f.eks. i Nordafrika og Syrien.
Styrket indsats
for flygtninge, internt fordrevne og berørte værtssamfund
i
Syrien, Libanon
og
Jordan.
Indsatserne forventes særligt at fokusere at
hjælpe de tilbagevendte syriske flygtninge, internt fordrevne og de mange
udsatte syrere, der mangler basale services og bedre levevilkår.
8
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0009.png
Forsvar for demokrati og
menneskerettigheder
Det er i Danmarks interesse at føre en udviklingspolitik med udgangspunkt
i de værdier og principper, som vi selv er rundet af. Derfor fortsætter
Danmark kampen for ligestilling, tro­ og religionsfrihed, uafhængige
civilsamfund, bekæmpelse af tortur og korruption, inklusion af unge,
kvinder, oprindelige folk, mennesker med handicap og andre minoritets­
grupper.
Regeringen afsætter i 2026 flere midler til centrale menneskerettigheds­
partnere som International Work Group for Indigenous Affairs (IWGIA),
der arbejder med at fremme, beskytte og forsvare oprindelige folks ret­
tigheder samt Dansk Institut mod Tortur (DIGNITY), der arbejder for at
bekæmpe og forebygge tortur.
Uafhængige og bæredygtige civilsamfund er en forudsætning for demo­
krati, både i forhold til at holde magthavere til ansvar og som ramme for
menneskers deltagelse, indflydelse og udvikling. Civilsamfundsengage­
ment er en værdi i sig selv. Civilsamfundets råderum skal derfor beskyttes
og styrkes, ikke mindst i form af digital beskyttelse og beskyttelse mod
forfølgelse og overgreb. Derfor øger Danmark støtten til et stærkt,
uafhængigt og mangfoldigt civilsamfund i 2026 og afsætter mere end
50,0 mio. kr. ekstra til de danske puljeordninger. Vi skal støtte dem, der
kæmper for demokratisk selvbestemmelse, ligesom det er i vores interesse
at respondere på den stigende mis­ og desinformation.
Civilsamfundsstøtten er også et vigtigt instrument til at levere humanitær
bistand, langsigtet udvikling og lokale løsninger. Danmark støtter også
folkelige og sociale bevægelser i udviklingslandene. Det er vigtigt, at
dansk støtte derved går både til og gennem civilsamfundet. Civilsamfunds­
støtten bidrager til effektive og lokalt forankrede løsninger. Der leveres
lokale løsninger på lokale problemer, særligt i svære kontekster.
Regeringen
opjusterer
i 2026
støtten til forskellige indsatser,
der bl.a. kan bidrage til opbyg­
ningen af stadig flere
frie
og
demokratiske stater,
forbedring
af retstilstanden,
civilsamfundets
råderum
samt fremme af respekten
for
menneskerettigheder
i
udviklingslandene.
9
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0010.png
Udvalgte initiativer på FFL26
De
strategiske partner-
skaber
forlænges til 2026
med samlet 1.264,0 mio. kr.
Det årlige bidrag til
International Work Group
for Indigenous Affairs
(IWGIA)
opjusteres til 25,0
mio. kr. Bevillingen muliggør
bl.a. IWGIAs arbejde med at
fremme, beskytte og forsvare
oprindelige folks rettigheder,
deriblandt IWGIAs under­
støttelse af FN’s Special­
rapportør for Oprindelige
Folks Rettigheder.
Det årlige bidrag til
International Rehabilitation
Council for Torture Victims
(IRCT)
opjusteres til
10,0 mio. kr. Bevillingen
støtter IRCTs globale netværk
af professionelle rehabilite­
ringscentre for torturofre.
Dertil arbejder IRCT målrettet
med at forbedre lovgivning
og politiker til forebyggelse
og retsforfølgelse af tortur,
inklusiv ratificering og
implementering af FN’s
torturkonvention.
Bidrag til
puljeordningerne
Civilsamfund i Udvikling
(CISU), Center for Kirkeligt
Udviklingssamarbejde (CKU),
Dansk Ungdoms Fællesråd
(DUF) og Danske Handicap­
organisationer (DH) opjusteres
med 56,5 mio. kr.
Der afsættes 50,0 mio. kr.
til indsatser i
Vestbalkan,
der bl.a. forventes at
fokusere på styrkelse af
civilsamfund, frie medier
og social samhørighed.
10
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0011.png
en retfærdig, bæredygtig og
grøn omstilling
Danmark er et grønt foregangsland, der i ord og handling støtter det
multilaterale samarbejde om klima, vand, miljø og udvikling, ligesom vi
er en væsentlig bilateral partner på det grønne område. Samtidig er der
et enormt potentiale inden for grøn omstilling og bæredygtig energi,
særligt i afrikanske lande.
Globalt er klima­ og miljødagsordenen under pres i den nuværende geo­
politiske kontekst. Samtidig har Danmark de seneste år fastsat ambitiøse
mål for den grønne udviklingsbistand, som bl.a. har støttet bilaterale ind­
satser samt mobilisering af privat finansiering til investeringer i grøn
omstilling og klimatilpasning i udviklingslandene gennem bl.a. Impact
Fund Denmark og de multilaterale udviklingsbanker. Afrikansk lederskab
på grøn omstilling og mobilisering af midler er helt centralt, og derfor vil
Danmark i 2026 opjustere bidraget til Den Afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
med 40 pct.
Danmarks rolle som frontløber på mobilisering af klimafinansiering til
udviklingslandene styrker også rollen som brobygger og troværdig part­
ner i de internationale klimaforhandlinger og bidrager til at trække de
øvrige partnere i en mere ambitiøs retning, ikke mindst ift. de multilaterale
udviklingsbanker, hvor Danmark fortsat vil presse på for høje ambitioner
for klimafinansiering.
Danmark vil i 2026 fastholde sin centrale position som grønt foregangs­
land på et tidspunkt, hvor mange andre lande går i den anden retning.
Regeringen holder derfor fast i målsætningen om at afsætte 30 pct. af §
6.3
Bistand til udviklingslandene
til klimabistand, svarende til ca. 5,5 mia.
kr.,
jf. tabel 3.
En del af klimaindsatserne vil også være relevante for miljø,
natur, skov, vand og biodiversitet. Samtidig forventes der at være yderli­
gere grønne indsatser, udover de som tæller med ift. klimamålet, bl.a. ind­
satser inden for drikke­ og spildevandsforsyning og cirkulær økonomi.
Med denne målsætning vil Danmark være godt placeret til at kunne levere
et ambitiøst bidrag til klimafinansieringen til udviklingslandene og målet
på mindst 300 mia. USD fra 2035 som vedtaget på COP30. Samtidig fast­
holdes den danske profil på klimatilpasning ved at målrette ca. 60 pct. af
klimabistanden til tilpasningsindsatser, som muliggør, at Danmark også
fremadrettet giver et solidt bidrag til afbødning af konsekvenser af klima­
forandringerne hos de fattigste og mest sårbare.
De globale udfordringer med klimaforandringer, pandemier, reduceret
biodiversitet, øget forurening og fødevareusikkerhed forstærker hinan­
den og rammer særligt de fattigste lande. Derfor vil en række indsatser i
30 procent af § 6.3
Bistand til
udviklingslandene
afsættes i
2026 til
klimabistand.
11
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0012.png
2026 have fokus på bæredygtig omstilling, herunder klimatilpasset land­
brug og bæredygtige fødevaresystemer. Hertil fortsættes centrale indsat­
ser inden for afskovning, adgang til vand og vedvarende energi.
Tabel 3: Klimabistand
(mio. kr., estimater)
FFL25
Bilaterale landeprogrammer, strategiske partnerskaber med civilsamfundsorganisationer mv.
Global Grøn Omstilling
Østlige naboskabsprogram og regionalt program vedr. klima, konflikt, fordrivelse og
irregulær migration med særligt fokus på Sahel og Afrikas Horn.
Indsatser til sikring af energi­ og vandressourcer samt miljøbidrag og modstandsdygtighed
mod klimaforandringer mm. (Den Grønne Klimafond (GCF), Den Globale Miljøfacilitet (GEF),
Fonden for de mindst udviklede lande, IRENA støtte til energiomstilling i udviklingslande,
Just Transition m.m.)
Privatsektorinstrumenter, myndighedssamarbejde og netværksinitiativer (Investerings­
fonden for Udviklingslande (IFU), Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF), Den
Nordiske Udviklingsfond (NDF), Partnering for Green Growth and Global Goals (P4G), World
Ressource Institute (WRI) m.m.)
Multilaterale udviklingsorganer og udviklingsbanker
I alt
Klima andel af § 6.3. Bistand til udviklingslandene (pct.)
1.486,2
265,0
369,0
1.107,8
FFL26
1.620,8
265,0
398,3
1.298,1
1.193,0
1.062,9
802,1
5.223,1
30 pct.
824,3
5.469,3
30 pct.
Anm.:
1
I forlængelse af igangværende reformer af Verdensbanken samt de regionale udviklingsbanker, indgår andele af de danske bidrag
hertil som grøn bistand, med afsæt i organisationernes rapporterede bidrag til klimaindsatserne.
Eksempler på initiativer på FFL26
Der afsættes 1,1 mia. kr. til
Den Afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
til den 17. genopfyldning for perioden 2026­2035. Dette er en markant
stigning på 40 pct. ift. seneste genopfyldning. AfDF leverer
langsigtede
udviklingsresultater
i de afrikanske lande med særligt fokus på
retfærdig og grøn omstilling, biodiversitet samt fødevaresikkerhed.
Der afsættes 80,0 mio. kr. til
nye indsatser i Sydafrika,
hvor der med
det ene projekt arbejdes med
bæredygtige værdikæder
inden for bl.a.
kritiske råstoffer og med det andet projekt støtter NaturAfrica­initiativer,
hvor der arbejdes med
biodiversitet.
Der afsættes 100,0 mio. kr. til
Fonden for de mindst udviklede lande
(LDCF).
Bidraget til LDCF understøtter Danmarks prioritet om at yde
finansiering til
klimatilpasning
til de mest
sårbare lande.
12
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0013.png
Sundhed og uddannelse
Udover de nævnte fire hovedspor vil der i 2026 også være fokus på fortsat
markant dansk støtte til uddannelse og sundhed.
Adgang til kvalitetsuddannelse er afgørende for at bryde den negative
spiral og er samtidig en forudsætning for økonomisk udvikling og demo­
kratisk deltagelse. Danmark vil fortsat investere i opbygningen af stærke
og effektive uddannelsessystemer – både gennem vores multilaterale
engagement og i tæt samarbejde med civilsamfundet. Regeringen vil
fortsætte arbejdet med et styrket fokus på udveksling af unge studerende
samt udmøntning af program for partnerskab for viden og innovation.
Endeligt vil der fortsat være fokus på sundhedsområdet, herunder særligt
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR). Adgang til sund­
hedsydelser er afgørende for velfungerende samfund, og Danmark står
stærkt på sundhedsområdet med en ekspertise, der anerkendes interna­
tionalt. Fra forebyggelse og behandling af sygdomme, herunder kroniske
sygdomme, til kampen mod antibiotikaresistens og pandemier. I 2026
planlægges f.eks. ny støtte til et Team Europa­initiativ med fokus på lokal
produktion af vacciner og lægemidler.
Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR) er under stigende
pres, og derfor vil Danmark fortsat være en af bannerførerne i kampen for
kvinder og pigers ret til at bestemme over egen krop. Vi vil fortsat støtte
organisationer, der globalt arbejder for at sikre SRSR og lokalt leverer
seksuelle og reproduktive sundhedsydelser såsom adgang til prævention
og seksualundervisning samt sikre fødsler og aborter til de mest sårbare
befolkningsgrupper.
Regeringen vil fra 2026
opjustere
det årlige bidrag til
Den Interna-
tionale Sammenslutning for
Familieplanlægning (IPPF),
som
er en paraplyorganisation for ca.
150 nationale familieplanlægnings­
organisationer og har en ledende
rolle som global fortaler for seksuel
og reproduktiv sundhed og rettig­
heder (SRSR) samt til
MSI Repro-
ductive Choices,
som fremmer
SRSR med særligt fokus på adgang
til prævention og sikker abort i
udviklingslandene.
13
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0014.png
Eksempler på initiativer på FFL26
Der afsættes midler til tre forskellige indsatser,
som har til formål at understøtte gennemførelsen
af
uddannelsesforløb
og
kompetenceudvikling
for stipendiater fra lande, der indgår i et udviklings­
samarbejde med Danmark samt at understøtte
langsigtede
partnerskaber
imellem universiteter
i Danmark og danske partnerlande i Afrika.
14
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0015.png
bilag
Oversigt over udviklingsbistanden på forslag til finanslov 2026
FL25
2025
06.31.
06.31.79.
Reserver
Reserver og budgetreguleringer
-398,2
-398,2
­
­398,2
5.733,9
1.960,0
150,0
40,0
100,0
100,0
­
100,0
250,0
­
100,0
75,0
45,0
50,0
450,0
250,0
­
250,0
450,0
225,0
­
­
­
15,0
10,0
200,0
40,0
3,0
37,0
45,6
45,6
FFL26
2026
13,4
13,4
13,4
­
6.074,5
2.235,0
150,0
250,0
335,0
­
­
55,0
150,0
150,0
100,0
75,0
60,0
180,0
180,0
400,0
­
150,0
610,0
250,0
50,0
25,0
15,0
15,0
105,0
150,0
45,0
3,0
42,0
-
­
BO1
2027
-
-
­
­
6.071,6
2.247,3
200,0
450,0
55,0
­
­
­
250,8
150,0
100,0
­
­
100,0
361,5
400,0
­
180,0
582,0
225,0
37,0
25,0
15,0
15,0
115,0
150,0
45,0
3,0
42,0
-
­
BO2
2028
-
-
­
­
6.131,9
2.243,4
­
300,0
­
­
­
­
651,7
150,0
100,0
­
­
50,0
651,7
340,0
­
­
573,0
225,0
28,0
25,0
15,0
15,0
115,0
150,0
45,0
3,0
42,0
-
­
­
960,0
50,0
­
­
545,0
225,0
­
25,0
15,0
15,0
115,0
150,0
45,0
3,0
42,0
-
­
BO3
2029
202,6
202,6
202,6
­
6.180,5
2.320,0
­
200,0
­
­
­
­
960,0
150,0
­
­
06.31.79.10. Reserve
06.31.79.20. Budgetregulering
06.32.
06.32.01.
Bilateral bistand
Udviklingslande i Afrika
06.32.01.10. Tanzania
06.32.01.11. Kenya
06.32.01.12. Uganda
06.32.01.15. Ghana
06.32.01.17. Burkina Faso
06.32.01.20. Mali
06.32.01.23. Øvrige indsatser i Afrika
06.32.01.24. Regionale indsatser i Vestafrika
06.32.01.27. Afrikaprogram for fred og bæredygtighed
06.32.01.28. Rwanda
06.32.01.30. Nigeria
06.32.01.31. Sydafrika
06.32.01.32. Øvrige indsatser der understøtter Afrikastrategien
06.32.01.33. Etiopien
06.32.01.34. Niger
06.32.01.35. Somalia
06.32.02.
Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
06.32.02.10. Indsatser i Syrien, Libanon og Jordan
06.32.02.11. Bangladesh
06.32.02.15. Øvrige indsatser i Asien og Mellemøsten
06.32.02.18. Øvrige indsatser i Latinamerika
06.32.02.19. Myanmar
06.32.02.20. Palæstina
06.32.02.21. Indsatser i Afghanistan og nærområder
06.32.04.
Personelbistand
06.32.04.10. Rådgiverbistand
06.32.04.12. Firmarådgivere
06.32.07.
Lånebistand
06.32.07.14. Gældslettelse til udviklingslandene
15
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0016.png
06.32.08.
Øvrig bistand
994,5
55,0
58,0
52,0
335,5
­
450,0
44,0
202,8
163,0
39,8
700,0
300,0
100,0
100,0
100,0
100,0
1.341,0
336,0
50,0
20,0
100,0
835,0
288,5
288,5
10,0
278,5
1.557,8
1.557,8
450,0
197,3
50,0
­
265,0
533,0
12,5
88,3
88,3
65,8
7,5
15,0
2.239,6
574,0
350,0
212,0
12,0
961,5
60,0
63,0
­
233,5
30,0
525,0
50,0
84,0
79,0
5,0
750,0
340,0
100,0
100,0
100,0
110,0
1.389,0
334,0
50,0
20,0
100,0
885,0
345,0
345,0
10,0
335,0
1.643,1
1.643,1
250,0
75,0
50,0
500,0
265,0
493,0
10,1
88,3
88,3
65,8
7,5
15,0
2.213,5
574,0
350,0
212,0
12,0
931,5
60,0
63,0
­
233,5
­
525,0
50,0
126,8
115,0
11,8
750,0
340,0
100,0
100,0
100,0
110,0
1.389,0
334,0
50,0
20,0
100,0
885,0
345,0
345,0
10,0
335,0
1.221,4
1.221,4
600,0
58,7
50,0
­
265,0
236,4
11,3
88,3
88,3
65,8
7,5
15,0
2.211,3
574,0
350,0
212,0
12,0
931,5
60,0
63,0
­
233,5
­
525,0
50,0
200,0
200,0
­
750,0
340,0
100,0
100,0
100,0
110,0
1.389,0
334,0
50,0
20,0
100,0
885,0
345,0
345,0
10,0
335,0
979,3
979,3
­
178,8
50,0
­
365,0
324,2
11,3
88,3
88,3
65,8
7,5
15,0
2.248,7
574,0
350,0
212,0
12,0
931,5
60,0
63,0
­
233,5
­
525,0
50,0
200,0
200,0
­
750,0
340,0
100,0
100,0
100,0
110,0
1.389,0
334,0
50,0
20,0
100,0
885,0
345,0
345,0
10,0
335,0
1.027,5
1.027,5
­
198,8
50,0
­
365,0
402,4
11,3
88,3
88,3
65,8
7,5
15,0
2.228,0
574,0
350,0
212,0
12,0
06.32.08.35. OHCHR ­ FN's Højkommissær for Menneskerettigheder
06.32.08.40. DIGNITY ­ Dansk Institut mod Tortur
06.32.08.60. Stabilisering og konfliktforebyggelse
06.32.08.70. Demokrati, menneskerettigheder og god regeringsførelse
06.32.08.75. Internationale sundhedskriser
06.32.08.80. Freds­ og Stabiliseringsfonden
06.32.08.85. Institut for Menneskerettigheder (IMR)
06.32.09.
Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram
06.32.09.10. Dansk­arabiske partnerskabsaftaler
06.32.09.20. Øvrige indsatser
06.32.10.
Nærområde- og migrationsfonden
06.32.10.13. Reform af det europæiske asylsystem inkl. udsendelse
06.32.10.14. International Organisation for Migration (IOM)
06.32.10.15. Fremme af fælleseuropæiske migrationsindsatser
06.32.10.16. Fremtidens flygtningerespons
06.32.10.18. Regionale indsatser langs migrationsruterne
06.32.11.
Ukraine, EU’s øvrige naboskabslande
og Den Ny Demokratifond
06.32.11.10. Programindsatser
06.32.11.15. Programindsatser i Vestbalkan
06.32.11.20. Øvrige indsatser
06.32.11.35. Makrofinansiel støtte til Ukraine
06.32.11.40. Genopbygning i Ukraine
06.33.
06.33.01.
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01.11. Strategiske initiative
06.33.01.12. Puljeordninger og netværk
06.34.
06.34.01.
Naturressourcer, energi og klimaforandringer
Naturressourcer, energi og klimaforandringer
i udviklingslande mv.
06.34.01.25. Den Grønne Klimafond (GCF)
06.34.01.40. Energi­ og vandressourcer mv.
06.34.01.50. FN's Miljøprogram (UNEP)
06.34.01.60. Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
06.34.01.70. Global Grøn Omstilling
06.34.01.75. Miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klimaforandringer
06.34.01.85. Ozonfonden
06.35.
06.35.01.
Oplysningsvirksomhed
Oplysning i Danmark mv.
06.35.01.13. Oplysningsvirksomhed
06.35.01.17. Seminarer, kurser, konferencer mv
06.35.01.18. Evaluering
06.36.
06.36.01.
Multilateral bistand gennem FN mv.
De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.10. FN's Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.14. FN­byen
06.36.01.16. FN's Resident Coordinator­system
16
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0017.png
06.36.02.
06.36.03.
De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
Befolkning, Sundhed og Ligestilling
173,0
173,0
990,0
350,0
220,0
70,0
75,0
40,0
­
200,0
35,0
335,0
250,0
85,0
167,6
125,0
27,6
15,0
1.591,8
986,5
150,0
812,7
­
­1,2
25,0
65,0
65,0
412,2
136,9
23,2
49,0
203,1
138,9
138,9
2.187,9
1.337,0
750,0
300,0
50,0
183,0
183,0
968,3
350,0
210,0
90,0
75,0
40,0
53,3
125,0
25,0
335,0
250,0
85,0
153,2
125,0
8,0
20,2
1.688,0
898,9
­
875,1
­
­1,2
25,0
67,8
67,8
618,0
280,0
65,0
65,0
208,0
103,3
103,3
2.229,5
1.050,0
700,0
300,0
50,0
183,0
183,0
968,3
350,0
210,0
90,0
75,0
40,0
53,3
125,0
25,0
335,0
250,0
85,0
151,0
125,0
10,0
16,0
1.633,7
996,8
­
998,0
­
­1,2
­
67,8
67,8
495,4
226,6
­
65,0
203,8
73,8
73,8
2.193,0
1.000,0
600,0
350,0
50,0
183,0
183,0
1001,7
350,0
210,0
90,0
75,0
40,0
86,7
125,0
25,0
335,0
250,0
85,0
155,0
125,0
10,0
20,0
1.706,8
1.072,6
­
1073,8
­
­1,2
­
64,5
64,5
510,7
238,7
­
65,0
207,0
59,0
59,0
2.338,0
1.150,0
700,0
400,0
50,0
183,0
183,0
985,0
350,0
210,0
90,0
75,0
40,0
70,0
125,0
25,0
335,0
250,0
85,0
151,0
125,0
10,0
16,0
1.562,7
992,8
­
994,0
­
­1,2
­
65,0
65,0
504,9
239,9
­
65,0
200,0
-
­
2.228,0
1.175,0
650,0
475,0
50,0
06.36.02.10. Generelt bidrag til UNICEF
06.36.03.10. FNs Befolkningsfond (UNFPA)
06.36.03.11. Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved
globalt civilsamfund
06.36.03.12. Verdenssundhedsorganisationen WHO's udviklingsaktiviteter
06.36.03.13. FN's Ligestilllingsenhed (UN Women)
06.36.03.14. FN's Aids­bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
06.36.03.15. International Centre for Antimicrobial Resistance Solutions
06.36.03.16. Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose
og Malaria
06.36.03.17. Det globale vaccinationsinitiativ (GAVI)
06.36.04.
Uddannelse
06.36.04.10. Global Partnership for Education
06.36.04.11. Education Cannot Wait
06.36.06.
FN’s øvrige udviklingsprogrammer og diverse
multilaterale bidrag
06.36.06.16. Interessevaretagelse i internationale organisationer
06.36.06.23. OECD­DAC udviklingsrelateret bidrag
06.36.06.24. Diverse multilaterale bidrag
06.37.
06.37.01.
Udviklingsbanker, -fonde og EU
Verdenbanksgruppen
06.37.01.10. Verdensbanken (IBRD)
06.37.01.11. Den internationale Udviklingssammenslutning (IDA)
06.37.01.12. Den Internationale Valutafond (IMF)
06.37.01.15. Special Action Account
06.37.01.19. Verdensbankens indsatser for skrøbelighed, konflikt
og fordrivelse
06.37.02.
06.37.03.
Regionale udviklingsbanker
Regionale udviklingsfonde, gældsslettelsesinitiativer
og øvrige fonde
06.37.02.10. Den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB)
06.37.03.10. Den Afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
06.37.03.11. Den Asiatiske Udviklingsfond (AsDF)
06.37.03.13. Den Nordiske Udviklingsfond (NDF)
06.37.03.14. Multilaterale gældslettelsesinitiativer
06.37.04.
06.38.
06.38.01.
Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
Partnerskaber for bæredygtig vækst og grøn omstilling
Mobilisering af finansiering til investeringer
06.37.04.10. Den Europæiske Udviklingsfond
06.38.01.11. Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
06.38.01.13. Danida Sustainable Infrastructure Finance
06.38.01.16. Udviklingsgarantier
17
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0018.png
06.38.02.
Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
850,9
142,9
148,0
175,0
20,0
10,0
220,0
135,0
3.835,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
2.910,0
1,704,0
500,0
175,0
531,0
17.124,6
1.179,5
346,5
148,0
175,0
45,0
20,0
250,0
195,0
3.910,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
2.985,0
1,704,0
550,0
200,0
531,0
18.205,3
1.193,0
290,0
148,0
175,0
45,0
20,0
250,0
265,0
3.910,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
2.985,0
1,704,0
550,0
200,0
531,0
17.674,3
1.188,0
355,0
148,0
175,0
45,0
20,0
250,0
195,0
3.910,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
2.985,0
1,704,0
550,0
200,0
531,0
17.747,9
1.053,0
310,0
148,0
175,0
45,0
20,0
250,0
105,0
3.910,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
2.985,0
1,704,0
550,0
200,0
531,0
17.772,5
06.38.02.12. Partnerskaber for bæredygtig vækst og grøn omstilling
06.38.02.13. Sektorrådgivere
06.38.02.14. Strategisk sektorsamarbejde
06.38.02.15. FN's Arbejdsorganisation (ILO)
06.38.02.18. Verdensmålsfacilitet: Strategiske indsatser i transitions­ og
vækstøkonomier
06.38.02.19. Forskningssamarbejde
06.38.02.20. Uddannelse og kompetenceudvikling
06.39.
06.39.01.
Humanitær bistand og neksus indsatser
Generelle bidrag til internationale humanitære
organisationer
06.39.01.10. FN's Flygtningehøjkommissær (UNHCR)
06.39.01.11. FN's Organisation for Palæstinaflygtninge (UNRWA)
06.39.01.12. FN's Humanitære Koordinationskontor (OCHA)
06.39.01.13. FN’s Fødevareprogram (WFP)
06.39.01.14. Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC)
06.39.01.16. FN's Centrale Humanitære Fond (CERF)
06.39.01.17. FN's Organisation for Minerydning (UNMAS)
06.39.03.
Humanitære bidrag til partnere i akutte
og langvarige kriser
06.39.03.10. Strategiske Partnerskaber, Neksus indsatser
og Nødhjælpspuljer
06.39.03.11. Øvrige bidrag til akutte kriser
06.39.03.13. Mobilisering af nye partnerskaber og finansiering
til langsigtede indsatser i skrøbelige lande
06.39.03.14. Øvrige bidrag til langvarige kriser
§ 06.3. Total
18
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2026
L 224 - 2024-25 - Bilag 21: Skriftlig præsentation af FFL26 for § 6. Udenrigsministeriet
3063111_0019.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE
PRIORITETER 2026
August 2025
Udgiver:
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon: 33 92 00 00
E­mail: [email protected]
Internet: www.um.dk
Publikationen kan downloades via: www.um.dk
Teksten kan citeres frit
ISBN: 87­94339­81­3