Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 222
Offentligt
3060574_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 21. august 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 35 til L 222, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scave-
nius (UFG).
Spørgsmål nr. 35:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til en ny paragraf, der sikrer, at fra-
vigelser efter §§ 1-5 kun kan ske, når et flertal af et dertil nedsat sik-
kerhedsudvalg vurderer, at det af afgørende hensyn til den nationale
sikkerhed er nødvendigt for at opnå projektets eller aktivitetens formål?
Det nedsatte sikkerhedsudvalg består af 3 folketingsmedlemmer, 2 mi-
nistre, 2 lokale myndighedspersoner eller politikere samt 2 fagligt udpe-
gede eksperter. Formålet med ændringsforslaget er, at henholdsvis for-
svarsministeren eller beredskabsministeren ikke alene skal vurdere,
hvorvidt der er "afgørende hensyn til den nationale
sikkerhed”, men at
der er tale om en fagligt, lokalt og parlamentarisk forankret beslutnings-
proces. Udvalget fungerer efter inspiration fra de tidligere epidemikom-
missioner, jf. epidemiloven.”
Svar:
1.
Det foreslås med lovforslagets § 2 at bemyndige vedkommende mi-
nister til efter forhandling med henholdsvis forsvarsministeren og mini-
steren for samfundssikkerhed og beredskab for de konkrete bygge- og
anlægsprojekter samt driftsaktiviteter omfattet af den foreslåede lov til
at fastsætte regler om overtagelse af beføjelser, der efter anden lovgiv-
ning er tillagt andre ministre eller myndigheder, når reglerne er nødven-
dige for at opnå projektets eller aktivitetens formål.
Det fremgår af afsnit 3.3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, at det forudsættes, at vedkommende minister før fastsættelsen af
regler i forhold til et konkret projekt eller en konkret aktivitet orienterer
Folketinget. Det vil ske ved orientering af Folketingets Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalg (FOU) og eventuelle andre ud-
valg, hvis emneområde måtte være relevante for de fastsatte regler.
Herudover bør forsvarsforligskredsen eller aftalekredsen på beredskabs-
området orienteres. Det vil ikke være en forudsætning for anvendelsen
af kompetencen, at det eller de orienterede udvalg foretager en egentlig
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
29. august 2025
Lovgivning
2025/008491
1122536
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 5
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om teknisk bistand til en ny paragraf, der sikrer, at fravigelser efter §§ 1-5 kun kan ske, når et flertal af et dertil nedsat sikkerhedsudvalg vurderer, at det af afgørende hensyn til den nationale sikkerhed er nødvendigt for at opnå projektets eller aktivitetens formål
afstemning om den pågældende aktivitets gennemførelse. Formålet med
orienteringen er at sikre parlamentarisk kontrol, og udvalget vil således
efter sædvanlig praksis have mulighed for at stille spørgsmål til ministe-
ren, ligesom udvalget vil have mulighed for at anmode ministeren om
redegørelser m.v. i relation til det bygge- eller anlægsprojekt eller den
driftsaktivitet, som vil skulle gennemføres på baggrund af bekendtgørel-
sen. Udvalget vil f.eks. i den forbindelse kunne høre ministeren om den
konkrete begrundelse for fravigelsen af forskellige regler.
Det foreslås desuden med lovforslagets § 3, at vedkommende minister
med henblik på gennemførelse af et konkret projekt eller en konkret
aktivitet omfattet af § 1 kan fravige pligter for det offentlige og privates
rettigheder og pligter over for det offentlige i anden lovgivning eller i
afgørelser truffet af det offentlige i medfør af anden lovgivning, hvis for-
målet af hensyn til projektets eller aktivitetens fortrolighed ikke kan op-
nås ved at fastsætte regler i medfør af § 2.
Det fremgår af afsnit 3.5.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, at det forudsættes, at Folketinget vil skulle orienteres i de helt sær-
lige tilfælde, hvor det på grund af afgørende hensyn til den nationale
sikkerhed i medfør af den foreslåede § 3 er nødvendigt at fravige regler
uden offentlighedens kendskab for at opnå projektets eller aktivitetens
formål, herunder om den sikkerhedsmæssige vurdering, som er indgået
i beslutningsgrundlaget. Regeringens orientering vil her ske i regi af Ud-
valget vedrørende Efterretningstjenesterne, som har særlige rammer for
fortrolighed og indseende med efterretningstjenesterne.
2.
Med spørgsmålet ønsker spørgeren teknisk bistand til udarbejdelse af
et ændringsforslag, hvorefter fravigelser efter lovforslagets §§ 1-5 for-
udsætter tilslutning fra et flertal af et dertil nedsat sikkerhedsudvalg.
Med spørgsmålet ses det endvidere forudsat, at der mere generelt stilles
krav om, at anvendelse af fravigelsesmulighederne m.v. i loven alene
kan ske, hvis det af afgørende hensyn til den nationale sikkerhed er nød-
vendigt for at opnå projektets eller aktivitetens formål, hvilket svarer til
kriteriet i lovforslagets nuværende § 3, stk. 2.
Forsvarsministeriet har forstået spørgsmålet således, at kriteriet i lov-
forslagets § 3, stk. 2, ønskes at finde tilsvarende anvendelse ved lov-
forslagets § 2 (om fravigelse af anden lovgivning m.v.) og § 4 (om ek-
spropriation), idet lovforslagets § 1 (om lovens anvendelsesområde) og
§ 5 (om ledningsarbejder) ikke meningsfuldt vil kunne underlægges et
sådant kriterie.
Forsvarsministeriet finder, at den nævnte model med etablering af et
særligt udvalg ikke hensigtsmæssigt kan anvendes i de situationer, som
lovforslaget er møntet på. Baggrunden er, at der ved anvendelsen af
Sagsnr.: 2025/008491
Dok.nr.: 1122536
Side 2 af 5
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om teknisk bistand til en ny paragraf, der sikrer, at fravigelser efter §§ 1-5 kun kan ske, når et flertal af et dertil nedsat sikkerhedsudvalg vurderer, at det af afgørende hensyn til den nationale sikkerhed er nødvendigt for at opnå projektets eller aktivitetens formål
lovforslagets fravigelsesmuligheder vil skulle foretages en afvejning af
en lang række hensyn, som alt efter projektets karakter eksempelvis vil
kunne omfatte hensyn til forsvarsformål eller civile beredskabsformål,
fortrolighedshensyn samt hensyn på miljø-, natur- og byggeområdet.
Regeringen kan på den baggrund ikke støtte et ændringsforslag med
dette indhold.
Et ændringsforslag vil dog kunne formuleres på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktivi-
teter med væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige
civile beredskabsformål
(L 222)
Ændringsforslag
Af
(…),
tiltrådt af:
(…)
Til § 2
1)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Vedkommende minister kan alene fastsætte regler i medfør
af stk. 1, når det af afgørende hensyn til den nationale sikkerhed er
nødvendigt for at opnå projektets eller aktivitetens formål.«
[Kriterium for fravigelse af lovgivning]
Til § 4
2)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Vedkommende minister kan alene foretage ekspropriation i
medfør af stk. 1, når det af afgørende hensyn til den nationale sikker-
hed er nødvendigt for at opnå projektets eller aktivitetens formål.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Kriterium for ekspropriation]
Nye paragraffer
3)
Efter § 4 indsættes:
»Sikkerhedsudvalg
§ 01.
Forsvarsministeren og ministeren for samfundssikkerhed og be-
redskab nedsætter et sikkerhedsudvalg.
Sagsnr.: 2025/008491
Dok.nr.: 1122536
Side 3 af 5
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om teknisk bistand til en ny paragraf, der sikrer, at fravigelser efter §§ 1-5 kun kan ske, når et flertal af et dertil nedsat sikkerhedsudvalg vurderer, at det af afgørende hensyn til den nationale sikkerhed er nødvendigt for at opnå projektets eller aktivitetens formål
Stk. 2.
Sikkerhedsudvalget består af forsvarsministeren og ministeren
for samfundssikkerhed og beredskab, der er henholdsvis formand og
næstformand, samt syv øvrige medlemmer, som udpeges af samme mi-
nistre. Tre af de øvrige medlemmer skal være medlemmer af Folketinget.
To af de øvrige medlemmer skal være tilknyttet den kommunale eller
regionale forvaltning.
§ 02.
Sikkerhedsudvalget afgiver efter anmodning fra vedkommende
minister udtalelse om, hvorvidt betingelserne i henholdsvis § 2, stk. 2,
§ 3, stk. 2, og § 4, stk. 2, kan anses for opfyldt.«
[Etablering af et sikkerhedsudvalg]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås bestemmelsen i
§ 2, stk. 2,
ændret så-
ledes, at kriteriet for at fravige anden lovgivning mv. i § 2, stk. 1, skær-
pes.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at fravigelse af anden lovgiv-
ning m.v. kun kan ske, når det af afgørende hensyn til den nationale
sikkerhed er nødvendigt for at opnå projektets eller aktivitetens formål.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det fastsat som
§ 4, stk. 2,
at vedkom-
mende minister alene kan foretage ekspropriation i medfør af stk. 1, når
det af afgørende hensyn til den nationale sikkerhed er nødvendigt for at
opnå projektets eller aktivitetens formål
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at mulighederne for at fore-
tage ekspropriation i § 4, stk. 1, underlægges et nyt, særskilt kriterium.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det med
§ 01,
at forsvarsministeren og
ministeren for samfundssikkerhed og beredskab i fællesskab etablerer et
sikkerhedsudvalg.
Det foreslåede sikkerhedsudvalg vil
ud over forsvarsministeren og mi-
nisteren for samfundssikkerhed og beredskab som henholdsvis formand
og næstformand
bestå af syv øvrige medlemmer, herunder tre folke-
tingsmedlemmer, to personer tilknyttet den kommunale eller regionale
Sagsnr.: 2025/008491
Dok.nr.: 1122536
Side 4 af 5
L 222 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om teknisk bistand til en ny paragraf, der sikrer, at fravigelser efter §§ 1-5 kun kan ske, når et flertal af et dertil nedsat sikkerhedsudvalg vurderer, at det af afgørende hensyn til den nationale sikkerhed er nødvendigt for at opnå projektets eller aktivitetens formål
forvaltning og to personer, der forudsættes at have relevant faglig ek-
spertise. De syv øvrige medlemmer udpeges af forsvarsministeren og
ministeren for samfundssikkerhed og beredskab.
Med det foreslåede
§ 02
fastsættes Sikkerhedsudvalgets kompetence.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Sikkerhedsudvalget af egen
drift eller efter anmodning afgiver udtalelse om, hvorvidt betingelserne i
henholdsvis § 2, stk. 2, § 3, stk. 2, og § 4, stk. 2, er opfyldt. Det inde-
bærer at tage stilling til, hvorvidt en fravigelse af anden lovgivning m.v.
eller ekspropriation lever op til kriteriet om, at det af afgørende hensyn
til den nationale sikkerhed er nødvendigt for at opnå projektets eller ak-
tivitetens formål.
Udvalget forudsættes at afgive udtalelse på baggrund af flertallets op-
fattelse.”
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/008491
Dok.nr.: 1122536
Side 5 af 5